Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2222 ggr
Jinna
0

Dåligt hö på sistone!

Har märkt att det oftast är dåligt hö jag hittar på sistone, nästan var jag än hittar. Köpt från olika mataffärer till zooaffärer. Alla är kassa. För en par år sedan var det finare, mer gröna, luktade gott. Inte lika hårda. Jag bor själv i Örebro, nåt tips ni hittat bra hö här i Örre? Funderar att åka till Granngården som sägs finnas här. Vet ej om det finns bättre hö där, men värt att kolla. Hmm!

FeliciaS
0

Mitt tips är att du letar efter en bonde i närheten och köper därifrån, kvaliteten på hö brukar vara mycket bättre och priset är betydligt lägre :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jinna
0

Har tänkt på det också, försöker komma på någon som brukar pendla till bondegård eller liknande. Hmm. Tack för tipset, iaf! :)

elsasputte
0

Om jag köper hö i affären så brukar jag alltid PETA hål i påsen och lukta.. men köper för tillfället direkt av bonde.

[Maijah]
0

Jag skulle säga att det bästa höet köper man från bonde, brukar vara billigt pris också.

Men om inte annat så tipsar jag om granngårdens, betydligt bättre än mat/djuraffärernas hö, iaf här. Ängshöet med örter brukar jag köpa och de gillar det, men hö från bonde är mkt godare verkar det som, det blir inte lika mycket kvar i burarna när jag fyller på.

Lexxi
0

Jag bor också i örebro och för tillfället säljer inte granngården hö här eftersom de flyttat till ny butik.

Själv köper jag av bonde i närheten av mig. Vart i örebro bor du?

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

[Aquelegia]
0

Köper ängshö på willys gjort i många år passar på att köpa mycket när det är fint hö så jag slipper köpa det grova höet ! Tycker allt att det borde finnas olika klasser på hö. Mamma har problem med detta också när hon ska köpa hö till gården för ibland passar det enbart till hästarna och kaninerna får tugga hård skit för det inte går att få tag på bättre :/

godisgrisen
0

Jag tycker att de få gånger jag varit tvungen att akut köpa hö i vanliga matvarubutiker har det varit ett förfärligt dåligt hö. Bara dammigt grågult spint som visserligen ofta doftar gott men marsvinen brukar titta frågande på mig och undrar om de inte ska få lite riktigt hö istället. jag köper mitt hö i bal på Granngården och det brukar vara väldigt bra hö. Ibland får jag hö från släktingar med gård men de har får och hästar så de skördar så sent, marsvin vill och behöver ha tidigt skördat hö. Ibland köper jag även på djuraffärer med olika resultat har hittat både jättebra hö och annat som varit helt värdlöst på djuraffärer.

Jag tycker inte att höet är sämre nu, jag tror rent av att årets skörd (åtminstone i Uppland) är riktigt bra. Däremot är det väldigt svårt att hitta bra hö det är det verkligen.