Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3637 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Marrsvin som kan gå ut??

Heej på min skola får marsvinen gå ut ute.

De har alltså möjlighet att gå ut. Är det inte förkalrt att ha marsvinen att gå ute nu. De kan ju gå inn och så när de vill men ändå. Det känns inte som det är så bra. Lika så fåglarna och degusarna, råttorna får gå ut. Råtterna klarar väll det men fåglarna och degusarna är jag tvksam till.

Vist dem har ju van sig undan för unda nu när det blivet kalare och kalare, men ändå.

Igår låg de snö på marken inna det rengna bort. jag tor inte att de är ute, men borde det inte bli för kalt inne också eller? Vad tror ni?

P.s jag gå en på ett naturbruks gymnasium där djurvård är en innriktning. själv går jag djurvård :D

marsvin-90
0

Får man fråga vad naturbruksgymnasiet heter? Jag antar att de e Gamleby gymnasiet?

marsvin-90
0

O ne ja skulle verkligen inte påstå att de kan va bra för marsvinen att vara ute eller ha tillgång o få vara ute under vintern, de blåser väl in kallt dessutom?

Abico
0

Nej marsvin ska inte vara ute såhär års. Till skillnad från t.ex. kaniner får marsvin inte vinterpäls, även om man vänjer dom långsamt vid kylan. Enligt lag får marsvin inte hållas i temperaturer som understiger 0°C.

Hanna 

MarsvinsGrisarna
0

#1 Ja, hur kunde du vet det?

marsvin-90
0

#4 Inte så svårt när ja såg att du bodde i Vimmerby o jag har själv gått där, gick ut för 2 år sen ;). O kan inte påstå att skolan e så bra, så förvånnar mig inte alls. Vet att de byggde ett nytt djur hus förra året eller när de va.

MarsvinsGrisarna
0

Okej, mm det är ett nytt djurhus, som dem byggt, i i våras eller nått. Så det är marsvinsne första vinter ute tror jag.

Så du har gått här också…

marsvin-90
0

Kan ju även dela med mig av att jag hade marsvin som projektarbete för 2 år sen med, de va jag som skaffade in 3 nya marsvin (2 honor o 1 hane) till skolan som ja sedan skulle avla o åka på utställning med. Men de va alltid någon/några j*vel som förstörde för mig. De satte ihop honorna med hanen hela tiden,(ja gick upp varje dag o särade dem) men de blev ungar hela tiden. O inavel men tyvärr. Jag ville sätta lås på burarna men lärarna brydde sig inte alls o sa att de va onödigt o kostsamt. Så troligtviss de marsvin som finns där uppe idag e många generationer frammåt från de ja skaffade in då. Iallfall för 1 år sen så gick min kompis kvar på skolan o hon sa att de då hade 15 hanar ihop + x antal dräktiga honor o alla va Abessinier som då va efter de ja skaffat in.

Så ja e inte så glad på den skolan/eleverna efter de.

alva-m-t
0

Marsvin ska inte va´ra ute om temperaturen är under 10 grader. Det är inte specielv bra för dom. :O

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Cavia
0

#8 under 10 grader? Under 0 grader menar du väl?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

kawaiichou
0

#9. Nope. Vad jag har läst så får dom inte vara om det är under 10 grader..

Emmsann
0

Dom lär ju bli förkylda om det fortsätter så och förkylning kan ju leda till lunginflamation och döden. Jag tycker det är fler och fler djurvårdsgymnasium som missköter sina djur och det gillar jag inte. Tycker det är jättesynd.

//Emma

kawaiichou
0

Hm. Kan man inte anmäla det till kommunen/djurskydds.. (vad det nu heter) så att dom kan komma och få titta på skolan? Det kanske skulle hjälpa?

Myosotis
0

#10 & 8. Cavia har rätt i inlägg #9. Det är 0 grader som gäller. Se här utdrag ur L80 (lagtext) 8 kapitlet:

19 § Gnagare får inte hållas vid temperaturer som understiger 0°C. De ska alltid ha tillgång till en plats där de kan uppnå termisk komfort.

Jag menar att den som inte VET ska hålla tyst istället för att sprida en massa felaktigheter.

Det är inget konstigt med att inte veta, men att påstå en massa saker utan att ha fakta bakom sig är inte bra. Ni som är lite yngre här på MiF och som inte har haft marsvin så länge, kanske kan låta bli att svara tvärsäkert på sådant ni inte känner till… (gäller inte bara den här tråden)

kawaiichou
0

#13. Jag skrev bara sådant som jag har läst på olika marsvinssidor OCH på iFokus.

Myosotis
0

#14 Varför inte lägga ner och säga "Tack för att jag fått den korrekta informationen!" istället för att gaffla emot?

kawaiichou
0

#15. Det var inte så jag menade.

Det var ju bra att du sa som det var, jag bara skrev att mitt svar är baserat på information från sidor som handlar om marsvin och därför sa jag det.

Själv hade jag inte haft marsvinen ute i mindre än 10 grader då jag tycker det är för kallt.

Binajis
0

#15 Varför inte försöka vara trevlig? Herregud, vi ska väl försöka ha en god stämning här för en gångs skull…

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Licroana]
1

Tycker ni överdriver lite nu, det ligger faktiskt mycket i det myosotis säger. Det är lite jobbigt när vissa sprider massor av information som inte stämmer. Tycker inte det är bara den nämda i denna tråden utan så många andra - så inget personligt :)

Däremot håller jag med om att de kunde sägas lite mer trevligt, men det är sånt som är svårt när man skriver på nätet, många tolkar saker som att de vore skrivet med otrevlig ton, fast det inte alls är så..Oskyldig

Cavia
0

Jag vill dela med mej av mina erfarenheter vad gäller att ha marsvin utomhus.

I anslutning till mitt marsvinsstall, byggde jag en stor utomhusbur på ca 3 kvm. Den var helt i nät och inget kunde varken komma ut eller in. I buren hade jag tagit en gammal garderob och gjort om till "kryp in". Ena halvan hade jag halm och hö blandat och den andra halvan var isolerad med frigolit. I den isolerade delen höll den runt 20 grader när alla djuren låg där inne (ca 20 st) Resten av uteburen bestod av gräs.

Vid ett tillfälle på sensommaren då det var dax att flytta in alla honor/ungar som gått där hela sommaren (dygnet runt) hade jag ett överflöd av hanar, så dessa fick i stället flytta ut i uteburen. Dom gick där tills de första frostnätterna. När jag åkte till jobbet på mornarna och det var nån minusgrad i luften, så satt ALLA hanarna (15 st) ute i gräsdelen av uteburen, fast dom hade kunnat valt att sitta inne i den goa värmen i den isolerade delen…

Vad jag vill säga med det här är att marsvin tål kyla MYCKET bättre än värme. MEN, det är viktigt att dom har ett isolerat utrymme att ta skydd i, samt att vänja dom vid lite kallare klimat. Dom här hanarna fick ju vänja sej i lite mer än en månad och dom tog absolut ingen skada av att gå ute fast det var nån minusgrad.

Lika så inne i mitt marsvinsstall, när det var som kallast på vintern, kunde temperaturen ibland endast vara 8-10 grader. I den temperaturen föddes kullar utan problem, djuren fick otroligt fina pälsar bla.

Vad man däremot aldrig någonsin ska utsätta marsvin för är regn, blåst, och fukt! Det är då dom lätt blir förkylda, men ren och torr kyla ner till 0 grader är iallafall jag övertygad om att dom tål utan problem, bara dom får vänja in sej.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

MarsvinsGrisarna
0

#7 Vill bara säga att dem inte har 15 hannar nu över huvudtaget, 3 hannar har dem och sen har dem honom i en egen bur.

Det är honorna som kan gå ut, hannarna kan inte göra det.

Ska väll ta och prata med dem i morgon, om när de har tänkta att stänga lukorna ut. Jag är oroliga att dem blir sjuka…

MarsvinsGrisarna
0

Sen en hanne och en hona, de håller på att para…

Binajis
0

#19 Glad

Jag har samma erfarenhet. När marsvinen har chans att gå till det mest varma och "gosigaste" stället (ur våran syn sett) så sitter de på helt andra ställen. Men självklart ska de ha fortsatt tillgång till ett sådant ställe.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

kawaiichou
0

#15. Jag ser inte riktigt vad som var OTREVLIGT i den texten jag skrev? D:

Bim
0

Jag har inte läst hela tråden men jag kan säga att råttor är känsligare än marsvin när det gäller kyla och drag. Så råttorna ska verkligen inte vara ute nu! Det ska vara minst 15 grader om råttorna ska vara ute.

Fridaaaa
0

Vad är det för fåglar? Många fågelarter går superbra att ha ute på vintern har min mamma och många andra.

Men marsvin. degusar och råttor ska man inte ha ute på vintern-

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MarsvinsGrisarna
0

Underlater, pappigojer och massa. många olika arter. trode råttor tålde det jag mer vilda råtter finns ju i sverige..

Fridaaaa
0

#26 Okej, men dem fåglarna tål att vara ute :=) Så länge dem har en bod eller liknande att flyga in i :D
Nej våra tamråttor tål inte kyla eller drag :)

gulzebra
0

#26: Inte ens vilda råttor är ute i kylan på vintrarna annat än korta stunder, de söker sig till varmare boningar - som folks hus ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MissGT
0

Kan man "rasta" sina marsvin på balkongen en liten stund? Vi har cirka 15 grader där och det är inglasat, utan hål ner till grannen och så vidare.

MissGT
0

Det var visst 11 grader nu (15grader var det när vi hade haft balkongdörren öppen en kvart…)

Fridaaaa
0

#29 liten stund om det är 15 grader men absolut helst inte lägre, lagen säger att marsvin inte får vistas där det är under 0 grader, men är dem vana vid 18-20 grader är det ju inte bra att ta ut dem där det är kallt:)

MissGT
0

#31: Den minsta har klarat det bra, då han består av 90% hår :)

Men den ena av dem var lite kall om tassarna efter en stund på balkongen (i bur) dessutom vibrerade han när jag höll honom i famnen, så det känns inte riktigt som en bra idé att ha dem där.

De ska väl inte heller vara kalla om tassarna precis?

Lagen borde anpassas till tunnhåriga och tjockhåriga marsvin!! Åtminstone gällande temperatur!

Fridaaaa
0

#32 När fryser marsvinen ska dem ju inte vara där:)
Och som du säger, dem ska inte bli kalla om tassarna :)

Emmsann
0

#29 I luften är det nog lite varamare men på betonggolvet (det brukar vara det va?) så är det nog betydligt kallare. Räkna med minst 8 grader kyligare där.

//Emma

Moa-16
0

Nej, det är för kallt ute nu. Här är det iaf flera minus grader.. Det ska vara åtminstonde 15 grader för att jag ska ta ut mina marsvin. Men man får ju ha lite sunt förnuft & känna efter själv. Bara för att det råkar vara 15 plus grader mitt i vintern ska man ju inte ta ut dom. Men ja, synd att marsvinen ska behöva lida pga okunskap.

MissGT
0

#34: Ja, golvet blir kallt pga betongen. Men man kanske kan lägga fleecefiltar under buren och i deras hus? Kan de inte bo där ute så ska de ju inte göra det :)

Vad bra att man kan fråga här på forumet om sådana saker. Det är tacksamt för oss fyra :)