Rengöra pungen
Hej!
Hur är bästa sätt att rengöra pungen på marsvinshannar?
Både Silver å Hazel lukar mycket illa när man rengör pungen på dem, nästan lite surt, som om pH-balansen skulle vara rubbad. Nu brukar jag ibland behöva föra in en tops å rätt försiktigt gräva ut geggan som samlas där.
I övrigt luktar de gott, precis som marsvin gör :-)
Hur gör ni andra för atr rengöra era grisars privata delar?
/Jen men Silver å Hazel
Jag brukat ta en våtservett och tvätta rent.
Jag måste tvätta min ena hane speciellt, ganska ofta. Det samlas mycket gammalt hö och strö i det vitgula kletet som bildas. Han har stor pung och man får se till att öppna upp och få ut allting. Använder våtservett. Det luktar riktigt riktigt illa det här kletet.
Se tråden "Bada hanmarsvin" som är lite liknande.
Va? Måste man tvätta pungen!!? Det kommer jag aldig våga på mina marsvin, vad/hur ska man göra????????!!!!!!!!!
Någon som vet, får gärna kommetera!!
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#3 Man behöver inte tvätta dem om de inte har problem tex impacted rectum (stavning?) Jag brukar kolla till dem medans jag ändå har dem uppe, plocka bort hö och spån och kolla så att allt ser ok ut. Behövs det tvättas brukar jag göra som Royals och ta en våtservett eller blöt bomull och putsa lite
#3 Kanske har du någon i din närhet som kan hjälpa dig, ex. dina föräldrar, om du upplever att det är svårt/läskigt. Du håller helt enkelt bara marsvinet i famnen på en handduk och "vänder pungpåsen ut och in" för att sedan försiktigt rengöra.
TS, jag använder tops, ljummet vatten, och i vissa fall olivolja (fall något är svårt att få lös). Servetter avsedda för bebisar kan också vara ett alternativ.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag har oxå två hanmarsvin men har aldrig haft en tanke på att man måste rengöra pungen på dem..
#5 hur vänder man pungpåsen ut och in?? Och vad/vart är det som det ska bli så skitigt??
#6 om du håller i ett marsvin och försöker "komma in i" pungen för rengöring märker du nog att det liknar att vända den ut och in för att komma åt. Det är inne i denna det kan samlas smuts, dock varierar detta för olika individer. En del får mer smuts än andra och behöver kollas oftare, medan andra knappt någonsin får smuts. Jag förespråkar dock att man kollar rumpan på sina hanar regelbundet, när man ex. klipper klor eller gör annan allmänkoll.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
OK, då tror jag att jag vet vart du menar :) Min äldsta hane VET jag behöver ett bad, för han luktar inte lika fräscht längre… spännande hans första bad :P
Tack alla för era svar!
Jag antar att det är bara att fortsätta rengöra på samma sätt då, och eftersom de inte klagar närmvärt så riskerar man kanske inte heller att skada dem på något sätt när jag oxå måste "vända" på pungen.
/Jen med Silver å Hazel
Kan dom skada sig när man ska rengöra pungen? Jag undrar lite över det. För i sådana fall så… vet jag inte vad jafg ska göra.
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.