Hur mycket skall dom väga?
Hej, jag har två marsvins hanar som är c.a 10 månader gamla. Jag vägde dom idag och jag såg till min förfärran att den ena bara vägde 800 gram och den andra vägde 875 gram. Jag ger dom hö och en nötblandning som jag köper på Zoo-affären som dom rekomenderar och dom brukar få komma ut och springa i rummet. Deras bur är c.a 100x60x70. jag vet inte hur gamla dom ska vara när dom är fullvuxna och ska väga lite mer än ett kilo. Ska dom va ett år gamla eller ett halv år eller… Vad????
Hjälp!! Snälla hjälp!!!
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Skulle oxå vilja ha svar på den frågan faktiskt.. hur gammal ska ett marsvin vara då det räknas som vuxet? Och hur länge växer dom?
Marsvin är olika byggda och väger därför olika mycket. Så länge revbenen och ryggraden inte känns tydligt är de inte för smala. Jag tycker att det låter som ganska normala vikter, lite lite kanske, men de kan ju växa sent eller vara små till växten bara :) Det är ingen idé att hänga upp sig på ett par siffror, utan det är hur marsvinen känns i kroppen som har betydelse.
Nötblandningen tycker jag du ska sluta med på en gång. Nötter innehåller massa fett och marsvin ska ha en fettsnål kost. Förutom ett bra hö behöver de näringsrika grönsaker varje dag (inte gurka, tomat, sallad och frukt) - vilka som är bra att ge kan du läsa i artikeln här.
Som kraftfoder tycker jag helhavre (eller havrekross) är bäst, blandat med kornkross. Det kan du köpa i välsorterade mataffärer eller i större förpackningar i affärer där det finns foder till hästar och lantdjur, ex. Granngården.
#1 Marsvin är fullvuxna vid ungefär 1 års ålder.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Min virvel är bening. Man känner höftbenen på henne. Var till en veterinär för att kolla upp men enligt henne var det helt okej. Min släthåriga är lite rundare om höft och mage. Dom väger båda runt ca 900 gr.
Det som förvånade mig var att när jag var på utställning så var de flesta andra marsvin mycket större än mina.
Mina småttisar är väldigt bra på att tigga och jag har svårt att stå emot deras bedjande ögon, speciellt när dom sitter och glor på mig när jag äter nåt. Ofta får dom varsin vitkålsbit att tugga på.
Bra, så dom ska (eller måste inte) väga ungefär lite över ett kilo när dom är ett år.
Bra då vet jag det. TACK FÖR ALLA SVAREN!
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.