Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3320 ggr
Arcticas
0

Utdragen förlossning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sent igår kväll fick jag bevittna en marsvinsförlossning. En unge var redan född då jag kom och kort därefter såg jag att en till var på väg. Jag tyckte det tog väldigt lång tid för henne att få ut ungen.

Hur lång tid får det ta från det att ungen börjar komma ut tills den är helt ute?

Jag satt iaf och tittade på vad jag tyckte var en hel evighet på att hon krystade och krystade. Vilade ett tag och sedan fortsatte krysta. Till slut drog jag den slutsatsen att krystandet gav för dåligt resultat. Ungen kom inte längre! Jag hjälpte då till så att ungen kom ut och då levde den. Tog snabbt bort hinnorna och den tog ett par andetag, men sedan hände inte så mycket mer trots att jag försökte gnugga igång den. Den dog alltså.

Hela förloppet från att den började titta ut tills den var ute tog ca 10 minuter. Skulle jag gripit in tidigare? Den levde ju när den kom ut och jag såg inga som helst fel på den, bortsett från att den var ganska stor, skulle tippa på drygt 150g.

Jag vill helst inte göra om samma misstag igen om det skulle hända igen. Just nu vet jag inte om skulle ha avvaktat lite till eller om jag skulle vart snabbare.

Sätter in en bild på den överlevande ungen, en crested black himalaya <3.  Den vägde 101g och den andra var betydligt större.

Arcticas
0

Eftersom ingen verkar veta hur länge det får ta, så formulerar jag om frågan.

Hur lång tid brukar det ta för en unge att komma ut?

Abico
0

De senaste tre förlossningarna (2,3,3 ungar) som jag varit med under har det tagit 25-30 minuter alltihop - från att krystvärkarna verkligen satt igång till dess att alla ungar varit ute. Jag uppskattar att det tagit 10 minuter mellan varje unge, max. Lite beroende på storlek på ungen och vilken i ordningen det är (sista bebisen i kullarna med tre har det tagit längre tid med).

Hanna 

PNILA
0

Jag har vart med om att det tagit 3 dygn !!! mellan unge nr 1 och nr 4 ,men det var nog en engångsföretelse ….det brukar ta mellan 10- .20 minuter mellan ungarna ,moderkakorna ska ju ut mellan ungarna ,

Jag anser att en vanlig  fara är störtfölossningar .dvs när det går kanonfort ,ibland hinner inte honan med ..då kan det gå 1 minuet mellan varje unge ,,

Jag brukar ge persiljevatten om det drar ut på tiden .så att honan får lite vätska ,ibland kan man tjäna på att flytta på henne till en torr plats i buren och lägga dit ungarna .

lycka till

pnila Kyss

Linnet
0

Det brukar normalt gå ganska fort för en unge att komma ut, ett par minuter bara. Ibland har det hänt att stora ungar har tagit tid att få ut och då brukar jag hjälpa till att dra försikitgt, 10 minuter låter som alldeles för lång tid, så jag skulle nog ha hjälpt till tidigare.

Arcticas
0

Det var just utdrivningsskedet som jag undrade över. Det kändes som om det skulle gå betydligt fortare än vad det gjorde och det är ju lätt att vara efterklok - nästa gång ska jag ingripa tidigare.

Får jag aldrig se en normal förlossning Obestämd? Förra gången jag såg ett av mina marsvin föda fick jag gå in i slidan och hjälpa till och "dra" ut en stor unge som kom med fötterna först. Den gången gick det bra. Både mor och dotter klarade sig.

Sen har det även hänt att jag hittat döda ouppackade ungar utan synbara fel. Kan det rör sig om störtförlossning då? Det verkar ju som om honan inte hunnit med.