Satin hos andra arter?
Satin finns ju på många olika arter, är det någon som vet om de också blir sjuka?

men på vilka andra arter finns det? vet bara att det finns på möss, råttor och kaniner…men vilka fler?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Guldhamster också, men jag vet inte om det finns på fler smådjur
Sedan har jag hört att det kanske finns hos häst, men vad det är för anlag har jag ingen aning om och sidan ser jag inte som tillförlitlig. Däremot om man tittar här ser man att vissa hästar av rasen Akhal Teke är extremt glansiga medan andra är normalglansiga.
Vad jag har hört blir inte andra smådjursarter med satinpäls sjuka men med tanke på att det tog så lång tid att bestämma sig för att erkänna att marsvin blir det så är det lite svårt att veta.
Akhal Teke har ju en egen och mycket glansig typ av päls men om det är samma sorts satingen vet inte jag. Riktigt coola hästar ialla fall! Vad jag har förstått så är det väl en frisk ras, eller?
Bengalkatter har ju också vad jag skulle kalla satinpäls men den pälsen kallas glittrig bara… om det är satin eller om det kommer från dvärgtigerkatten vet jag inte.
Jag har också funderat en del på detta.
#3 Precis, jag kan tänka mig att det sitter lika långt inne om de andra djuren är sjuka också.
Akhal Teken är en mycket säregen ras ja, men enligt den första sidan ska ju glansen finnas även hos andra. Från början tog jag för givet att alla Akhaler var så glansiga men det är de inte, men som sagt vad det beror på har jag inte hittat. Intressant är det iallafall!
Bengalen hade jag glömt! Ändå var pälösen det första jag reagerade på när jag träffade en Bengal
På guldhamster finns hårlaget satin och dom blir inte sjuka.
#5 Har det gjorts tester som på marsvinen? Blir de lika gamla? Långt innan man erkände satinsjukan sas det att satinerna var svagare än vanliga marsvin, hamstarna är precis som vanligt?
Jag har själv haft en satinhamster men det är så längesedan att jag kommer inte ihåg
Såg att det kan uppfattas som att jag ifrågasätter dig men är bara nyfiken :-)
Har aldrig själv ägt en hamster med hårlaget satin, men vad jag har hört och sett så är det inte något speciellt med dom mer än att dom är glansiga. Men på hamster är satin ett hårlag och inte en ras. Finns korthår, långhår, satin och rex. På marsvin är satin en ras?
Men därimot kan hamstrar med hårlaget rex (lockig päls) få problem med ögonen som gör att dom klibbar ihop sig. Därför får man inte göra rex+rex parningar. Man får inte heller göra satin+satin parningar då det blir missbildade ungar.
Men en vanlig säg långhårig satin är inte sjukare än en vanlig långhårig.
#7 Satin är ett hårlag på marsvin också men det finns även en ras som heter satin, det är en self som är satin helt enkelt. Jag har ju tex satinmerino, satinsheltie m fl
Är satin hos hamster dominat eller recessivt? Eftersom man inte får para satin-satin för att det blir missbildade ungar måste det vara dominant och då funkar det annorlunda än hos marsvin. Ska starta en tråd på hamster också :-)
Har en tråd på kanin, ska starta på hamster, råtta och mus också och se vad alla där säger.
På mus tex kan man se på tänderna om det är en satin, en vanlig mus har gula tänder, en satin vita. Hade det varit så på marsvin också om de inte haft vita tänder från början?
Många frågor :-P
Ja precis, satin är dominant.