Visa upp era sötnosar!
Hej! Jag är en hängiven keldjursägare av hamster och kanin.
Jag brukar kika in här en del därför att jag älskar marsvin, även om jag kan väldigt lite om dem.
Det har säkert skapats sådana här trådar förut, men vi brukar ju älska att skriva om våra djur, så:
Varför marsvin?
Det bästa/sämsta med marsvin?
Hur sociala är de?
Bifoga gärna bild på era sötnosar! Skinnys och teddysar är nog mina favoriter hittils. 
**Varför marsvin?
**Jag har marsvin därför att dem är sociala, mysiga, söta och trevliga djur. Älskar när dem "pratar". Älskar det mesta med smart. Och dem finns i så många häftiga och roliga färger och pälstyper
**Det bästa/sämsta med marsvin?
**Positivt: Pratglada, sociala och helmysiga djur :=D Luktar inte så mycket tycker inte jag (eller ja hanarna kan göra det). Roliga djur, oftast lugna, bits VÄLDIGT sällan (finns alltid undantag)
Negativt: Är väl satinsjukan (OD) på satinmarsvinen och att dem kan lätt drabbas av c-vitaminbrist om dem inte får tillräckligt med grönsaker. Och att dem inte kan vara ute på vintern (dem för max vara ute till 0 grader).
**Hur sociala är dem?
**Mina är sociala i famnen men lite svåra att fånga i buren (utom Morris) :=D
**Mina marsvin
**Har 4 marsvin: 2 skinny och 2 pet.
Morris kom till mig och min kille för 1 ½ år sedan då förra ägaren inte brydde sig om honom. Han hade för långa klor och tjock pga för mycket godisstänger och inget hö. Han är ca 4-5 år gammal Bodde dessutom själv (marsvin ska ju bo minst 2). Nu pr han med Totti, en virvelpethane på 5 månader. Mysig, försiktigt kille.
Sedan har jag då 2 skinnys som jag fick för ca 1 ½ vecka sedan av min pojkväns mamma i förtidig födelsedagspresent. Den ena heter Blixten och den andra har jag inte döpt ännu :) Måste komma på ett bra namn ;) Mina allra första skinnys! Och jag är stormförtjust i dem! :D
2 av marsvinen hittar du på min hemsida: www.fridaakesson.weebly.com
Här är en bild på mina två skinnys :)(han har röda ögon men inte så röda)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Varför marsvin?
Har alltid tyckt att marsvin verkade vara ett väldigt personligt och charmigt djur. När jag sen skaffade våra två första så var man fast. Jag har aldrig varit med om något så charmigt,prat/mat glatt och underbart djur i hela mitt liv. Brukar jämföra marsvin med små hundar och det stämmer verkligen fast förutom att dom kuttrar och piper istället för skäller 
Dom är sociala,pratglada, man har aldrig tråkigt med marsvin. Dom hittar alltid på nya roliga saker att göra och dom blir glad för minsta lilla. Bara man ställer huset annorlunda så blir dom glada etc.
Det negativa är just att dom är så känsliga mot kyla,stress och sjukdomar. Dom måste få in C-vitamin dagligen annars kan dom bli förlamade likaså den hemska satin sjukan som #1 nämnde ovan.
Hur sociala är de?
Våra är extremt sociala och pratar hela tiden om man går förbi buren, dom tycker om att ligga och mysa i famnen. Våra tjejer tycker om att ge oss en puss då och då och ligger gärna på axlarna och mysa.
Våra marsvin
Vi har fyra marsvins honor. Humba är en Golden/black nonself hona på 6 månader. Peach är en ridgeback vit/creme/Augoti hona som är syster till Humba. Både peach och humba är mina första marsvin. Sen efter ett tag köpa vi våran Rex/teddy tjej Zooie som är svart/brun Augoti. Zooie är vårat yngsta marsvin och är våran lilla bebis och är min pojkväns favorit och marsvin. Sen har vi Luma som är ett riktigt virvel troll som är Augoti/golden, hon är riktigt pratglad och är en utav dom som är mest framåt. Hon ligger gärna utanför huset och sover.
#1 och #2 Åh, era små grisar verkar underbara! Det låter som att marsvin är riktigt underbara djur. Jag har alltid uppskattat roliga djur, det är tex. därför jag gillar hamstrar. Det som jag tyckt har varit lite tråkigt med marsvin är att de marsvin jag mött på har varit väldigt rädda av sig och gömt sig så fort man närmat sig buren. :)
#3 Om alla marsvin du mött gömt sig, så ska jag säga dig att marsvin som blivit vana vid människan inte springer och gömmer sig. De brukar tvärtom hänga på burkanten för att få en klapp eller allra helst en godbit! :) Mina brukar hoppa upp på hustaken och skrika efter mat ^^ Man ska inte tro att alla marsvin är rädda, de är oftast bara de som är inte nog hanterade eller nya i hemmet.
**Varför marsvin?
**Därför att de är de perfekta djuren enligt mig! :) De pratar, kuttrar, skricker efter mat, är gosiga, hur söta som helst, jätteroliga att studera i buren (särskilt när det är många som bor tillsammans i en flock, och i en stoor bur), de är så charmiga!, och det finns så många roliga färger/raser.
De bits väldigt, väldigt sällan. Är lugna (när man gosar iaf, på golvet/i buren är vissa helt galna;), gosiga, fina, söta, matglada, & helt perfekta! Jag tycker också om att de är flockdjur, för man kan ju ha många honor tillsammans + kastrerad hane t.ex och de är så roliga att titta på då! Hanarna har man oftast bara 2 tillsammans men de brukar också vara snäppet mysigare än honorna (upplever iaf jag, och vet att flera gör det). Och det går att introducera nya marsvin till flocken oftast utan några problem :) Att de blir så glada för minsta lilla nya hus i buren eller bara om man möblerar om är ju också kul! Jag älskar att inreda stora marsvinsburar!
De mindre bra sakerna är inte så många, enligt mig. Kanske att om de blir sjuka måste man kämpa ganska mycket med dem så de inte försvinner, slutar de äta t.ex är det bråttom med att börja stödmata annars blir de väldigt dåliga fort. De finns också stora risker med att söva marsvin så operationer är inte så populärt. De är också känsliga mot värme (och kyla, men hög värme är värre än hög kyla), men det är inte så svårt att undvika att de blir överhettade/nedkylda iof.
Hur sociala är de?
Många av mina uppskattar kel :) De blir helt galna i buren när det är matdax! De brukar även hänga över burkanten och kolla läget då & då ;)
Mina marsvin:
Tjejer:
Calvinna: Abessinier tjej på 1½ år. Ledaren i tjejburen, Liten, tuff brud! Ingen ger sig på Calvinna utan att få tillbaka. Uppskattar inte gos sådär jättemycket men att springa på golvet är superkul! Lite smågalen & busig tjej!
Brumma: Alpaca tjej på snart 2 år. Tystlåten, försiktig, men mysig :) Är ganska låg i rang.
Hilda: Nonself tjej på 2 år. Lite vild i buren/på golvet men i knäet är hon myyysig!
Killar:
Coffee: Virvel kille på snart 1 år, galen, & busig! Gillar att gosa :)
Baileys: Virvel kille på snart 1 år, galen, busig precis som sin broder ovan. Älskar att ligga i knäet ^^
Killarna ska förövrigt flytta, vill bara ha en bur. Fast jag tycker om dem väldigt mycket så det är svårt att sälja dem. Men de skulle ju inte varit här egentligen, oplanerad kull. Och sen har jag inte lyckats hitta nått passande hem än pgr av olika saker.
På bilden posar Brumma, Alpaca PE golden roan :)
#4 Välbeskrivet! De ser så galet söta ut. Dina små vänner verkar jättegoa :D
Hur brukar folk göra med motionen för dem? Får de motion varje dag eller några ggr i veckan? Går ni ut med dem på somrarna? Gör ni då små hagar eller har ni koppel?
Jag kan som sagt inte ett dyft om marsvin. :)
#5 Ja, visst är de goa grisarna ^^
Helst tycker jag marsvinen ska få komma ut och springa på golvet varje dag, (1-3 timmar) men det hinner man antagligen inte hela tiden. Så många ger nog sina grisar golvtid iaf några ggr i veckan. Alla mina har stora burar, t.ex 3 st i 200x80 cm;s bur så de får komma ut några ggr i veckan och de räcker fint för dem :)
Man ska inte använda selar på marsvin. För det första: De kan börja springa väldigt snabbt om de blir rädda, och rycker man då i kopplet kan man skada deras ryggar. 2: De ålar sig lätt ur. Marsvin har inte direkt någon riktig hals så det blir nog svårt att få fast den ordentligt utan att man "stryper" djuren. Kommer marsvinen lösa är det svårt att få fast dem. 3: Eftersom de är flockdjur måste man ju isåfall gå med flera samtidigt för att de inte ska vara vettskrämda (de lär de ju iaf vara på en stor öppen gräsmatta vad jag vet) och det kan då blir krångligt.
En stor betesbur med många trygga gömslen och solskydd/vatten/hö är att föredra :)