Pellets/havre/annat
God kväll :)
Jag och pappa var i en djuraffär idag och köpte lite grejer till marsvinen som kommer på lördag. Tittade snabbt på någon blandning med havre och torkade grönsaker tror jag. Förpackningen var grön och samma märke gör mat till kaniner & råttor/möss tror jag. Finns att köpa på Ica också.
Hade lite bråttom så hann inte riktigt se vad de innehöll, men är det bra/dåligt? Ska till en annan affär senare i veckan då jag inte fick med mig allt. Om nu denna mat inte är bra - vad rekommenderar ni att man ska använda :)?
Tack på förhand!
/Jennifer
Mina marsvin får bara havre-/kornkross eller havregryn. Pellets eller blandningar av alla de slag ger jag inte alls längre. Detta eftersom jag tycker att det känns helt onödigt att ge en massa konstiga blandningar som man själv inte har koll på vad det innehåller. Jag tycker också att det verkar som om pellets bidrar till urinsten, vilket ju bara gör det mer onödigt.
Ska mina marsvin ha torrfoder blir det därför vanligen havrekross.
Hanna
Precis, tänkte lite också på att man inte vet vad den innehåller..
Men vart köper du havre- och kornkross? Nu blir det säkert ett sånt där självklart svar men jag har faktiskt ingen aning hahah..
#2 - Jag köper på Jordnära. Men det finns i de flesta hästaffärer och på Granngården också.
Hanna
#3. Ohh. Okej. Havregryn, det är sånt man har när man gör havregryntsgröt va?
#4 - Ja till havregrynsgröt använder man havregryn.
Hanna
#5. Nu när jag tänker på det så var det faktiskt en ganska dum fråga.. Men hur mycket havregryn ska man ge då? :)
#6 Det beror på hur lätt de har att hålla vikten. Håller de vikten bra på bara hö och grönsaker behöver du inte ge kraftfoder alls. Men är de ungar eller fortfarande växer så kan de få fri tillgång. Jag skulle dock rekommendera hel eller krossad havre och även kornkross (korn kan inte ges hel) hellre än gryn. Det brukar finnas små förpackningar på vanliga matbutiker.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#7. Okej.. Dom jag får hem är 5 månader och.. 5-6 veckor tror jag. Något sådant. Räknas dom som växande då?
#8 Ja, absolut. Fram tills de är ca 10-12 mån växer de (självklart varierar det från varje marsvin).
Mvh Felicia
#9. Oki! Så ska bara låta dom ha krossad havre eller kornkross dygnet runt som med hö ?

Till dräktiga och digivande honor samt växande marsvin plus de som har svårt att hålla sin vikt rekommenderar jag fri tillgång till havregryn, det fungerar kanon för mina marsvin. Brukar även göra kligröt på havre- och/eller kruskakli med vetegroddar, havregryn och (ibland) skalade solrosfrön blandat med vatten till mina grisar, det är oerhört uppskattat. Ibland blandar jag även i lite grönsaker som jag antingen fin-/eller grovhackar eller till och med kör i mixer så att det blir en ordentlig gegga.
Lycka till med dina grisar!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#11. Lyxigt det låter ;)
Men tack så jätte mycket för svaren! Ni är pärlor :)
Jag funderar också på vad mina fem marsvin ska få i kraftfoder väg. Pellets är uteslutet.
2 av mina honor växer fortfarande och den äldsta honan har svårt att hålla vikten. Så det lutar åt hel - havre, då kan jag välja att krossa den själv om det behövs. Låter detta helt tokigt eller låter det bra?
(förlåt för att jag lånade tråden, men det kändes onödigt att skapa en ny bara för min lilla fråga ;)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#13, Du behöver inte be om ursäkt! Lika bra att man kan hjälpas åt i samma tråd än att ha en massa om samma sak ;)
#13 Jag har tyckt kornkross funkat väldigt bra de senaste åren som mina marsvin ätit det, men ger havre dessutom. 2/3 kornkross och 1/3 havre, men du kan ju ta hälften hälften om du vill :)
Mvh Felicia
#15 Jag var och kollade på Granngården idag och kornkrossen finns i mindre säckar än havren så det skulle passa mig. Men har hört att krossad säd blir dåligare fortare än hel?
#16 Jag har aldrig varit med om att det blivit dåligt (köper visserligen enkilosförpackningar), med det stämmer säkert. Fast då får man också ta hänsyn till att säd inte blir dåligt särskilt fort oavsett vad, och det som händer är att näringsvärdena minskar. Den ruttnar eller möglar inte precis, som färskvaror :P
Dessutom kan enbart havre ges hel, så ska du ge korn/råg/vete måste det vara kross.
Mvh Felicia
Ja, krossad håller sig inte så länge. Så kör på hel och krossa efter behov.
#17 Vart köper du enkilosförpackningar? Skulle nog löna sig mer till mina fem marsvin än vad en 15 kilos säck gör (fick kasta en massa förra gången då det blev för gammalt)
#19 Det är ett litet lokalt företag som vi beställer mat ifrån. Levererar inom Göteborgsområdet.
Annars finns 550g förpackningar från Saltå Kvarn, brukar finnas på Coop.
Mvh Felicia
#20 Aha :-) Ja nu har jag köpt 550 grams förpackningen, får se hur jag gör sen, om det blir 15 kg säckar istället.
Någon som vet på ett hum hur mycket de 550g förpackningarna kostar?
Har också börjat köra med havregryn, funkar hur bra som helst på mina tjejer! =)