Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1446 ggr
[Tisslibiie]
0

Bäst kraftfoder att ge avelshonor?

Hej! Vad anser ni är det bästa kraftfodret att ge honor som går i avel/dräktiga/digivande? Tacksam för svar! :)

[Tisslibiie]
0

Ingen??

Myosotis
0

Vilket kraftfoder man behöver ge beror så mycket på kvalitén på basfodret - höet. Om man har ett bra hö med hög proteinhalt, etc så är det inte så behövligt med kraftfoder över huvud taget.

Hos oss har vi tillgång till utmärkt hö och därför ger vi endast små mängder av kornkross en - två gånger per vecka.

Andra kan behöva ge ett kraftfoder som innehåller mer energi (t.ex. havre), eller mer mineraler etc (något pellets av ett OK märke avpassat för marsvin).

Själv har jag väldigt liten erfarenhet av pellets och kan inte uttala mig om olika sorter. Har i princip bara gett pellets som tillfälligt och sällsynt tillskott när vi råkat vinna någon påse på utställning.

[Tisslibiie]
0

Tack för svar :D Hon är i bra hull nu men är rädd att hon ska tappa en del under dräktigheten så behöver tips. Kalmar djursjukhus säljer Oxbow, funderar på att köpa det. Men vilken sort?

isblixt
0

Oxbow har Oxbow Performance för unga/växande/dräktiga marsvin :)
Taget från Oxbows hemsida:
"Alfalfa-based Oxbow Cavy Performance is specially designed to provide high fiber, protein, calcium and energy required for young guinea pigs to thrive. The optimized, balanced protein and stabilized vitamins also help nurture pregnant and lactating animals."

[Tisslibiie]
0

#4 Tack :D Har du testat Oxbow?

Sandra-B
0

Mina dräktiga och digivande honor får fri tillgång till Lottiepellets och/eller havregryn och ibland ger jag dem kligröt (oftast kruska- och havrekli blandat med vetegroddar, havregryn och vatten).

Tycker att mina honor (och ungar) fungerar bra på detta, honorna går inte ner sig under dräktigheten och digivningen, ungarna har bra födelsevikter och så vidare.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

isblixt
0

#5 Jag har Oxbow Performance till min hona som har svårt att hålla vikten. Hon är varken dräktig eller ung men på grund av innehållet i pelletsen håller hon sig stadigt på samma vikt hela tiden. Hon är glansig och fin i pälsen. Det jag har märkt är att hon inte äter alls lika mycket av Oxbow Performance som hon gör med annan pellets, men ändå håller hon sin vikt. Hon har till och med lyckats gå upp 150gram efter hon var sjuk.