Foderteori av veterinär på radion
Hej! Har haft min moster på besök ikväll och hon berättade för mig att hon hörde ett fodertips på radion i veckan. Tydligen har den radiokanalen en veterinär på besök för djurprat en dag i veckan. Och då hade denne veterinär sagt att man inte ska ge grönsaker på morgonen, utan enbart torrfoder och hö. Så att de får jobba med tänderna ordentligt, för annars blir det att marsvinen väljer det goda före det "nyttiga". Och att grönsaker ska ges på kvällen. Vad tycker ni om detta?
Fast marsvin ska ju alltid ha hö buren så det blir ju aldrig slut och då blir det ju inte att dom tar grönsakerna före höet eftersom dom har ätit det hela natten.
Grönsaker två gånger/dag tycker jag är lagom, men inte mer och inte heller mindre. Ger man de lite mindre portioner två gånger istället för en större får inte magen en jätteportion mat som äts upp med detsamma (mina marsvin är i alla fall otroligt glada i grönsaker och äter dem riktigt fort, jag hade inte velat att de satt med dubbelt så mycket mat och malde i sig så). Eftersom de har snabb ämnesomsättning behöver de många mindre portioner (som att de äter hö ofta istället för ca 1 timma åt gången 2-3 gånger/dygn). Därför är det jätteviktigt att de alltid har hö.
Om de får grönkost två gånger och äter det i ca 20 min/gång blir det inte en särskilt stor del av dygnets alla timmar ändå - ger man hö på morgonen, eftermiddagen och kvällen så har de alltid hö och kan äta det när de vill. Har de däremot någon kraftfoderblandning inne i buren (särskilt godisblandningar som de tycker om) kan jag tänka mig att de hellre går och äter sig mätta på den. Det beror också på vad man ger för grönsaker, skulle jag vilja säga. Gurka, tomat, sallad osv. kan de bli dåliga av om de äter för mycket av och inte äter tillräckligt med hö men kålsorter och rotfrukter innehåller mer fibrer så att tarmarna får jobba med att smälta det också.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag såg på djursjukhuset och där sa dom precis det om kaniner och marsvin ., då var det en kanin som inte hade slipat ner sina kindtänder rätt.
Jag ger bara grönsaker en gång om dagen, eftersom jag tycker att det räcker för att tillgodose marsvinens c-vitaminbehov. Och det blir för det allra mesta på kvällen dom får det, precis innan jag går och lägger mig.
Det är klart att marsvinen väljer det godaste först, men hö finns ju alltid i buren och det är ju vad dom måste äta resten av dygnet.
Hanna

Hur mycket hö brukar ni lägga in i buren?, brukar köpa en doggman hö-påse på 30liter.

#5 jag brukar lägga in en halv ica påse med hö till två marsvin. blir det slut får dom mer :)

Vart köper ni erat hö, är det från djuraffär eller är det från en bonde!?

#7 köper från en affär. ungefär som granngården, fast allt är närproducerat
Mina marsvin får bara grönsaker på kvällarna, har alltid gett dem så. Tror inte jag vill ge dem på morgonen eftersom de då säkerligen kommer börja skrika och föra liv även på morgonen, vill ju kunna få sovmorgon ibland
å kvällarna runt kl 20 så brukar det vara ett jäkla lvi då de vet att de brukar få mat då
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Mina har nästan alltid vitkål eller morötter i buren :-/ Det blir liksom inte uppätet, samma med kraftfoder, fri tillgång så äter de knappt men får de bara lite åt gången går det åt i rasande fart.
Fick till och med sluta med fritt kraftfoder åt honor med ungar för de "tröttnade" på maten och föll ur hull, med begränsad tillgång åt de mycket bättre :-D
Andra grönsaker än vitkål (basmat) och morot får de begränsat av då det är så gott att de hade ätit ihjäl sig om jag gett dem fri paprika tex :-P
Jag gör så, ger torrfoder på morgonen och hö och sen grönsaker och hö på kvällen =) Mina får också bara grönsaker en gång per dag.
Bra, det skall jag testa!!:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.