Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2647 ggr
Lyan
0

Något är fel!

Perry uppför sig väldigt konstigt! Han är rastlös, verkar ha ont i magen… Ligger och dåsar en stund, upp och trampar lite, tuggar lite hö, knackar tänder, gäspar, äter lite osv

Bör jag börja bereda mig på att han kommer att dö trots att han blivit piggare eller kan det vara gaser? Han har fortfarande diarré, men den är inte rinnande. Han pruttar lite lite, men inte så jag har reagerat

hultburger
0

När mitt marsvin Newton blev dålig (kom över en natt, fast han var gammal och dessutom utav rasen Satin) så höll han på sådär precis innan han somnade in :(

Men håller tummarna på att det går åt andra hållet för din sötnöt! :)

Lyan
0

Jag vet inte om Perry är satin, det går inte att se då han svart :-( Nu äter han men han är fortfarande orolig, verkar ha oont i magen:-(

EvaLuna
0

Jag hatar att säja de här, men jag känner oxå igen beteendet. Min nypoererade tjej trampade & trampade. De visade sej att magen stannat av, gasbildning & förmodligen magknip.

For till vet för magatonibehandling, men de va redan försent :´-(

Håller tummarna så knogarna vitnar för Perry! Kom igen nu lilla gris!

Lyan
0

Jag har också haft marsvin där magen stannat :-( Perrys mage är mjuk ännu och han pruttade nyss, men han ligger still igen.

Fy vad detta är jobbigt! Stackars min lilla Perry Gråter

Jag vet heller inte vad jag ska göra, ska jag ge upp eller fortsätta? Min känska är att försöka så länge magen är mjuk, men ta bort honom om den svullnar, men kommer jag klara det Gråter

Usch, nu fick han ont igen! Hackade tänder, tuggade och backade sedan stilla

Tänkt om han dör och jag har tvingat honom till detta Gråter Hade jag låtit honom vara hade han varit död igår morse….

Fast han har redan lurat mig en gång så jag hoppas att det går över!

gickan87
0

Bara spekulationer men det kan inte vara på gång till trumsjuka?

Vet att en av mina kaniner blir rastlös och mest småpolckar med hö när magen börjar spänna.

Brukar koka upp ½ tesked hela kummin i 3 dl vatten och sedan ge vattnet. Brukar fungera bra här. Mycket behövs det inte heller, någon ml bara.

Vad du än beslutar dig för så vet jag att du gör det bästa för Perry.

MVH Erika :)

Lyan
0

Hur ska jag göra inatt? Han har tydligt talat om att han vill INTE bli matad mer. SKa jag låta honom vara? Jag tror inte han överlever men jag klarar inte att ta bort honom! Men jag vill inte att han ska lida Gråter och fortfarande finns hoppet att han kan klara det, han överlevde i tisdags mot alla odds!

Royalz
0

Har du testat att massera magen så den kommer igång om han har gaser?

Hoppas han blir bra!

Lyan
0

Magen börjar kännas spänd nu :-( men han äter hö för fullt just nu :-/

Han vill inte att jag rör magen, det gör antagligen ont :-(

gickan87
0

Men om han fortfarande har aptit så borde ju inte magen ha stannat?

FeliciaS
0

#8 Men det är jättebra att han äter hö! Låt honom fortsätta så :)

Håller tummar och tassar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

Nu har han ätit sedan jag skrev förra inlägget :-D Hoppas det bara var tillfälligt magknip!

Snacka om att pendla mellan hopp och förtvivlan på allting just nu…

gickan87
0

Mina tankar kommer vara med dig och Perry.

Håller tummar och tassar för att han trots allt är på bättringsvägen!

Lyan
0

Alla tummar, tassar och tår hålls för glatta livet! Just nu lyssnar jag på ljuvlig hötuggande musik! Och en och annan prutt men det ser jag som positivt!

Nu ska jag ner och mata färdigt och sätta in Xander i sin vanliga bur. Han är också ledsen :-( Han har tappat lite i vikt men inte alarmerande, men dör Perry har Xander ingen kompis :-(

EvaLuna
0

Hur går de Lyan? Hoppas, hoppas!!

alva-m-t
0

Hoppas att han blir frisk, jag hållet mina tummar och marsvinens tassar.

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.