Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 7608 ggr
tilla84
1

marsvin=nattdjur?

**Hej! Jag har i onsdags skaffat två små jättesöta marsvin, två systrar. Men jag har ett stort problem… jag har hört, läst och pratat med folk som säger att marsvin inte är nattdjur. Men mina marsvin vill inte sova på natten… och sover inte dem, sover inte jag… Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig…
**

[MatildaW]
0

Hm, ja du, dom flesta marsvin brukar vara dagaktiva, men också nattaktiva, eftersom dom sover små stunder lite hur som helst, dom sover "djupt" högst 10 minuter, sen är dom vakna igen. Så dom har inga speciella sovtider, när du haft dina marsvin en längre tid kommer du se och veta när dom har sina vilopauser. Men däremot hur du ska göra för att få dom mindre nattaktiva vet jag inte.

Snuttan
0

Mina erfarenheter säger att det är som MatildaW skriver, att de sover mkt korta stunder lite till och från under dygnet och är uppe och pillar runt större delen av dygnet.

Jag föreslår att om du störs utav att de rör sig i buren, ha dem inte på ditt rum. De måste ju få vara uppe och röra på sig om de vill…

tilla84
0

Tack för hjälpen! Ja, jag har ju dem på mitt rum nu, men dem får stanna där. Jag tror jag vänjer mig efter ett tag.

dreamiz
0

Mina är också vakna lite av o till. Men däremot tycker jag att jag kan se att de är mest busiga mornar o kvällar.

Diana61
0

Jag har för mig att dom faktiskt är Nattdjur och att dom behöver lugn och ro under dagarna då de sover för det mesta. Men som sagt som är nog lika aktiva dygnet runt tror jag och tar en tupplur när de behöver det.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
0

Marsvin är inte nattdjur! Men, de vilar under dagarna. Eftersom att de är flyktdjur sover de inte hela nätterna utan turas om att "hålla vakt" och sova i korta stunder. De vet ju aldrig när de får mat igen så de äter även under natten. Om de har hus brukar de kunna sova båda två ibland, och om buren är övertäckt med ex. filtar.

När marsvin kommer till nya hem, så i början vet de inte vad som pågår och då vågar de inte sova. Men lugn, de vänjer sig :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Mina marsvin lärde sig efter ett tag att när lampan släcks så ska alla sova så dom la sig och sov när jag släckte lampan men däremot så brukar dom vakna vid 5 ungefär. Och sen sova på förmiddagen en stundGlad

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :)

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :)

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :) Men

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :) Men jag

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :) Men jag har

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :) Men jag har alltså

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :) Men jag har alltså en

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :) Men jag har alltså en akvarielampa över

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :) Men jag har alltså en akvarielampa

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Jag släcker lampan vid 21.30-22-tiden och tänder den igen vid 8-9 på morgonen :) Men jag har alltså en akvarielampa över buren

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Oj vad konstigt det blev över i mina inlägg… Förvånad Jag klickade bara en gång när jag hade skrivit klart (som det sista inlägget)!

Mvh Felicia

GroaLover
0

marsvin sover när vi sover/ är borta och är vakna när vi är det och där

Thea-Cazzy
0

Jag kan nog tänka mig att ju mer marsvin får springa runt och leka och busa på dagarna, ju mer sover dom på natten, är det så?

[MatildaW]
0

#20. I stort sett, dom är som oss, om vi är ute och leker hela dagen, då när vi kommer hem igen, då lägger vi oss och sover, och somnar också ganska fort eftersom man blir trött, och bra sover man också då Flört

Thea-Cazzy
0

#21 Vad bra :P.

Brukar det bli lugnare om man lägger en filt över buren? Det sa dom i en djuraffär….. Men man ska ju inte täcka hela förstås.

[MatildaW]
0

#22. Ja, det är bra, men jag tror också att marsvinen uppskattar att vara en del i buren också, eftersom dom känner sig tryggast där :)

Och ja, det kan bli lugnare att ha en filt över buren, på vissa marsvin går det, men på vissa inte, mina blir lite lugnare när det ligger en filt över ca halva buren :)

Chippers
0

Mina marsvin vilar ofta under dagarna, och blir mer pigga på kvällar/nätter så enligt mina erfarenheter är de mest nattaktiva. Men mina kan även vara aktiva under dagar.

Thea-Cazzy
0

#23 Okej, då får vi hoppas att marsvinen vill sova när vi vill sova ;) Jag är inte precis lättväckt, så vi tänkte ha buren på mitt rum. Jag läste att det var större risk att bli allergisk då, så vi ska nog ha buren ute i köket eller hallen istället. Men om vi har den i köket är det kanske inte så bra om marsvinen vill ha godis varje gång vi äter ;)

[MatildaW]
0

#25. Jag har mina marsvin mitt rum, har haft dom i mitt rum sen jag köpte dom sommaren -06, och jag har än så länge inte fått någon allergi :) Jag är ganska svår väckt nu efter att jag har haft marsvinen ett tag, eftersom dom bökar runt och hörjar mycket ibland, men oftast är dom lugna :)

3velina
0

Jag tycker att man känner sig lite "trygg" när man hör "krafset" från marsvinburen. Jag tror faktiskt att man vänjer sig efter ett tag. Tillslut blir man van vid ljudet och akn knappt sova utan det;P

FeliciaS
0

Jag har haft alla mina marsvin i mitt rum sedan jag skaffade de första i april 2000. Jag har lärt mig att "sova bort" ifrån vattenflaskans ljud, marsvinens kurrande osv. Annars är jag egentligen väldigt lättväckt.

Mvh Felicia