Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2561 ggr
Mari
0

Gnager sönder buren!

Mitt ena marsvin Tiia har fått en sådan ovana!

Hon gnager sönder buren (plastbur) så det börjar bli stora märken. Jag tror det började med att hon gnagde när hon såg ena marsvinet i buren bredvid som hon gillar att bråka med. Sedan har det blivit som hon är besatt, hon kan sitta och bara stirra i ett hörn samtidigt som hon gnager.

Finns det något man kan göra för att få henne att sluta? Mitt tålamod har tagit slut sedan länge då det låter så hemskt illa och det kan väl inte vara bra för henne att gnaga i sig plast?

Hon har rör, hängmattor och kvistar i buren regelbundet.

Kan man smörja in buren i tex. tabasco? Eller blir det för starkt? Citron har jag testat men det älskade hon..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Jag brukar klappa händerna hårt, då brukar hon komma av sig och sluta men efter en stund så ignorerar hon det.

Har även testat att flytta buren så den ej står bredvid de andra marsvinen men hon håller fortfarande på. Jag blir galen!! SkrikandesSkrikandesSkrikandes

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

lukasfelix
0

finns fyspray för hund och katt som man kan ta

Mari
0

#2 fungerar det då?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

alva-m-t
0

Dåligt!!! Men man kan testa med en smaksatt kalksten e.x äpplesmak

alva-m-t

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Mari
0

#4 Så du menar att Tiia ska gnaga i sig den istället för burväggarna? Har för mig att kalksten inte är så bra för marsvin?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fridaaaa
0

#5 du har rätt, kalksten är inte bra för marsvin.
Testa fyspray för hundochkatt kan ju inte skada?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mari
0

#6 är det inge giftigt i det då? för hon kommer mycket troligt fortsätta gnaga så det måste nog vara något som smakar väldgt illa. fy spray har jag för mig mest luktar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fridaaaa
0

#7 Ja det har du rätt i, ska ju smaka äckligt hmm… Sökt på google om det finns något bra?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lukasfelix
0

FYspray smakar INTE gott, så akta så du itne får det i munnen när du sprayar :)

Mari
0

#9 Okej, får testa med det, tror jag har en burk sedan hunden var valp (dock fungerade den inte på honom)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Crania
0

7# Jag köpte en bitterspray för flera år sedan som smakar väldigt illa. Jag kan av egen erfarenhet säga att den smakar helt fruktansvärt!! Hittade en liknande här: Viskadalens djurklinik
Jag törs ju inte säga att det funkar på grisen, men den vanliga fysprayen har väl någon lukt som är frånstötande på hundar och katter så det kanske inte funkar heller.

Läste om att man testat fyspray på råttor utan framgång. Däremot hade stop-o-väx (sånt för att man ska sluta bita på naglarna) funkat på några individer medans de andra inte brytt sig alls. Stop o väx är ju enkelt att pensla på där hon gnager och inte lika dyrt som sprayen och finns på apoteket.

Mari
0

#11 Tack! Ska testa med sprayen jag tror jag hemma först, sedan får jag testa med stop o väx.

Dock ska jag snart byta bur, ska nog bygga en bokhyllebur så att alla fem marsvin kan gå tillsammans, då kanske hon slutar att gnaga eller så blir det värre när det är en träbur Skrikandes

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[jejjas]
0

Kan säga att Fysray inte får säljas i svergie längre,

Mari
0

#13 Varför inte? Kan det vara farligt för marsvinen kanske? Isåfall vågar jag inte testa Förvånad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

lukasfelix
0

Fyspray finns att köpa (men det är kanske förbjudet…) men det var vid ett tillfälle som det drogs in en massa produkter med kemiska medel men man kunde söka tillstånd för fortsatt försäljande så antar att de som finns på marknaden är godkända eller att de säljs trots förbjud :)

Mari
0

Okej, för den sprayen jag har hemma är säkert minst 4 år gammal, så den kanske inte ens fungera pga åldern

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[jejjas]
0

#14 Det jag senast hörde om den är att den får säljas i alla länder uton svergie då det va något i den som inte va bra för miljön, men den finns att köpa i danmark norge och finland.

#15 den är endast förbjuden att säljas i svenska djuraffärer vet det då jag själv jobbar i en..

Royalz
0

Den sprayen som hette just Fy spray finns inte längre. Men det finns andra som är ganska lika och som är godkända av kemikalieinspektionen.

[jejjas]
0

#18 japp det finns det och den heter bitter spray =) och den smakar ve å fasa har själv smakat på den ;)