Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 3391 ggr
Chokladmunk
0

Sällskap till marsvinshane

Hej!

Jag har nyligen (i slutet av sommaren) adopterat ett hittebarn, en svart marsvinshane, numera Arthur, som en vän till mig hittade i en papplåda under en buske.

Han är en nyfiken och pratglad liten kille som har charmat hela familjen och blivit vän med katten (trots att jag misstänker att hon helst skulle äta upp honom om jag inte var här). Jag gissar att han är över ett år, han var lite smal när han kom hit men väger nu ca 1 kg.

Jag är på jakt efter sällskap till honom men är inte helt säker på vad som är bäst för en hane (har bara haft honor förut och det var flera år sedan), bör jag kastrera honom eller leta efter en annan hane som han trivs med?

Tack på förhand,

Hanna

godisgrisen
0

Om du vill slippa kastrera så brukar det gå smidigast med en liten bebispojke som kompis. Om du bor nära Uppsala har jag tre små hanar till salu en född i slutet av augusti och två små bröder som ännu inte är flyttklara. Även ett par vuxna hanar, den ena av dem går säkert utmärkt att sätta med en annan vuxen hane han är väldigt snäll. De är fina. kolla min annons magpie mm. säljes.

Lyan
0

Var bor du? Har en liten kille som letar nytt hem

Chokladmunk
0

Tack för svaren, dina pojkar är jätte fina godisgrisen men jag bor i Helsingborg så vore lite svårt med transport. =)

Misarn
0

Luneas har en liten kille till salu =)

Lyan
0

#3 Det är utställning i Landskrona den 27/11.

Jag bor i Sölvesborg så det är ju en bit till mig också, men kommer att vara i Landskrona

Caspia
0

För att nu inte börja kasta marsvin efter dig utan hålla sig till trådens ämne, vad som är lämpligt sällskap till din hane, så kan du såklart prova med en bebishane som föreslagits. Problem kan komma när den lille hamnar i "tonåren" och inte längre tolererar att vara under den äldre i rang.

Det är ofta svårt att bedömma ålder på upphittade marsvin (eller marsvin som man av andra anledningar inte vet hur gamla de är). Det finns inga trick som t ex på hästar och deras tänder, utan blir en bedömning av hull, storlek och tassar. Dock beror det ju på förhållandena under levnaden, t ex blir de ju inte lika stora om de inte får ordentligt med mat och tassarna far illa om underlaget inte byts, vilket kan lura en att tro att de är yngre eller äldre än vad de är.

Många hanar lugnar ner sig mot andra när de passerat ca tvåårsåldern. Att sätta ihop två ettåringar är därför ofta svårare än två treåringar, även om det är samma individer. Vi vet ju inte vad din grabb har för erfarenheter sedan tidigare, han kan ju har levt ensam eller med massor av marsvin.

Att kastrera är ju också ett alternativ. Dock är det givetvis inte riskfritt, det är ingen operation någonsin.

Envishet och drömmar

Chokladmunk
0

#6 Tack för ditt svar, precis vad jag var ute efter. :)

Ja det är det jag är orolig för, om dom börjar bråka när den nya blir lite äldre så har jag plötsligt 2 hanar som måste bo ensamma istället :/

Och jag har ingen aning om hur gammal han är så klart, han är rättså lugn, han gillar att sittta i knäet framför tv:n på kvällarna och äta gurka, men jag har aldrig sett hur han reagerar på andra marsvin.

alva-m-t
0

Om du har tid så kan du ju alltid skaffa en hona så att han kan para sig, men det är ju inte det bästa sättet.

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Fiona
0

#8 Jag skulle verkligen inte rekommendera att avla med en hane som man inte har en aning om bakgrund till!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

emelie92
0

# - Det är väl ingen mening med att köpa ett marsvin som man ska avla med när man bara söker ett sällskap till marsvinet. Sedan måste man hitta nya hem till ungarna och honan & hanen blir man ändå tvungen att separera.

FeliciaS
0

Precis som föreslagits här ovan tror jag en liten bebishane (på ca 6-8 veckor) skulle passa din hane utmärkt. De brukar ofta gå bra att sätta ihop och så länge de har en tillräckligt stor bur med tillbehör (inte bara hus och matskål) samt får vistas utanför buren ett par gånger/vecka tror jag inte det blir några större problem längre fram. Det allra viktigaste är att ha tålamod och is i magen, småbråk får man stå ut med :P

Hur du ska göra för att de ska gå enkelt att sätta ihop dem kan du läsa i artikeln här.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Chokladmunk
1

Låter ju helt okej, jag vill ju gärna prova innan jag kastrerar mest pga anestesi risker. Jag har en "bur" (omgjord bokhylla/skåp) som är 95x60 eller så, inte superstort, men jag har honom lös så fort jag är hemma. Inredningen består i nuläget av två hus och en boll som han verkar gilla att knuffa runt, men jag har läst lite Artiklar här och funderar på att beställa en sån där mysrulle också, ser sköna ut. ;)

Någon som vet/kan rekommendera en uppfödare i närheten av helsingborg, gärna som har self/non-self grisar (de verkar så söta)?

godisgrisen
0

Kolla med Duettens.

Caspia
0

Det är svårt att rekommendera uppfödare så på rak arm, se den här tråden för diskussion.

Envishet och drömmar

[Licroana]
0

#12 om du bara vill veta vad det finns för uppfödare i avstånd som du tycker är rimliga kan du ju kolla smfs hemsida.

Misarn
0

Man kan ju välja att kastrera hanen och låta honom gå med en hona =)