Om att höja marsvinets värde
I går kväll var jag tvungen att på jourtid besöka Ulltuna djursjukhus i Uppsala då ett marsvin väldigt snabbt blev väldigt sjuk. Tyvärr blev det avlivning men det var det bästa i det läget. Oerhört tråkigt och chockartat plötsligt. Det är stor sorg här nu. Vi fick det bästa tänkbara mottagande och jag måste säga att jag alltid varit väldigt nöjd med Ulltuna då jag besökt sjukhuset med både katter, kaniner och marsvin bara så ni vet… för nu ska jag klaga.
När mitt sjuka marsvin skulle föras in i journalen och ras skulle anges blev det problem. Nonself som mitt marsvin var fanns inte i deras program det fanns några raser att välja på, håll i er nu för om jag inte varit där med ett dödssjukt djur hade jag skrattat nu blev jag istället väldigt grinig, att välja på: Abyssinier, Virvel, Coronet(!), Angora(?), korthår eller Annat! Men hallå hur krånglade sig coroneten in i denna lilla skara? Vad är angora för någonting? Någon marsvinsras är det i allafall inte! Vad ska man kryssa i om man har skinny, teddy eller rex? Hur dum får en rasuppdelning egentligen bli?
Naturligtvis frågade jag hur det var med hundar och naturligtvis fanns alla hundraser representerade på deras lista. Här började jag ilskna till. Hur nonchalant får man vara mot marsvin egentligen? Kanske är det en skitsak men jag blir nästan chockad över hur slarvigt detta var skött. Jag tycker sådant här är väldigt viktigt att det är rätt med raser särskilt när alla ser det som en självklarhet att alla hundraser finns med så är det ett mysterium att ingen fixat till marsvinsraserna. Jag tycker det är riktigt fräckt och nedvärderande mot vårt älsklingshusdjur att behandlas så slarvigt av ett så stort djursjukhus.
Jag klagade då men tänker höra av mig igen och försöka få dem att ändra sitt felaktiga register. Om de inte vill skriva alla marsvinsraser vilket jag inte tänker begära vill jag ändå att de ska göra en korrekt uppdelning och skriva korthår, långhår, strävhår och övrigt så är det åtminstone rätt.
Jag tycker att det är viktigt att påtala sådana här felaktigheter. Det är ett viktigt led i att höja marsvinets status.
På djursjukhuset dit jag går med mina är det uppdelat såhär: Släthår, strävhår och långhår :) Så det är ganska lätt vid registrering. Men det är det enda stället i närheten som har det så vad jag vet… Verkligen synd! Bör vara minst lika viktigt med marsvinsraser som hundraser tycker jag!
Beklagar sorgen, läste att det var lilla Weasley - han var ju så söt :'(
Jag har bara skrivit in marsvin på djursjukhus en gång men då upplevde jag samma sak som dig. När dom frågade om ras och jag räknade upp att det var en Self Dark eyed white såg man bara oförstående på mig, jag minns nu inte om det blev "marsvin" eller "släthårig" som fylldes i. Dessutom stavades namnet fel. Och det är ju ingenting som påverkar vården eller egentligen har någon betydlese för veterinärens arbete. Men det kändes som en spark i magen när man varken kunde skriva upp rasen eller namnet ordentligt men glatt tog både "du har passerat dörrarna-avgift" och betalt för varenda liten spruta.
Hanna
Usch känner mig hjärtlös! Glömde det viktigaste, beklagar sorgen. Så hemskt! :'( Kände precis så när jag fick ta bort Ior endast 14 mån gammal. Det djursjukhuset klarar jag inte att åka till längre då de inte är så duktiga på marsvin och för att det får mitt huvud att skrika "Död!"
Beklagar verkligen sorgen! Vad många älskade marsvin som har dött sista dagarna 
Alla hundraser finns inte med, iallafall inte på Lundabygdens djursjukhus, det blev ett himla hallå innan de kunde skriva in Mattis, kommer inte vad han står som, om de kunde fixa in hans ras i registret eller helt enkelt skrev honom som Tysk spets eller Klein. Fast min vet. där är underbar! så jag förlåter dem.
Min veterinärstation är väldigt noga när de skriver in mina marsvin och frågar gärna om raserna och färgerna (när det inte är akut då). Jag har fått inskrivet vilken ras jag än nämnt, fått bokstavera färger och namn men rätt blir det :-)
Åter igen. Beklagar sorgen.
Vila i Frid lilla vackra gris
Så är det hos veterinären jag brukar använda också, fast jag tror det bara gick att använda släthår, virvel och långhår eller något i den stilen, nonself fanns inte.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vad tråkigt, beklagar verkligen 
Sov sött lille Weasley!
Angående marsvinsraser var det samma här för mig i våras. Jag åkte in akut med Hera, CH-teddy, och det blev följande. Ras: Teddymarsvin Färg: Goldenbrun. Då fanns långhår, virvel och slät om jag minns rätt. Jag hakade inte upp mig så mycket på det, men det borde absolut finnas alla raser (majoriteten åtminstone) som hos katter och hundar. Tack vare din tråd ska jag ta och mejla den klinik jag besökte då, värt ett försök åtminstone.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hos min vanliga "husveterinär" har de inget färdigt inskrivninsprogram där kan man välja den ras som passar men här har någon programerat in dessa knasiga valmöjligheter. Fy så slarvigt att inte kolla vad man skriver in!
Undrar verkligen hur han tänkte kanske… hm virvliga marsvin finns ja virvel blir ett förslag och endel är korhåriga det måste bli korthår då… ja och långhåriga de heter säkert angora då, hm ja det blir bra… men vänta
-Hörru Ulla vad är det för ras på dina marsvin?
- En abyssinier och en coronet.
- Ja tack! Hm, ja det räcker nu har vi fem raser, vad bra jag är! (så tror jag det gick till… vilken ansträngning va!)
Tänk vilket ramaskri det skulle bli om hundägarna bara fick välja mellan Irlänsk setter, lurvig hund, liten hund, angora hund, gul labrador eller annat!
Ja, nu har jag skrivit ett mejl till Ulltuna med en önskan att de ändrar sitt inskrivningsregister (jag skrev lite mer seriöst än ovan, jag lovar). Jag föreslog att de skulle skriva korthår, långhår, strävhår och övrigt/annat. Hoppas de ändrar.
Jag uppmanar er att reagera på felaktigheter när det gäller marsvin. Främst är det felaktiga skötselråd som florerar på djuraffärer som bör åtgärdas. Att försöka få fakta om marsvin att bli korekta är ett led i kampen att höja marsvinets värde.

Jag beklagar att ditt marsvin dog, det var tråkigt att höra. Att du känner dig så kränkt med problemet med rasen förstår jag dock inte riktigt, måste jag medge. En väg till att höja marsvinets status är att ge de korrekta rasbenämningarna när de skrivs in hos veterinären? På vilket sätt höjer det statusen? Genom att visa att det är renblodigt? För mig är lågstatusproblem sånt som att marsvinen (och andra levande varelser) kan köpas av vilken kunskapslös dåre som helst på zooaffären nere på hörnet och en stund senare tröttnas på, vilket får ägaren att para den för att se om det blir roligare, släppa ut den på motorvägen, ge den till ett rovdjur att äta/leka med, slå ihjäl den eller ge bort den på Blocket till någon som gör något av det.
Anledningen till att veterinären vill ha ras på hundar är väl a) storleken och b) att hundraser erkänt har problem som är vanligare hos vissa raser. Eftersom såna skillnader inte är erkända och medicinskt belagda hos marsvin (t ex satinsjukan eller problem hos skinnys förnekas ju fortfarande i en del kretsar och båda är långt ifrån välkända hos många veterinärer) finns det ju heller ingen vits för behandlingen som veterinären ger, att veta vad ägaren kallar rasen. Marsvin registreras ju efter vad de ser ut att vara, och det är ägaren som bestämmer vad de ser ut att vara. Hundar "är" väl inte sin ras utan sin stamtavla.
Jag vet inte, jag blir alltid lite skraj för facsism när man plockar in rasbegrepp. Hos marsvin är det olika frisyrer som gör olika "raser" och snyggast frisyr enligt en standard vinner, och får därmed högre status än ett marsvin med icke-standardiserad frisyr. Kan man inte bara kalla allihop för marsvin när man går till veterinäreren, och låta denne avgöra om marsvinets odds för överlevnad utan att man blandar in om den är tillräckligt lik idealet för att i ett helt annat sammanhang ha hög status? Tar man marsvinet till veterinären och ger intryck av att marsvinet har hög status för en själv, så borde det inte spela någon roll vad man kallar frisyren i inskrivningspapprena. Tycker jag.
Envishet och drömmar
#9 Anledningen till att skriva ras och färg gör att det blir lättare att identifiera djuret. Hur många marsvin finns det inte som heter Smulan, Putte, Piff mm. Blir det fel någonstans kan man gå in och kolla vilken ras och färg marsvinet så det är säkert att det är rätt marsvin.
Det är lätt hänt att det blir fel någonstans i datorn, tex har det varit mycket problem sedan jag och min sambo flyttade isär för djuren stod fel och på telefonnummer som inte längre var aktuella. Dessutom har vi haft både två Freddie och två Gustav samtidigt för de hette så sedan innan, nu är dessa inte samma art, men jag har även haft marsvin samtidigt som haft samma namn nämligen Lady, då var ras och färg viktigt att veta för vet.

Jag instämmer med Caspia, bra skrivet föresten.
Långt ifrån alla marsvin är ju renrasiga så hur gör man med dessa?
Sen vet jag med mig själv att när man står där med någon av sina raringar i famnen på som ju TS skriver jourtid, vilket innebär akut troligtvis allvarigt så kan inte jag koncentrera mig på att lusläsa inskrivningsblanketterna gällande djurets ras, i ett sådant läge är man alldeles för uppriven och hjärnan har helt slutat fungera logiskt.
Viktigast för mig är att djuret snabbt kommer in och med rätt viktuppgift.
Marsvin 4-ever
.
Jag håller med om att när man kommer in akut med ett djur som inte finns inskrivet är det inte så noga, då är vården betydligt viktigare!
Vad jag förstått har djursjukhusen bara en lista att välja mellan, därav svårigheten att hitta rätt ras på min hund, nu när jag tittade på sista gången han varit inne hade de fått det till dvärgspets, ett namn som används av de flesta men korrekt namn är Pomeranian
På hund skriver man väl blandras och sedan raserna, eller beskriver hur hunden ser ut. Så ett marsvin marsvin som är semilånghårig virvel i black/golden skrivs som det osv
Min vet. station skriver in vad jag säger och frågar gärna vad det är för något om de inte har sett det innan, både ras och färg, men detta är som sagt inte när det är akut, då tar man icke-viktiga uppgifter sedan
#9 Tyvärr tror jag att du liksom en del andra här totalt missförstått vad som gjorde mig upprörd med dessa felaktiga uppgifter. Kanske uttryckte jag mig oklart eller ironiskt. Naturligtvis tycker jag inte att det spelar någon roll vilken ras ett marsvin är de har alla lika stort värde och det är naturligtvis helt ovesentligt när det gäller vården också (utom för ev satiner). Naturligtvis håller jag med om att matrsvinets värde ska höjas på de andra punkterna också och att det kanske är mer akut.
MEN marsvin är ett djur som ofta betraktas som barnens djur och de har i mångas ögon ett löjes skimmer över sig. Det är något jag vill tvätta bort. Marsvin är bra djur till barn naturligtvis men lika bra och förmodligen ännu bättre husdjur till vuxna. Det är förutom de vanliga glömma/misskötel problemen som finns är det även ett attitydproblem kopplat till marsvin som måste upplysas bort. Om man ser på det problemet så är det viktigt att marsvin i ett inskrivningsprogram på ett stort djursjukhus betraktas med samma värde och respekt som de djur som redan antas ha ett stort värde nämligen hundar. Det finns inte en chans att de skulle kunna ha ett program där hundraser anges fel, det skulle bli ramaskri! Jag anser utan tvekan att varje marsvin (oavsett ras) är lika mycket värd som varje hund och för mig personligen är varje marsvin mycket mer värd än en hund eftersom jag tycker mycket mer om marsvin än om hundar ( och jag tycker inte ens illa om hundar).
Det som fick mig att reagera var alltså att marsvinen behandlas vid inskrivning på ett annat sätt än andra djur som katter och hundar.
Jag har varit i kontakt med chefsveterinären på Ulltuna hon håller helt med mig och när det svårändrade programmet ska uppgraderas under nästa år ska detta åtgärdas. Det var dessutom ett känt problem redan och det skulle ha fixats i alla fall. All heder åt Ulltuna som tar detta på allvar och ger de djur som behöver en bra vård.
#13 Jag förstår precis vad du menar.
Alla djur ska behandlas lika, precis som med människor, tycker jag. Jag gillar inte att marsvin oftast klassas som "småbarnsdjur", "nybörjardjur", även om de funkar bra med småbarn också såklart. Men jag tycker faktiskt att de passar ännu bättre till lite äldre personer. När jag hade marsvin första gången vid ca 8 års ålder tröttnade jag (tyvärr) som så många andra barn snabbt. Nu vid 15, älskar jag att ha marsvin! Jag har hittat det djur som jag inte vill leva utan.