Krångligt att klippa klor?
Läs först detta: Denna fråga riktar sig till den som har tre eller färre marsvin. Har du fyra eller fler men ändå vill kunna läsa tråden, välj "Jag har fler än fyra marsvin", vad du än tycker om att klippa klor. Är någon intresserad av att mäta kloklippningskänslor bland marsvinsägare som har fyra eller fler, får ni gärna starta en annan tråd om det.
Jag möter ofta människor som tycker att det är krångligt att klippa klorna på sina marsvin och funderar på hur man kan hjälpas åt för att lösa det.
Anledningen till att jag enbart vänder mig till er som har max tre marsvin är att jag föreställer mig att saker man gör ofta blir en vana och därmed ofta avdramatiseras (jämför t ex när man ska lära sig cykla och hur självklart man cyklar när man kan det). Har man 25 marsvin har de sannorlikt tillsammans 350 klor. Klipper man dem varannan vecka blir det 9100 klipp/år. Det säger sig själv att man får upp en viss rutin då och därmed tycker jag inte att denna grupp marsvinsägare är särskilt intressant för mina tankar.
Har man däremot t ex 2 marsvin blir det ett betydligt mindre antal kloklipp varje år och kanske behåller man därmed det lite dramatiska och ovanliga skenet över aktiviteten. Jag har mött väldigt många människor i olika åldrar som alla älskar sina marsvin över allt annat, men som tycker att kloklippning är jobbigt, knepigt eller lite allmänt stönigt. Jag är övertygad om att de är underbara mattar och hussar men funderar på vad vi kan göra för att hjälpas åt med det som känns obekvämt för oss människor.
Tycker du som har max tre marsvin att det är krångligt att klippa klorna på dem?
(har du 4 eller fler, välj endast det översta alternativet!)
Envishet och drömmar