Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1988 ggr
[Sicali83]
0

Snabb hjälp, mitt marsvin blöder!!

Upptäckte för en stund sedan att min hona, som gått med en hane en längre tid, blöder från könsöppningen.

Ringde vet direkt men de är ju inte jättekunniga om smådjur och de sa att det kanske var hannen som varit på henne, och att jag skulle dela på dem.

Men hanen är mindre och yngre och honan är mycket dominant, vill inte hon har han inte en suck att säga till om. Hon regerar över huset och han ligger snällt på utsidan så det måste vara något annat.

Hon blöder ju från inuti.

Vad kan det vara?

Cavia
0

Blöder hon mycket? Är det bara lite grann så är det fullt normalt. Alltså inget att oroa sej för. Lika så kan honan blöda lite mitt under eller i slutet dräktigheten, utan att det är någon fara.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Sicali83]
0

Nej hon blöder inte så mycket, det syns lite på spånet och om man vänder henne på mage och tittar så ser man det men det rinner inte. Men hur länge kan hon hålla på så utan att det är farligt?

Kan det vara att hon är mitt i sin dräktighet då?

[Licroana]
0

Jag var med om samma sak med min råtta , hon var jätte seg och bara satt stilla och blödde en massa.. Nu är ju detta ett marsvin så jg vet inte om de har likheter men iaf så blev råttan bättre dagen efter, men hon dog ca en vecka efter..

Det är dumt de här med okunniga veterinärer . Hade dom kunnat mer kanske dom kunnat bota..

Men om hon verkar ha ont och är slö, se till att hon är varm och försök få i henne lite mat.

eller hur är hon- pigg, slö, som vanligt eller?

[Sicali83]
0

Hon är nästan som vanligt, lite slö men inte okontaktbar. Prasslar jag med höpåsen kommer hon fram och hon blöder inte en massa men litegrann är det.

godisgrisen
0

Hur länge har hon suttit med hanen? Det kan ju vara så att hon kastar kullen. Om det är relativt tidigt i dräktigheten brukar det inte vara någon fara alls hon blir säkert brunstig igen genast och omparad. Om det är sent i dräktigheten skulle jag sära på paret ett tag så hon får hämta sig lite och du ser om hon verkar vara okej innan hon blir omparad. Annars kan det vara som #1 säger lite blod bara för ingen anledning alls. Om hon är pigg i övrigt tror jag inte du behöver oroa dig.

[Sicali83]
0

Hon har egentligen suttit med honom sedan 27/9 men hon verkar inte jättetjock så jag är osäker på om han kan producera ungar.