Lös i magen!
(Skrev ett inlägg innan men verkar inte kommit fram) Köpte mina två flickor för ca två veckor sedan. Nu har den ena som dessutom varit väldigt smal (dock börjat gå upp i vikt^^ blivit lös imagen/ pruttar osv. Var första gången idag! Hon äter dock och verkar vara som vanligt(lite trött dock). Kan jag ge henne något? Jag har gett henne lite A-fil om det skulle kunna vara något då hon verkar gilla det! Tack för alla svar
Äter hon hö?
Någon fil ska du inte ge henne, marsvin är växtätare och ska inte ha animaliskt protein - det är skadligt för deras organ. Läs gärna mer om vad du kan ge henne i artikeln Diarré och förstoppning.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ja massa hö får dem och grönsaker, lottie pellets!:)
OJ tur att hon bara fick väldigt lite då! har läst att man kunde ge… måste vart helt fel alltså! Okej tack, ska läsa direkt^^
Okej har läst nu och tänkte pröva arrowrot beghandlingen:D Det står att man kan ge banan och blåbär osv. men mina marsvin har aldrig ätit sådant innan…. (Vitkål, morötter broccoli har dem fått) ska jag undvika det då eller bör jag ge henne väldigt lite av detta trots att jag tror att diarren är foder relaterad?
Risavkok är bra för lösa marsvinsmagar, brukar lösa problemen på en gång :)