Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1679 ggr
elsasputte
0

Fråga om grönsaker??

Satt och läste här på marsvin.ifokus om olika grönsaker. Finns det nån grönsak de ej bör äta för ofta (varje dag).

Läste nånstans att de bara ska ha c-vitaminrika grönsaker typ en gång i veckan… stämmer verkligen detta??

kawaiichou
0

Dom ska ha grönsaker varje dag! :)

Grejer dom inte ska äta ofta är tomat .. och paprika om jag minns rätt?

Emmsann
0

Dom ska ha c-vitaminrika grönsaker varje dag men vissa c-vitaminrika bör inte ges för ofta då det kan ge uppgov till munsvamp och liknande eftersom det kan vara för surt för marsvinet att få varje dag. Läs gärna våra Artiklar om marsvinens kost

//Emma

Misarn
0

Tomat ska dom inte äta för mycket av då dom kan få munsvamp, paprika innehåller mycket c-vitamin, framför allt gulpaprika =)

Gurka innehåller inte så mycket c-vitamin och kan ges mest som godis Glad

Brukar ge våra tjejer både melon,paprika,tomat,morötter,vitkål och broccoli famförallt men att ge dom en så varierad mix som man kan är ju både bra och roligt för dem Glad

[Strawberi]
0

Vitkål och paprika är det bästa du kan ge vad jag vet. Morötter är också bra. Men komihåg att variera då och då. Marsvin ska ha grönsaker 1-2 gånger om dagen. Beroeende på hur mycket du ger. Själv ger jag ganska mycket på kvällen istället då jag känner jag aldrig hinner på morgonen. Men däremot får dom alltid fri tillgång till hö!

Och det du absolut inte ska ge dom är Avakado.

FeliciaS
0

C-vitaminrika grönsaker ska marsvinen ha varje dag, gärna två mindre omgångar (ex. morgon och kväll) än en stor. I artikeln "Handla rätt till marsvinen" finns en lista på vad du kan ge.

Grönsaker de inte bör få så ofta är gurka, sallad, tomat samt frukter.  Lök, avocado och liknande ska de förstås inte ha eftersom det är giftigt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

hultburger
0

Ge inte marsvin syrliga grönsaker för ofta, det kan ge dom nos/mun-svamp. T.ex. äpple, tomat och paprika är klassiska exempel! Men mina får det säkert 4 dagar i veckan så man behöver ju inte snåla heller, gäller att ha koll så ingen svamp får fästa bara :)

elsasputte
0

OK, tack för alla svaren Glad