Beteendeproblem - hjälp!
Hej på er alla!
Från första början var den ena av våra två okastrerade marsvinsbröder "chefen", tydligt dominantare och mer pratsam än den andra, flockledaren helt enkelt. Vi tänkte att det var den naturliga rangordningen som ordnade upp sig (den måste ju ordna upp sig förr eller senare), tills han (ledaren) började stå ovanpå sin bror, i parningsställning helt enkelt. Först bara ibland, sen snart nästan hela tiden. Mat måste ges i olika skålar i olika hörn, under uppsikt.
Tilklslut separerade vi dom, antagligen mest p.g.a att det helt enkelt var äcklande att se den ena ihoptryckt under den andra som gjorde gud-vet-vad ovanpå. Vi kastrerade ledaren , hade honom i enskild bur i två veckor och nu har de bott i samma, med mellanvägg, i en och en halv. Vi har haft dem tillsammans korta stunder, men varje gång närmar sig ledaren med ett kuttrande ljud, som vi aldrig tidigare hört; mera kanske knastrande (som om han tuggar luft jättesnabbt eller gnider tänderna mot varandra), de går i en ring en stund och nosar på varandras bakdelar och sedan står den ena på den andra igen. Tar man bort honom, springer hans bror iväg, men så fort han släpps fri är det samma sak.
Vad betyder det och vad skall jag göra? Kan de sammanföras permanent igen eller komma samma förtryck upprepas?
Jättetacksam för svar!!
Det jag kan svara på iaf är att kastrering inte gör att dom blir lugnare.
Eftersom dom är jämngamla är det inte helt självklart vem som ska bestämma, därför måste rangordningen göras upp - genom att den starkare rider på den andre.
Kastrering löser inte det här problemet eftersom det inte sker någon förändring i beteende vid kastrering av marsvin. Snarare blir det nu jobbigare igen eftersom ni haft dom separerade ett tag och ranguppgörelsen måste börja om från början. Om ni anser att det inte alls fungerar så får ni sätta dom med varsin betydligt yngre unge (men även där kommer dom att sätta den yngre på plats, genom att rida på den) alternativt kastrera den andra också och ge dom varsin hona.
Hanna

#2 ok, men var går isåfall gränsen? mellan att rida för att visa vem som är starkast, och att helt enkelt förtrycka? vad händer sedan när den ena inte tillåts äta osv?
Hur ska jag på bästa sätt introducera dem för varandra nu?
#3 - Fast marsvin sysslar inte med sådant som förtryck, alltihop handlar om dominans och att visa vem som bestämmer - vilket är nödvändigt för att få ett harmoniskt marsvinspar.
Försökt att börja om från början, bada bägge två och sätt dom på en neutral yta - låt dom sedan gå där tills dom lugnat ner sig och låt dom flytta in i buren. Förhoppningsvis fungerar det men det blir tyvärr lite krångligare efter att du tagit isär dom eftersom dom då måste börja om från början, och nu dessutom är större och mer haniga än tidigare (antar att det är unghanar?) och alltså mer jämnlika - svårare att utse ledare.
Hanna

#4 Hmm, jo jag vet nog egentligen att det inte är fråga om "förtryck"…:-) enklare bara att byta ut mot bekanta ord…
Okej, jag försöker på nytt, tack jättemycket för hjälpen!