Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 999 ggr
3velina
0

ensamt marvsin:(

Jag har ett marsvin som heter Svante. Jag vet, jag har bara ett marsvin och det är just det som är det stora problemet. Jag visste om att man ej skulle ha ett ensamt marvsin men i djuraffären sa de att det inte var några problem så länge jag var med honom mycket. Jag har surfat runt här och insett att det påståendet var fel. Jag har ahft två marsvins hanar tidigare. De slogs ingenting när de var små när de blev äldre började de slåss ofta och vi fick ha dem i varsin bur.

Nu har jag bara Svante och jag får dåligt samvete när jag tänker på att han är ensam. Jag skulle absolut inte få köpa en kompis till honom eftersom min mamma är så allergisk mot marvsin och inte skulel klara av ytterligare ett marvsin till. Jag är också rädd att marvsinen ska börja slåss igen.

Hur skall jag göra? M.V.H Evelina

Thea-Cazzy
0

Jag tycker att du ska se vad som händer, Svante kanske gillar att vara själv. Men eftersom han är ensam och du inte får köpa ett till marsvin föreslår jag att du lägger ner mycket, mycket tid på Svante istället, som dom i djuraffären sa.

Många säger att marsvin inte mår bra av att vara ensamma, men man får ju prova och se. Om marsvinet mår dåligt får man ju göra något åt det.

Hoppas att det blir bra =)

//Sarah

3velina
0

Men hur vet jag om han mår dåligt/bra?

3velina
0

jag har cokså gansk amycket att göra på dagrna och akn därför inte ägna flera timmar till honom varje dag.

Thea-Cazzy
0

När dom mår dåligt eller har tråkigt brukar dom nog sitta i ett hörn, och inte springa runt och leka.

Om du inte är hemma så mycket vet jag nog inte vad du ska göra Ledsen

Thea-Cazzy
0

Eller om du har mycket att göra menar jag, du är ju kanske ändå hemma ;P.

3velina
0

Hehe, tack för svar _sarahGlad Nej han är ju inte precis aptisk eller nått sånt och han beukar göra små glädje skutt och springa runt som en galning och hoppa upp och ner på plankan som jag har i buren. Men han prtar inte så mycket, men det kanske är från marsvin till marsvin? Jag gosar ju med honom varje dag och så men det kanske inte blir någon enorm tid då jag tränar mycket och liknande.

Fiona
0

men om du redan har ett marsvin vrf kan du inte skaffa ett till ?om din mamma är allergisk kan väl inte ett till göra nån skillnad ?:P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

3velina
0

Njaae, i och försig. Men jag skulle og inte få ett till marsvin på några villkorFundersam De tycker redan att vi har för många djur här hemmaRäcka ut tungan

FeliciaS
0

För det första borde väl inte allergin bli värre desto fler marsvin du har om du redan har ett…?

Jag tycker att du ska skaffa en liten marsvinsgrabb till Svante. Marsvin är trots allt flockdjur och vill/behöver leva ihop. Inget marsvin i det naturliga skulle leva ensamt. Även om du är med honom så ofta du kan, kan du aldrig ersätta en marsvinskompis som finns tillgänglig dygnet runt. Tänk dig självi situationen, vara "instängd" i en bur ensam när matte inte är där eller ha en kompis att prata med och leva marsvinsliv med (vilket marsvin inte riktigt kan göra utan en kompis då de behöver en kompis för att kommunicera riktigt med varandra och kunna sova/vila ordentligt. De är bytesdjur och turas om att vaka över varandra)… :) Du kan alltid säga till din mamma att man måste ha 1 marsvin för att det är elakt mot marsvinet annars. Det är ju inte att ljuga direkt. LYCKA TILL :) Hoppas att Svante får en kompis snarast ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fiona
0

#9 håller med evelina tjata på din mammma din Svante behöver verkligen en kompis! lycka till :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

3velina
0

Tack för alla svar:) Jag har pratat med min mamma men hon går inte med på det. Hon blir bara tjurig när jag tjatar hela tiden. mvh evelina

KvirrZ
0

Haha, mina föräldrar ville inte heller ha ett till marsvin, men jag är en mästare på att tjata så sen fick jag honom :D

Min syster tycker att jag är bäst på att tjata men det är för att jag inte ger mig :P

- Mvh Emma

3velina
0

Hihi;P Men det är nästa så att mina föräldrar bara har dåliga erfarenheter vad gäller två marsvin tillsammans:P Jag får la se hur det går med den biten:)

Thea-Cazzy
0

Mina föräldrar var inte helt med på det, jo…. Mamma försökte övertala pappa, men han sa blankt nej.

Men det hindrade inte mej kan ni tro…….

Det slutade att pappa gav sig, till min stora lycka! Skrattande

3velina
0

Haha, okej:) Mina föräldrar här hemma visar iaf inga tecken på att ge vika för mina argument;P

tyra
0

Men har du berättat för dom att det är lag på att ha minst två marsvin? De flesta föräldrar borde gå att "övertala" då man berättar att det är ett lagbrott att bara ha ett marsvin.

3velina
0

ja, jag vet. Jag har sagt det.

dreamiz
0

Hoppas det löser sig för dig o Svante!!

Ang det där med att prata så tror jag att det blir mycket mer prat om man har flera marsvin för de pratar ju med varandra mer än vad de gör med oss människor!

När Vanessa blev ensam blev hon väldigt snabbt ganska ointresserad av maten o hon gick ner i vikt. När hon sen fick en kompis blev det fart på matlusten igen.

Sen är ju alla individer o kanske är det också annorlunda för ett marsvin som alltid varit ensamt? Jag menar inte att det är rätt att ha det ensamt för det, men ett marsvin som inte vet annat kanske klarar det bättre än ett som aldrig varit ensamt o sen helt plötsligt blir ensamt…

3velina
0

Jaa, det hoppas jag också:) Ja det tror jag med, eftersom han inet har nån kompis att prata med så låter han väll hellre bli;P men ibland låter han när han är hungrig och sådär.

Jag tror att han skulla bli jätte glad om han fick en kompis! Ett marsvin jag hade som hette Solo fick en lietn marsinspojke som sällskap och den lilla trodde att Solo var hans mammaFlört 

Vad gör man om det inte funkar med den lilla man har köpt? alltså om marvsinen börjar slåss?

FeliciaS
0

#19 Om du köper en liten hane och låter de träffas på en plats ingen utav de har varit på innan, är det nästan säkert att de inte bråkar. Den ensamma hanen brukar tycka det är roligt att få lite "bebis-sällskap" :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

3velina
0

okeej, tack för tipset:) jag får fortsätta med övertalandet efter semstern i sommar då;P