Klippa tänder på marsvin.
Hej!
Undrar om det går att klippa mina marsvins tänder med en klosax?
Det gick iallafall med mina hamstrar, och borde väl gå för marsvin också?
Kan någon vara snäll och hjälpa mej och finns det någon risk att dom får fel bett då?
Tacksam för svar \Elin
Framför allt finns det ingen anledning att klippa tänderna. Den enda gången är om de har slagit av en tand väldigt snett, eller bara har slagit av den ena tanden. Då kan man behöva jämna till. Vet. brukar alltid säga att det måste göras professionellt med en liten såg. Jag och många andra har klippt framtänder själva med vass tång många gånger. Hur man gör är upp till var och en.
Men om man tycker att framtänderna är för långa så brukar det nästan alltid vara fel. Alltså tänderna på ett marsvin ÄR längre än på t.ex. en kanin. Det förekommer t.o.m. att veterinärer klipper ner marsvins framtänder för att de inte har erfarenhet av hur långa de ska vara. :(
Men OM framtänderna verkligen är för långa så brukar det ändå inte hjälpa att bara klippa ner dem utan i dessa fall är kindtänderna i regel också för långa och måste filas ner. Kindtänderna kan dock inte fixas utan sövning. För långa tänder brukar de bara få om de av någon anledning ätit extremt dåligt under en period eller bara ätit mjuk föda, inte hö t..ex. Eller om de har medfött tandfel. Tandfel kan visa sig först i vuxen ålder.
Pinnar att bita/slipa tänderna på rekommenderar jag!
// Shintaida
Visst är det bra med pinnar, men om de har normalt bett så slits tänderna av normal kost. D.v.s. 80% hö.

Jag skulle aldrig få för mig att fila/klippa tänderna själv på mina marsvin. Verkar riskabelt. och om de inte har tandfel eller promlem finns dte ju ingen anledning till att göra det heller. Som sagt, pinnar att slipa tänderna på!
Med tanke på hur det låter här hemma när jag ska klippa klorna på Sune så skulle jag inte fixa att ta hans tänder, ucha. Jag får ju dåligt samvete så fort han skriker det minsta. Och som de andra sagt bör det inte behövas om marsvinet inte har något fel på tänderna.
Kram Hanna
Hanna
#4 Precis… Skulle aldrig göra det själv heller. Min förra hane hade bettfel och var tvungen att klippa tänderna regelbundet. Men det gjorde vi hos uppfödaren, som var mer erfaren. Tänk om tänderna t.ex. åker ner i munnen ? 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#0 Klipp inte tänderna utan anledning, om du tror att marsvinen har för långa tänder kan du kanske fråga en veterinär. Men tänderna håller sin rätta längd naturligt bara genom att äta, hö slipar ner tänderna bra eftersom marsvin äter det mycket.
Vår kanin hade bettfel, så vi fick klippa tänderna jätteofta hos veterinären
det var INTE kul, och till slut dog den lilla stackaren 

Glömde tillägga att om marsvinet har bettfel, som vår kanin hade får man ju klippa tänderna. Men bettfel hos marsvin var tydligen inte så vanligt, vad jag har läst….. Är det så?

Usch, vad hemskt att klippa tänderna! et skulle jag aldrig klara av. Men det finns väll ändåså ingen anledning att göra det så länge inte marsvinet har bettfel eller sådär. Gör det inte ont i marsvinets tänder när man klipper dem? 
Nej, det gör inte ont om du inte råkar klippa i tunga eller läppar. Det finns ingen anl att klippa tänderna om de inta har bettfel eller har slitit av en tand. Vill ge en liten varning; en väns marsvin bröt av EN framtand. De åkte till veterinär och veterinären filade tanden jämn. Efter några månader ringde hon desperat till mig, då marsvinet bara åt sämre och sämre. Efter mycket prat fram och tillbaka visade det sig att vet inte hade filat ner den andra tanden, så marsvinet hade gåt med felaktigt bett i flera månader vilket så klart ledde till fel även på kindtänderna. Marsvinet klarade sig inte. Så även om ni går till vet med tänderna se till så att de slipar ALLA tänder jämna!
#8 Mitt marsvin hade det. Han kom från zooaffär. Är det inavel osv. (som det ofta kan vara hos zoo) kan det påverka så marsvinen kan få medfödda sjukdomar som ofta visar sig efter ca 3 år - ex. bettfel som min lillegubbe. Han kunde inte äta annat än lite knäckebröd och morotspuré m. mosad pellets så han blev rejält mager och hade knappt något immunförsvar kvar. Så vi avlivade honom… Kanske var det bäst så, veterinären sa att han inte hade överlevt många veckor till.. 
Mvh Felicia
#11. Usch :/ ja, om jag skaffar någgra fler marsvin efter Melvis och Blondie (vilket jag säkert gör) blir det från uppfödare, så att jag vet vad det är för marsvin som finns bakom så att säga, för då vill jag ha teddys eller renrasiga abbys :)

mitt ena marsvin verkar ha lite problem med att tugga maten men är inte säker, kan de bero på bettfel ?
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#13 det kan ju bero på bettfel, men det kan ju bero på nnat också. Men när vår kanin hade det åt han inte alls, det var därför han dog 

#14 men äter gör hon ordentligt;P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Det var ju bra…. Om du är osker så åk till en veterinär och kolla tänderna 

#16 ja de kan jag ju men tror inte mamma vill lägga ut pengar på de..,hon är nämligen inte överförtjust av mina små grisar ;P eller nån som vet hur mkt de kostar ?:P
Jenny
#17. Här hemma kostar det 200 - 300 kr att komma in till veterinären, så det är väl runt den kostnaden det ligger på.

#18 okej tack då vet jag ;P
Jenny
#19. Va så lite så :)

#17 Okej, men om hon äter helt normalt och om tänderna är lika långa så tror jag inte att det skulle vara något fel 
#17 Har man djur har man tagit på sig ansvar och har därmed skyldigheten till att behandla de väl. Att inte åka till veterinären med de för att man inte vill lägga ut pengar på det är elakt. Djuren är minst lika mycket värda som vi människor (som faktiskt med är djur!)… Men i det fallet med tänderna behöver du inte åka till veterinären - om marsvinet äter bra. Skulle hon ha nedsatt aptit kunde det vart å tänka på, men är allt som det ska varför åka till veterinären?
Mvh Felicia

Jag har haft marsvin i minst 25 år och jag har tyvärr vid ett flertal tillfällen blivit tvungen att klippa tänder. Det berodde nog på 2 saker; dåliga gener/uppfödning samt, tyvärr, att när det "ramlade ned" ett marsvin hos mig från ingenstans (visste knappt vad som var bak eller fram på dem) så fanns det i stort sett ingen info. om deras skötsel någonstans. De få böcker som fanns var allt mellan dåliga och rent felaktiga. Så jag gjorde så gott jag kunde (började med att aldrig stänga buren och skaffa en kompis) men gjorde ju tyvärr fel framförallt med kosten. Hö har de alltid fått ordentligt, men sedan blev det t.e.x. dessa hemska fröblandningar hos zooaffärerna samt mycket morötter och äpplen som godis och vad jag inte tänkte på, eller knappt visste, var att det innehåller stora mängder fruktsocker! Och det visade sig på tänderna…. Efter första vet.besöket så var jag tvungen att lära mig att göra det själv för att hålla efter det. Men det är inget man skall göra om man inte absolut måste! Det är också otroligt lätt att råka klippa i tungan - det var min stora skräck varje gång! Det gick, men det kändes hemskt att utsätta de underbara små liven för detta! Själv använde jag en liten, vass hobbytång som faktiskt fungerade väldigt bra.
Men nu har jag en fråga: vet någon något om hur det påverkar djuren när övre och undre framtänderna inte möts på mitten?? Detta har jag inte lyckats få tag på någon info. om. Båda mina små herrar har jättefina tänder och de är så raka tvärsöver att det ser ut som om någon måttat med linjal……. Men, på en av dem är de övre tänderna väldigt korta och de undre är då förstås väldigt långa. På den andre lille herrn är det precis tvärtom. Nu är jag lite orolig för den ene - han mår inte riktigt bra och han har tunnat ur lite. Nu kan detta bero på andra tillfälligt jobbiga omständigheter samt att de är lite "medelålders" nu. Därför undrar jag om någon vet något om detta…..?
Om man inte kan hjälpa till, så kan man åtminstone låta bli att vara till besvär.
Jag tycker inte ni ska klippa, marsvin har längre tänder än man tror. Sålänge de är jämna har jag inte haft problem och behövt åtgärda något.
Om du är osäker så åk till veterinären och diskutera saken. Viktigt att det är marsvinskunnig veterinär (exo-utbildad).