Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2050 ggr
Misarn
0

Ihopsättning av honor

När jag hade varit till veterinären med våran Peach så visade sig att Humba hade varit i farten igen och att det var hon som hade bitit peach också. Veterinären rådde att peach skulle få gå själv eller med en annan kompis. Jag är väldigt fäst vid våra djur och vill verkligen inte sälja någon och framförallt inte när det är så oseriösa som ringer angående Zooie och Luma.

Jag och min sambo känner att vi hellre har max 4marsvin då vi vill lägga ner mycket tid på dem än många som får lite tid, då vi båda jobbar väldigt intensivt.

Om vi skulle sälja Zooie och Luma så skulle vi köpa en hane åt Peach och Humba så det skulle bli både Peach,Humba och hanen. Då både Humba och Peach är väldigt dominanta om man jämför med Zooie och Luma.

Hur skulle ni göra i våran situation!? Jag skulle åtminstonde överväga om det var en mycket kunnig och seriös människa som var intresserade av tjejerna.

Lyan
0

Vad skönt att det inte var värre med Peach!

Uppfödarna är inte villiga att ta tillbaka dem? Fast jag förstår att du själv vill välja hem.

Det är ju typiskt att du bor så långt bort för du hade som sagt gärna fått testa om Udo hade fixat elakingen :-P

Jag vet att Colina hade en kastrat till omplacering annars.

Sedan behöver de inte lika mycket människouppmärksamhet om man har en välfungerande flock men då blir de heller inte lika tama. Jag har ju mellan 25-30 och ett marsvin extra utöver 30 fixar jag inte trots att det egentligen inte blir så stor skillnad så 4 till 5 är ett ännu större steg när man inte vill

Vilken tråkig sits att behöva välja mellan sina älsklingar :-( Hade gärna hjälpt mer om jag kunnat

Misarn
0

#1 Luma är den enda som kommer från en registrerad uppfödare och hon har vi bara haft i ca 2-3 veckor. Men hur kommer hon och Zooie må om dom måste säras på igen!? Känns elakt att säga det men mina band till både Peach, Humba och Zooie är ju starkare med tanke på att jag har haft dom längre och vi har gått igenom så mycket mera än med Luma.

Men givetvis vill jag göra det som är bäst för Zooie och Luma, även fast jag kommer sakna ihjäl mig efter dem <3

Har testat att sätta ihop Zooie, Luma och Peach men det går inte, både peach och Humba är för dominanta i sig.

Abico
0

Kan du inte ha alla fyra ihop i en bokhyllebur med en hane?
Jag ser att du skriver att ni inte vill ha fler men steget från 4-5 är inte stort, speciellt inte om det gör flocken stabilare. En lugn och harmonisk flock på fem i en lagom stor bur är inte mer jobb än fyra marsvin som inte riktigt går ihop som dom ska i olika burar (för jag antar att du har dom i olika burar?).

Hanna 

Misarn
0

#3Har testat att haft peach och Humba ihop med Zooie och Luma men då gick det inte och personligen så känner jag att jag inte vill eller kan ha flera. Likaså tycker min kära sambo att vi inte har plats för fler.