Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3106 ggr
FeliciaS
0

Inredning/Möbler i burar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Jag har för mig att det har funnits en liknande tråd innan men jag startar en ny)

Så till ämnet: Vad har ni för möblering och inredning i burarna just nu? Visa gärna bilder, både på hur det ser ut nu och vad ni har för annat :)

Just nu har Sera och Calle en kartong som är upp-och-ned, en "hörntoalett" (som de mer använder som viloplats), en metallboll som nu är fylld med hö, en sten och vildäpplegrenar (syns inte på bilden eftersom att de är i andra sidan av buren).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

De har även ett hus (med ett rum och 2 gångar), en "hängmatta" (som Calle i detta fallet är under!) och en tunnel..  =)

Mvh Felicia

Annna
0

Det var inte mycket hö dina marsvin hade…..:(

[MatildaW]
0

#2. Hur vet du att hon inte har de? Hon har ju säkert hö i höbollen och löst i buren, men vad jag kan se på bilderna är det där ställen där man inte lägger höt, hon kanske inte bara knäppt någon bild på hö högen?.. Menar på bilderna visar hon ju bara möblering och "möbler"..

FeliciaS
0

#2 Mina marsvin har faktiskt alltid mycket hö! Men precis som MatildaW säger så har jag ju inte tagit kort på höet när tråden handlar om möblering! Ta och kolla i mitt fotoalbum så kan du se hur mycket hö de brukar ha löst i buren (+ att de alltid har i höbollen).

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#4. Precis som jag tänkte ^^ man har väl inte hö under skitlådan Flört ínget ille menat!

Pheobe
0

ja det höet i bollen varar inte så länge. man har ju annat att göra än att fylla på det hela tiden =)

Jösses vad snyggt de har det. Mina smutsar ner mycket och dom sprätter runt som yra höns. Jag har satt en bräda på ena kortsidan där dom kan gömma sej och även klättra upp på. Sen har dom ett hus i plast.

[MatildaW]
0

#6. *skratt* så där har jag också gjort med en bräda :D

[MatildaW]
0

Här kommer bilden på huset jag gjort :)

[MatildaW]
0

Så ska jag visa hur jag inredde buren idag när jag städade den :)

[MatildaW]
0

*dubbel*

[MatildaW]
0

Åt höger ->

[MatildaW]
0

Och i mitten ->

Det är ganska lätt inrett den här veckan :) men marsvinen älskade det, och det finns mycket plats till att springa :)

alimina
0

:) jättefint !!

[MatildaW]
0

Tack (om det var till mej :P)

alimina
0

jaadå det var till dig :)

[MatildaW]
0

#15. Tack Flört synd bara att marsvinen hinner skita ner allt så fort, så jag sitter nästan sammanlagt i 2 timmar och plockar bajs med en kattspade på en dag :P

alimina
0

haha :)

[MatildaW]
0

Men de är det värt =) snyggt och rent blir det, så luktar det inte =P

FeliciaS
0

#8 #9 Jättefint!

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#19. Tackar tackar *buga*

Amerix
0

#20…..är det sant att du sitter ett par timmar varje dag och plockar bort "marsvinspluttar" med en kattspade?…..Nej, du måste skämta…..Flört

Det är väl inte "pluttarna" som luktar utan urinet….själv byter jag spån i burarna varannan dag….Flört….visserligen går det åt mycket burspån….men även jag gillar att det är fräscht hos mina djur..Flört

Mvh Amerix…Glad

[MatildaW]
0

#21. Jopp, jag sitter å plockar marsvinsbajs med kattspade i ngn timme varje dag xP på så sätt så försvinner det "orena" och buren hålls fräschare längre, så klart plockar jag bort urinet också med kattspaden. Och jag gör det för jag vill inte att marsvinen ska behöva gå på sin avföring :) och det slipper dom om jag håller det fräscht i takt med att dom bajsar. Jag städar var tredje till var fjärdedag :) Fungerar hur bra som helst. Skrattande

alimina
0

ojojoj .. hur har du tid ??

Denna kommentar har tagits bort.
[MatildaW]
0

#23. Det har jag nog inte, men jag gör mig tid, eftersom jag vill att det ska vara rent i buren :)

FeliciaS
0

Jag byter ut så att det är fint och rent i princip hela tiden. Tar bort kiss eller om det är en bajshög då och då. Jag slänger aldrig helt rent spån (alltså utan ngn bajsplutt eller kiss!).

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#26. Precis, de är de som kallas att hålla efter Flört

FeliciaS
0

Hihi… :)

Mvh Felicia

alimina
0

:P

[MatildaW]
0

Jag ska nog städa buren idag, igen. Så ska jag möblera om lite i den :)

[natalie742]
0

Jag brukar dammsuga upp bajskluttarna lite då och då *S*

Har ju som vissa här redan vet hundfiltar eller fleecefiltar i buren. Min sambo tål inte spåndammet, han tål säkert int höet heller, men det går juh inte att ta bort.

alimina
0

nä det gör det vekligen inte .. :P

här är en bild från min bur :)

[MatildaW]
0

#31. Smart :) Hur ofta får du tvätta filtarna?

#32. Fin bur :D

alimina
0

#33 tack så mkt :)

[MatildaW]
0

#34. Det var så lite så!

alimina
0

#35 :)

[natalie742]
0

#33 Man ser när det behövs, byter kanske vart tredje dag. Har många filtar så jag samlar ihop nåra innan jag tvättar dom.

[MatildaW]
0

#37. Okejj :)

[Quellii]
0

Åh vad många tips och idéer jag får nu! :D Tack så mycket ;D
Nu ska jag rengöra mina grisars bur och möblera om :D
Ska se om jag kan fota när det är klart ;D

[MatildaW]
0

#39. Spännande, visa gärna sen :)

alimina
0

foton är alltid kul :)

[natalie742]
0

Jag har inte så mycker inredning i buren just nu, förrut hade jag hylla som dom kunde hoppa upp på eller sitta under. Men den tog jag bort, har i stället placerat en låda i hörnet att hoppa upp på som jag täckt med en handuk. Klädde lådan först i julpapper, det va jättefint (juligt) men det pappret började dom riva av *S* dom ville väl öppna paketet.

Jag har en liten rullande babyspegel till mina marsvin, den brukar dom tycka e rolig. De kan ligga å spegla sig eller skjuta runt den i buren. Smulan tycker om att välta den *S*

alimina
0

:)

Diana61
0

Natalie, jag ser att du inte har spån i buren utan bara som en toa, ? Är det ej jobbigt att tvätta tyget (handdukarna) var och varannan dag så att det ej luktar? En annan sak, sliter dom ej i trådarna i handduken? det är nämligen farligt om dom får i sig det för då ställer det till stora problem i tarmarna. Bättre med fleacee (eller hur det stavas).

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[natalie742]
0

#44 Min sambo tål inte spåndammet, så jag har antingen fleece eller en sån där tjock hundfäll (bild) eller vad det nu heter. Tvättar gör jag när jag fått ihop 3-4 filtar, onödigt att tvätta bara två. Lägger dom i en plastpåse i väntan på tvätt. Våra marsvin kissar mest i låda så det blir inte så mycket kiss på filtarna.

Klart det e juh lite värre nu när vi har marsvinsungar, dom kissar på filten i hörnen, så det blir oftare byte nu än förrut.

Våra marsvin biter faktiskt inte i handuken så den är hel, brukar dina marsvin gnaga på handukar? Dom biter inte heller i fleecetyget.Glad

Hur ofta byter ni spån i buren? Jag tror inte det blir så mycket mer jobb för mig, jag har ju bara 2 burar dessutom.

Jag byter filt ca varannan dag just nu.Tvätta kan jag göra när som helst eftersom jag har en egen tvättmaskin.

Toalådorna tömmer å tvättar jag ur varannan dag.

Renskurar hela buren gör jag ca en gång i veckan.

Hoppas jag fick med allt nu :-)

[MatildaW]
0

Jag städar ungefär var 4:e dag (ungefär).

Ting-e-ling
0

Natalie…hur har du lärt dom att inte kissa på tyget? Skulle också vilja ha fleece.

Fiona
0

mina marsvin har inget annat än hus,hö och halm högar..:/ ska fixa så dom får en tunnel:P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

#32 Fin bur… ;) Ett tips: använd inte tidningspapper då marsvinen kan äta på det och det är giftigt för deras små magar. Vad är det för underlag du har i buren? ToaLätt?

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag städar var 5:e dag men i kiss- och bajshörnorna ca varannan dag.

Mvh Felicia

idipidi
0

#49 Jag har säkert sagt det förut också. :) Tidningspapper är inte giftigt. Förr innehöll trycksvärtan bly som är väldigt giftigt, men numera är trycksvärta ogiftigt.

FeliciaS
0

#51 Jag har också hört att trycksvärtan är ofarlig men också att det är själva pappret som inte är bra för magen.

Mvh Felicia

[natalie742]
0

#47 Jag vet inte, dom gör det inte bara. Dom kissar i kisslådorna. Bajsar kan dom göra lite varstans, men mest i toan. Jag har väl haft tur med marsvinen kanske *ler*

alimina
0

#49 tackar tackar !! jag tror inte det är någon fara, dom biter inte på pappret iaf .. och om jag inte har det under flyger underlagsgrejerna runt i hela köket .. :P

FeliciaS
0

#54 Okej, så det är därför du har det ;) Har du provat med spån?

Mvh Felicia

FeliciaS
0

*putt*

Nu (visserligen är jag inte hemma, men i torsdags möblerade jag och städade buren) har marsvinen massa grenar, höboll, hängmatta, sten och en plastgrej som de kan hoppa upp på =P Även en kattleksat med sugpropp som sitter på burbottnen, med en bjällra på som plingar när marsvinen puttar på den =P (fast jag tog bort den när vi åkte bort då jag inte vill att marsvinen ska gnaga på den!).

Mvh Felicia

alimina
0

#55 jag kan inte ha spån eftersom jag typ nyser och har mig när det är sådant i närheten ..

#56 awwh .. kul för dom :)

Fiona
0

nu har jag lagt in en tegelpanna som dom kan använda som bro eller springa undre;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[MatildaW]
0

#58. Vart köpte du den? :)

FeliciaS
0

#57 Jaha, usch, stackars dig =P

Mvh Felicia

alimina
0

#60 joo precis .. jag kan inte ens ha vissa sorters hö eftersom jag nyser som tusan :P

FeliciaS
0

#61 Usch då =(

Mvh Felicia

[natalie742]
0

#61 Jasså finns det olika sorters hö, vi har också problem med hö och spån här i familjen. Flyttade ner marsvinen i gillestugan för ett tag sedan. Hade dem i vardagsrummet förrut.

Fiona
0

#59 har inte köpt den hittade den hemma det är som en tegelpanna fast den är böjd;)

Jenny

alimina
0

#63 joo .. som tur är är jag inte alergisk mot marsvinen .. är annars allergisk mot de flest djur . katt, hund, häst .. jag som älskar djur så mkt .. :(

FeliciaS
0

#65 Det är bra att du inte är allergisk mot marsvin :)

Mvh Felicia

alimina
0

#66 jupps .. annars skulle jag nog bli förkrossad :p

Blondi3
0

Tackar för alla kanon tips !

Ska snart skaffa mig marsvin igen för första gången på flera år :) Vilket jag ser fram emot väldigt mycket :)

Några tips på vad man kan köpa till buren och sådär? Och hur är det med höet? Läste lite varstans att det ska inte ligga i buren och att det inte ska ligga i en såndär håhållare eller vad det kallas? Vilket är bäst där egentligen?

[MatildaW]
0

#68. Du kan köpa hus (kaninhus, de är bättre eftersom marsvinen blir större), matskål, vattenflaska, en "tunnel" och kanske nån leksak av något slag, en höboll kanske :) Jag tycker det är bäst att ha hö't i buren, då kan marsvinen böka runt i det och äter det mer oftare, hö håller ju magen i balans osv, när hö't enbart ligger i en "höhållare" så tycker marsvinen oftast att det bli tråkigt att äta för det tar sån tid att få fram hö't, däremot när man har det som jag, i buren, så bökar marsvinen runt i det, och så fort dom får nytt börjar dom äta och gör det i några timmar ;)

Blondi3
0

#69. Tackar ! Hur har du det i din bur då? Bild på det kanske? :)

Alla tips är otroligt hjälpande :)

Djur_marsvin
0

laddar upp en på mina, 2 hus, ska snart köpa en tunnel med.. denna bild är nån vecka gammal då men.. Flört

Och min kamera var inte den bästa hellerFundersam

Ps: Har MYCKET Hö men som sagt , dålig kamera = dålig bild!

Nicey_och_Smulan
0

#71 Fint hus, går de upp på taket?

[MatildaW]
0

#70. Det var så lite så :) jo då, bild kan du få!

Blondi3
0

Tack :) Är roligt o se hur andra har det .. hehe .. laddar upp lite bilder då jag köpt mina små djur med :D

[MatildaW]
0

#74. Ja gör de du :D

Nicey_och_Smulan
0

# 45 Ljuvlig bild!

Jag funderade på att göra en myshörna i buren åt dem med ex. en handduk..men en av grisarna älskar att tugga på allt. Är det farligt att få i sig textiler? Jag har lagt bud på Tradera på en marsvinsbädd…någon som har en sån som kan säga va de tycker?

Marsvin_lover
0

Jag har hört att dom gillar rör :P.

Vad behöver man för inredning, man behöver ju matskål, drickflaska, hus och kanske rör, men vad mer?

FeliciaS
0

#76 Trådarna från frottéhanddukar kan trassla till sig i tarmarna, inte bra. Nej, det är ju inte så lämpligt om de tuggar i sig annat än naturmaterial & mat m.m. (ex. trä)

Mvh Felicia

GroaLover
0

marsvin ÄLSKAR när man möblerar om!

den mörkblå buren har en höhylla med galler (dom kan inte fastna) som dom ligger på och äter, dom äter alltså inte underifrån. vattenflaskan vid vänstra hörnet, framför den, ca en dm2 har dom huset, som dom kan gå runt, annars puttar Vilma bort det så hon kan gå runt om.

Burkompisar: Vilma och Tuffi

den ljusblå buren har dom en hembyggd "toalett" i plast med ett kartongtak.brevid det är ett litet hus som Curry och Groa brukar kura i :D Pärlan brukar ligge under högrejen, i höt eller i toaletten.

Burkompisar: Pärlan, Curry, och Groa

_Anna93
0

Obans bur inte så mycket i. ett hus som han aldrig sover i utan ovan på. sen en mystunnel jag har gort.  Sen hö såklart. mat och vatten flaska som inte syns på bilden. kram Anna

[MatildaW]
0

#80. Mitt ena marsvin Blondie sover också alltid på huset ;)

3velina
0

#6 jag har en likadan bur:) men jag har tagit bort plast huset och ersatt det med en stooor hylla som går längs burens lång sida. Sen har jga cokså en höboll, fruktgrenar och en liten "träkorg" med hö i som han bara älskatr att välta omkull och ligga i:)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.