"Fågelkvitter" från hane
Min ena hane låter som en fågel?!
Marsvin har ju en ganska bred reportoar med olika ljud/läten men jag har aldrig hört detta ljudet tidigare och kan inte för allt i världen lista ut vad det betyder.
Det låter precis som ett ganska högt och gällt fågelkvitter. Mycket korta och ganska höga toner och han håller på länge. Nästan lite som ett alarm som piper. Det låter så högt att jag utan problem kunde höra honom från undervåningen, genom stängd dörr upp till mitt sovrum. Jag har två hanar och det är den av lägre rang som ger ifrån sig det här ljudet.
Vad vill han?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förmodligen är det chirping du hört, ett fruktansvärt obehagligt läte tycker jag. Det är ingen som riktigt vet vad det är som gör att dom börjar chirpa, eller vad det betyder. De flesta marsvin chirpar aldrig i hela sitt liv, andra relativt ofta.
Min tanke om det hela är att det är ett läte som görs när ett marsvin mår dåligt, är stressat och liknande. Ett negativt läte helt enkelt. Detta eftersom merparten av de marsvin som chirpat hos mig varit sjuka, andra gånger jag hört det har varit efter att jag satt ihop nya marsvinspar och det fortfarande är oklart vem som bestämmer och lite oroligt i buren.
Skickar ett klipp på ett marsvin som chirpar.
Hanna

Min ena hane gjorde detta här om dagen. Den minsta av mina hanar hade plötsligt flugit på den äldre och han fick en trasig läpp och sår på näsan. 5 minuter senare började han med detta läte. Jag kopplade det till att han hade ont och var stressad. Men det är ju min tolkning
Mvh Alexandra

Precis så låter det!
Mina hanar bråkar aldrig, lite oense ibland men inget allvarligt. Men de gånger han har låtit så har han suttit själv i ett hörn. Han är frisk och mår bra, vad jag har märkt i alla fall. Men han kanske är lite "olycklig" i de stunderna? Storebrorsan är expert på att stjäla godis från honom och blockera ingången till favorithuset. Är han riktigt jävlig så får lillen inte komma nära på en liten stund.
Ska inspektera dem två ordentligt nästa gång jag hör det.
Både Tissla och Snövit kvittrar.^^ Men vid olika tillfällen, igår klippte jag Pigleens klor för första gången. Och hon är 6 veckor så hon tjöt mycket. Och då kvittrade Tissla och det lugnade genast Pigleen :) Snövit däremot kvittrar enbart när hela flocken är ute i hagen. Skumt men intressant det här med marsvinskvittret ;)
#4 - Oj, lugnade det henne?
När någon kvittrar här, eller jag spelar upp ljudet på datorn, så blir alla som förstelnade och man kan riktigt känna hur obehagligt dom tycker att det är.
Hanna
#5 Samma här. Mina marsvin blir helt stilla sittande.
#4 Hon kanske blev stilla för att den andra började chirpa och det gjorde henne rädd?
#5 Konstigt, mina marsvin fortsätter precis som vanligt och jag har sett flera filmer på marsvin som inte bryr sig om något marsvin i närheten chirpar.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#5-#6 Nej hon stelnade inte till utan slappnade av i hela kroppen och kurrade nöjd i mitt knä :)
Jag har haft chirpande marsvin 4 gånger som jag har hört, två gånger Birk, en gång Lovely och nu sist Rema.
Sista gången var jag inne hos dem när Rema chirpade, det var olika på hur de reagerade, vissa stelnade till och lyssnade hela tiden, andra stannade och lyssnade lite grann och fortsatte sedan med sitt och resten brydde sig inte ett skvatt.
När Birk och Lovely kvittrade var jag inte inne i djurrummet utan tittade in utifrån, vad jag kommer ihåg var det ungefär samma reaktioner då.
Birk har aldrig varit synligt sjuk eller upprörd någon av gångerna, Lovely vet jag inte och Rema verkade ha lite ont i magen, men inte mer än att hon var som vanligt, bara lite gasig när jag kände på magen.
En annan uppfödare jag har pratat med, hon har väldigt många marsvin, säger att hennes reagerar ungefär likadant som mina, det är väldigt olika från marsvin till marsvin och hon har inte märkt någon gång att någon har ont
Spelade upp videon och mina pipisar fick total panik här hemma och bara rusade runt skräckslaget. Även det tyder på att det knappat är ett postivit ljud.. Men spännande, detta med marsvinspsykologi :)
/Jen med Silver å Hazel
#10 Fast det gör mina för alla plötsliga ljud de inte är vana vid eller som kommer från "ingenstans"
Fast nu blev jag nyfiken att testa! Visserligen förvränger min dator ljud rätt mycket, men ska ändå bli intressant att se vad de säger, om de flippar ut mer än normalt för udda ljud
Spelade upp videon för mina nu. Ena brydde sig inte den andra började direkt kuttra =)
Nu har jag spelat upp videon och de flippade ut och sprang in i husen och glodde. Väntade tills de hade lugnat sig lite och satte på musik och fick samma reaktion om än lite mildare. Väntade igen och satte på kvittret och fick ännu lite mildare reaktion
Satte på musik igen när de kommit fram och börjat äta godis, alla tittade upp men fortsatte äta, satte på kvittret liiite starkare reaktion än musiken framförallt på Vida av de jag kunde se
Satte på kvittret igen efter ett par minuter, gömmer sig igen, musik lugnare, kvitter knappt något
Musik först ingen reaktion, kvitter sedan ingen reaktion
Igen, musik först, kvitter sedan ingen reaktion
Kvittret gav mest reaktion men om det beror på att det just kvitter eller ett hårdare ljud än musiken vet jag inte, men skillnaden var inte särskilt stor. Dock fick jag en rejäl reaktion i början, men även på musiken
Dock är de rätt spaka för de är inte vana vid så "hårda" ljud som min dator gör utan de brukar bara lyssna på "mjuk" musik
satte igång videon här hemma utan att fundera över der, arthur tog betäckning bakom sin kudde, han brukar inte reagera så mycket på ljud.
Datorer förvränger ju ljud jättemycket, jag tycker inte man kan sätta någon egentlig betydelse i hur de reagerar då. VI kanske inte tycker det låter som någon större skillnad, men jag är väldigt säker på att marsvinen uppfattar ljudet annorlunda.
Spelar jag upp James Blunts "Stay the night" får jag ingen reaktion, om jag däremot spelar Tove Styrkes "Bad time for a good time" reagerar allihopa (de som går inne i mitt rum) på olika sätt. Doris stannar upp men fortsätter äta iaf, Indiana sprang in i huset med dottern Secilia tätt efter. Scarface kuttrade till och blev blixtstilla och blev lite rädd när jag vände på huvudet och sist men inte minst Debbie, som kurrade till men släppte det ganska fort. Alltså, låten med mer "elektriska" ljud, som är lite speciella och inte något marsvinsöron hör varje dag, var läskigare än musik som "flyter" mer.
När jag spelar upp chirping får jag ungefär samma reaktion som med Tove-låten, fast Doris blev betydligt räddare, medans Secilia fortsatte äta.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Mina grisar gillade inte ljudet när jag spelade upp videon.. =P
Kurrade så som de gör när de hör något som de inte tycker om.
Mina sprang som galningar in i sitt hus när dom fick höra ljudet.
Mina sprang också och gömde sig och denna gången spelade jag upp ljudet kanska lågt.
Tror inte att det är pga av stress, mitt marsvin kan "chirpa" och oftast gör hon det på kvällen, efter att hon fått grönsaker och de verkar vara jättenöjda och då sätter hon igång
Mina har aldrig gjort sådana ljud. Det tycker jag är ganska bra, eftersom att det typ räknas som et tdåligt ljud:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.