Fannys unge
Ja för omkring en timme sedan började Fanny föda. Första kom en död hane på hela 142g efter det en död hona på 78g och sist en levande liiten hane på 57g :)
Glad att det blev en levande iaf och att Fanny mår bra.
Aww, så fin!
Grattis till den Lille överlevaren :) beklagar dom två ike överlevande 

Grattis!
Oj vad söt! :-) Grattis!
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Oj så fin! Jag 'är käääär! Synd att dom andra inte orkade hålla livet igång men huvudsaken är att Fannypanny mår bra :-) och den lilla killen!
//Emma
Oj, han var inte stor. Hoppas att han klarar sig, söt var han iaf. :)
Hur mår Fanny?
Hanna
Tack :)
Jo Fanny mår bra. Hon är som vanligt. Men ungen vill inte dia, han letar men suger sig inte fast. Hon har börjat få mjölk iaf.
Hönsmamma som jag är så gav jag han några droppar fortimel och då blev det lite mer fart :)
Grattis till den lilla killen :)
Synd att dom andra inte klara sig..
// Ida och marsvinen.
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
Gullig unge! Hoppas det går bra med honom och lycka till!
Han är liten men inte jätteextremt liten så får han i sig mat borde det gå bra. Hoppas hoppas hoppas…
#14 Han är lite loj. Men matade han med ytterligare 0,1ml och då blev han piggare igen så han forhoppningsvis orkar suga sig fast på spenen.
Vill inte tvångshålla fanny då hon blöder lite.

Lycka till med sötgrabben!
Tack! Hoppas verkligen han klarar sig :) Men han blir nog inget att ställa ut..
Han har sugit på spenen nu med min hjälp. Men Fanny sparkar bort honom. Får hålla i både päls och bakben för att han ska ha en chans att komma åt. Men det blir väll bättre med tiden och tills dess att han kan dia får jag mata honom med fortimel.
#17 - ärsh säg inte sådär. Du får väl vänta och se! Tycker han är gapsöt!! Lycka till med ungen. Kram
#20 Så liten och ynklig! Pussa från mig för han är verkligen toksöt!
//Emma
VAD SÖT JAG DÖR! *pussa på*
Namn då? ;)
Skulle han varit en tjej skulle han fått heta Mini ;) Men nu är han en kille så då får det vara något annat.
Några förslag?
Grattis till bebisen! Vad tråkigt att inte alla överlevde, hoppas nu den här lille killen klarar sig.
#23 Chiquito kanske? Det betyder liten pojke på spanska.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Miniboye? Hahaha nä det var dååligt :(
#23 Tjabo är mitt förslag! Älskar verkligen det namnet. Det betyder Pojke och Son.
//Emma
Det var fullmåne inatt. Hittade ett killnamn man brukar döpa dom till om dom är födda på fullmånesdagen/natten. Så tänkte på Badrani?
Tack för alla förslag :) Ska fundera lite..
Rakade av pälsen framför spenarna där pälsen är som längst framför bakbenen så liten bebis lättare kommer åt spenarna. Inte så snyggt, men vad spelar det för roll, det växer ju ut :p

Louigi, Todd, Yoshi ^^ också från tv-spel ^^ annars kanske obelix och asterix!?

Bara för att han e så liten.. så e mitt namnförslag, Mr Big! hihihi… ubersöt!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Tack för alla förslag. Men han får heta Nemo :) Det bara ploppade upp ur mitt huvud och det kändes rätt.

# 31 coolt!!
#35 Nej jag dör så charmig han är! Hur går det nu med mjölkstockningen och äteriet? :-)
//Emma
#36 Imorse kom det mjölk ur båda spenarna efter lite dragande. Så då fick han i sig mjölk :) Men han diar inte alls mycket i buren, om ens något så får väll hålla på och lägga ner Fanny så kanske han kommer igång till slut.

supersweet!
Men herregud Royalz vad söt han är!!!!!!
Han är ju skit söt! Han måste ju börja dia snart!
GUD VAD SÖT!!!!!!!JAG VILL BARA PUSSA PÅ DEN!!!!

Inte kan du väl sälja en sån sötnos, och efter allt stödmatande? :P
Han måste väl stanna? ;)
Hanna
Isch, varför måste alla bebisar vara så söta så man vill komma och ta dem?!
Jag skulle då inte ha det lätt om jag vore uppfödare, alla skulle ju få stanna kvar haha.. kanske därför det inte blir nån uppfödare av mig ;)
#43 Haha jag är precis som du! Jag tror inte jag är ämnad för att bli uppfödare med tanke på mitt söta-marsvin-ska-stanna-dvs-alla behov!
//Emma
Klart jag vill behålla honom :) Men jag kan inte spara såna som det inte blir något av, tyvärr. Vill komma frammåt i aveln. Men kommer inte sälja honom till något dåligt hem. Får ångest av att bara tänka på att han ska flytta.
#44 ^^

Så söt han är ^^
Imorse vägde Nemo hela 74g :)
Han är 8 dagar gammal idag och ett riktigt litet charmtroll. Fort han hör att jag närmar mig springer kan runt med huvudet högt nästan klättrar efter burens kanter 
Han gjorde även sina första popcornskutt idag :) Sitta på mamma Fannys rygg är också populärt, inte för Fanny kanske men för Nemo ;)
Så söt han är! :-)
Härligt att han är så pigg, hoppas det fortsätter så :) En fruktansvärt söt liten bebis är han.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Även om jag har två söta små killar hemma så måste jag säga att denna är något extra när det gäller att vara söt.
Hjälp va söt! *smälter*
Har du börja ge han sådant ersättning?
Nä, han får fortfarande fortimel :-) Ger han 3-4ml var 3:e timme på dagen och var 4:e timme på natten/morgonen.
Rätt slitsamt att gå upp och inte få sova mer än 4 timmar i sträck. Tur han är ensam, var väldigt jobbigt med Aurora, Kahlúa och Nutella när dom var små..
Men han behöver bara matas i 2 veckor till sen får jag sooova ;)
Obeskrivligt söt :3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett litet videoklipp på Nemo :)
Och för att ingen ska kommentera att det inte finns något hö så hade jag inte hunnit fylla på än ;)
#63 Nej så söt han är när han trippar omkring sådär! Vad blir han för ras? :-)
//Emma
Haha, han är en peruan. Men har är lite missbildad. Troligtvis fick han inte lika mycket näring i magen som dom andra 2 stora som gjorde att han t.ex inte har någon päls i pannan. Sen har han fått en liten "ridge" på ryggen som inte fans där när han var mindre så kanske extra rosetter? Fast ser inga..
#65 Han är fruktansvärt söt iaf. Vi får se vad framtiden har att erbjuda :-)
//Emma
Ååh han är ju bedårande, söt som socker 
Så underbart söt! :-)
#69 - Så himla söt!

Han är ju helt bedårande!
Mvh Alexandra
#69. Så söt man kan vara! :D
Awwww :*

#69 Jätte söt!!! :)
Förresten, var du på utställningen den 6 november och hade med dig Nemo? =)
#74 Ja :)

#75 Då var jag och mamma en av dom som kom fram och tittade på Nemo ;) hehe… ^^ Satt och tittade på Nemo varje gång du matade honom, hehe ;)… (En väldigt söt bebis är Nemo :))
Alltså jag har sett massor av marsvinsungar men detta är nog det mest bedårande jag har sett i hela mitt liv
och jag är verkligen ingen peruan/virvelmänniska :-P Han slår nog till och med kattbebisarna jag nappat upp (och de var SÖTA)
#75 Men hallå! Om man har en liten marsvinsunge som måste handmatas så låter man den vara hemma!
Det är f.ö. emot Svenska Marsvinsföreningens regelverk att ta med så små ungar till en utställning. Se punkt 2 under generella regler för utställningar:
2. Marsvin som vistas på PR-visning eller utställning oavsett ändamål ( t ex till salu eller leverans) ska minst vara 5 veckor gamla.
#78 Snälla nån! Ska jag lämna honom hemma så han får svälta ihjäl? Han var med på både Kallhäll och Rävlanda utställningen. Till Kallhäll mejlade jag och frågade och det var helt okej att jag tog med honom. Till Rävlanda glömde jag dock bort men det var kommisarien som checkade in mina djur och det var också helt okej.
Hade med 3 små föräldralösa ungar på SM, också helt okej! Vad ska man göra när man är den enda med smådjursvana i familjen? Min pappa kan t.ex inte mata och han är med på nästan alla utställningar jag är på och det är = ingen hemma!
Nu tycket jag du har varit lite väl kaxig i tonen i flera inlägg , inte bara här.
#79 Det är ditt eget val att börja stödmata, då får du ta ansvar för detta. Du kan inte lägga över ansvaret på någon annan. Om ungen behöver bli matad får du helt enkelt stanna hemma och göra det ifall det inte finns någon annan som kan hjälpa dig med detta. En utställning är knappast livsviktig.
Men kan alla skita i vad andra gör och tänka på vad en själv gör? Hur i hela friden stör det dig Myosotis att TS har med sig en unge och matar det på utställning? Inte ett skit, så lägg ner! Så LÖJLIGT!
#81 Därför att ett regelverk/lagstiftning finns där av en viss orsak.
Nyförlösta marsvinsmammor och/eller nyfödda (under 5 veckor) marsvinsungar behöver lugn och ro.
Det är att riskera deras hälsa och välbefinnande att transportera dem (som i dessa fallen) mer än 25-30 mil enkel väg, ha dem i en okänd, kanske lite bullrig miljö under lång tid och sedan köra dem lika långt hem igen.
#80. Hon har faktiskt skrivit "Fanny mjölk håller dock på att sina eftersom ingen dricker. Han har gett upp att suga nu även i knät eftersom det nästan inte finns någon kvar. Men han mår bra ändå."
Tror att det är anledningen till att hon stödmatar.
Dessutom så är det väl ingen stor grej om hon fick lov att ha med sig honom till utställningen?
Myosotis om du stör dig så hemskt mycket får du väl skriva och klaga till de som har utställningarna. Du har knappast rätt att hoppa på någon här på forumet. Och vem som är och inte är en ansvarsfull uppfödare är knappast upp till dig att bedömma.
Ni missar lite poängen nu. Det är knappast snällt att åka runt med en liten unge eller en nyförlöst mamma, då de behöver lugn och ro. Reglerna finns som sagt där av en anledning. Om man inte kan lämna ungar till någon annan får man helt enkelt låta bli att åka på utställning.
Detta är ju faktiskt Lillkillens tråd och inte behöver vi ta över alla fina bilder på han med en massa tjaffs? Det är så onödigt eller hur? Och om det är enligt lagarna att hon inte fick ta med honom behöver väl inte vi bry oss om? Lägg inte ner ork på det så är ni söta. Det tjänar ingenting till för utställningen har redan varit.
//Emma
Jag har stödmatat en del ungar och haft med dom på olika ställen, släktträff, hos kompisar osv. De har aldrig någonsin visat på att ens bry sig om miljön omkring sig, utan bara sovit lugnt, kikat nyfiken omkring sig eller helt enkelt varit fokuserade på mig och maten de får.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag håller med! Jag har också stödmatat (alla möjliga djur) och alltid haft med mig dom till alla möjliga ställen. För dom var det helt normalt, de visste inget annat! De var trygga, de hade "mamma" med sig och mådde bara gott.
Jag tycker det är bra att det finns folk som vet hur det är och som kan ge tillstånd till att man får både komma som planerat OCH rädda sina bebisar. Det bådar gott för mänskligheten att man kan ta hänsyn till situationen!
Nemo har det hur bra som helst, han har haft tur som fått en så bra fostermamma!
Han är jätte söt, och gosig. Jag har hållt i han och allt. Han är urmysig kille. Och han har absolut den bästa stödmamman. Hennes förre kull fick hon 3 honor att överleva idag är alla stora och fina. Det är inte alla som orkar att göra som Sofia orkar!
Underbart söt! Jag har en peruanpojke vars mamma dog när han var knappt tre veckor. Han bor med sin pappa nu och blir stödmatad. Härligt att Nemos stödmamma bryr sig så mycket om honom och att hon får så mycet stöd! Du gör ett bra jobb lilla mamma!!!
Att ta med för att rädda är en helt annan sak än att ta med för att visa upp eller sälja för tidigt som reglerna avser att förhindra. Alla som bryr sig om sina djur och kan se hur de mår borde kunna förstå det. Som stödmatare tar man bara med sig sina bebisar om de mår bra, verkar de bli stressade eller må dåligt av det på annat sätt, så ändrar man sina planer.
Jag vet också att man när man ger tillstånd för stödmatade bebisar att följa med så ställer man villkor. Ett villkor är att det marsvin som bebis bor med SKA följa med. Man går också och tittar till bebisen och kollar att den verkar må bra och inte verkar störd av situationen och skulle den verka det så säger man ifrån.
Jag ser fram emot att få höra mer om lille Nemo!
Tack för alla fina ord!
#89. Stödmatning låter som att det tar tid, men jag är glad att dom som bryr sig om sina marsvin tar sig den tiden! :)
Det är ett tecken på att man är en bra djurvän :)
Vad synd att två har dött!:( Men det var tur att en överlevde:) Nu får du ta extra bra hand om den:)! Vad bra att mamman verkar må bra:)!
alva-m-t
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Han är nog den sötaste marsvinsbebis jag sett!