Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1424 ggr
gickan87
0

4 veckors dräktighet, vad känner man?

När en hona gått ca 4 veckor, kan man känna något i magen hennes mage då? Ungefär som små knölar eller kan det vara mjölkkörtel man känner?

Det handlar om lexi, som nu har en unge på ca 4 veckor. Mailade henne jag fiock henne från och frågade när lexi och hanen särades på och fick följande till svar:

"Jag delade på han och Lexi cirka 2 veckor innan hon skulle få Tuva. Sedan har dom vart tillsammans på golvet en gång när jag städat burarna , så han också skulle få lite socialt. Men honor brunstar var 14 dag och det är bara då dom kan bli dräktiga och det gjorde inte Lexi den gången"

Tycker Lexi är tjock "på fel sätt" än vad mina andra honor är. Säkert bara jag som inbillar mig men ändå :/

MVH Erika :)

Abico
0

Vid fyra veckor kan du inte känna mycket, väldigt erfarna uppfödare lär kunna göra det men är man inte van är det i princip omöjligt.
När hon bara är fyra veckor gången bör hon inte hunnit gå upp så mycket heller, det syns inte mycket på dom vid fyra veckor. När hon varit dräktig i 7 veckor kan du känna fosterrörelserna, och då ska hon också ha hunnit gå upp lite i vikt så att det börjar synas. Håller tummarna för att det inte är något!

Hanna 

godisgrisen
0

Om det är som säljaren sa så är hon inte dräktig.

Vid fyra veckor är det svårt att känna något och inget syns heller så tidigt. Jag tror att det är mycket svårt att känna de olika fostren i magen. jag kan inte och vill heller inte klämma så mycket så jag skadar mor och barn. Men nu när jag tränat kan jag känna att det är något där, det nöjer jag mig med. Vid 5-6 veckor börjar magen puta om det inte bara är en unge… ja då börjar det  synas och vid sju veckor kan man känna sparkar.

Men det finns endel andra små knep att tidigt märka att en hona är dräktig. De dricker mer vatten än odräktiga honor och de blir bossiga i sitt sätt. Nu har du inte känt Lexi så länge så det är svårt för dig att se någon personlighetsförändring men annars kan det vara mycket tydligt på vissa honor.

gickan87
0

Tack för era svar!

Det jag mest funderar på är att hon äter så extremt mycket hö och annat foder. Hon äter lika mycket hö som mina 4 andra honor tillsammans på ett dygn. Kan det vara för att hon fortfarande producerar mjölk?

HannaVastervik
0

Producerar hon fortfarande mjölk så behöver hon ju äta mycket mer än vanligt så kan ju vara det då? =)

gickan87
0

#4 Ungen är iaf där och snuttar ibland så tror hon fortfarande har mjölk. Får hålla lite koll på henne helt enkelt :)