För tjock...Hur ska jag göra??
Ett av mina marsvin är på tok för tjock och när jag släpper ut honom på golvet så står han bara där. Jag ställer fram massa hus och leksaker men det enda han gör att att går till huset och lägger sig ner och sover. Jag vet inte hur jag ska göra , snälla hjälp mej.
//Anna
Det är svårt att tvinga ett marsvin till motion. Lättare är att börja se över maten, ger du honom torrfoder? Hur beter sig burkompisen ute, rör han sig inte heller?
Hanna

Jag ger dom pellets , hö och grönskaker.. Burkompisen rör sig rätt så bra.
#2 Så burkompisen rör på sig när de är ute på golvet?
Prova att göra miljön på golvet roligare så att han stimuleras till nyfikenhet. Lägg ut små matbitar (persilja, gurka etc.) eller låt de äta sin kvällsmat där genom att du strör ut grönsakerna runt om i inhägnaden. Med fördel kan ytan de är på vara grön, eftersom marsvin har förkärlek till grönt känner de sig tryggast då. Undvik att ha hus i hagen om han vill ligga och vila, ha istället rör, broar, stenar osv.
Till sist så spelar även kosten en viktig roll. Någon pellets behöver de absolut inte, så sluta ge den. Behöver burkompisen kraftfoder tycker jag att du ska ge honom kligröt. Ge inte heller så mycket godisgrönsaker som sallad, gurka och tomat, utan håll dig till broccoli, vitkål, stjälkselleri, lite persilja, paprika samt rotfrukterna rotselleri, rotpersilja/persiljerot, palsternacka, kålrot och kålrabbi. Undvik morötter och potatis.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Som FeliciaS skrev så kan du ju prova att göra miljön roligare.
Mitt ena marsvin är också lite småmullig… eller ja… småfet. Har haft svårt att få henne att motionerna. För några veckor sedan provade jag att först lägga ut ett stort täcke på golvet för att göra det mjukt (finns ju de här billiga på ikea+ett gammalt avdankat påslakan), sen 2 uppochnervända spannar på täcket, därefter en massa fleecefiltar på spannarna. Mina marsvin tycker det är jättekul att springa runt och göra massa gångar och eftersom fleecefiltarna är i flera lager, så blir det olika gångar för dem… :)

#3 , ja , han springer runt på golvet och leker…
#4 , okej , tack ska kolla om det funkar. :)
#5 Okej, vad bra :) Då borde det inte vara lika svårt att få honom att röra på sig också. Men testa det jag skrev i #3.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag skall absolut testa att lägga ett täcke på golvet, sen ett par hinkar och sen flecce filtar på:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.