Olika beteende
Jag har två par med hanar. De är ca 1 år + 2 månader gamla i varje par. Är lite frågande gällande i alla fall det ena parets beteende mot varandra.
Vid ihopsättningen så var den ena stora hanen precis som man kunde föreställa sig. Han var ganska våldsam i sitt mottagande av sin nya kompis men det gick snabbt över. Nu springer den lilla efter den stora hela tiden och ute på golvet så klättrar han ofta på den stora. De kan ligga och vila ihop nära varandra osv. Frid och fröjd skulle jag säga.
Sen det andra paret. Den stora hanen var vid ihopsättningen inte alls hårdhänt. Han slickade på sin nya kompis men inte mer. Det är inte ofta han har fösökt rida på honom. När de är ut på golvet så går han och stänker kiss på den lilla så han blir helt blöt. När de vilar så gör de så inte alls i närheten av varandra. Den lilla jagar den stora mycket i buren och försöker rida på honom. Den stora blir arg och springer iväg men verkar inte riktigt bli av med honom. Det kan väl inte vara så att den lilla kan bestämma över den stora? Jag tycker att den stora borde kunna säga ifrån en gång för alla. Tänker att detta kan bli ett problem i framtiden när den lilla blir större. Förstår ni min fundering? Igår i buren så såg jag den lilla slicka på den stora, utan att han gjorde något motstånd. Det var visserligen lite gilligt.
Igår när jag hade den stora uppe så var den lilla helt ifrån sig och skrek och sprang omkring i buren. Jag var tvungen att ta upp honom också och då verkade båda bli nöjda och låg och mös tillsammans. Har aldrig sett att de gjort så tidigare.
Frågan är alltså om båda parens lite olika beteende mot varandra är helt normalt?
I mina öron låter det helt normalt!
Alla marsvin beter sig olika, de är individer och olika gruppformen fungerar bättre eller sämre än andra. Ibland är småttingarna kaxiga från början, eller så kommer det med åldern. Vissa marsvinskompisar ligger tätt ihop och pussas medans andra mest tycks jaga varandra.
Så länge du inte märker att dom är rent ut sagt elaka mot varandra är det inget att oroa sig för, låt dom hållas och reda ut rangen själva :)
Mysigt med marsvinsbebisar förresten!
Angående sista notisen om beteenden du märkt, det glömde jag skriva!
Har precis samma beteende på mina två hanar, det kom när min yngsta flyttade hit. Så fort en utav dom lyftes upp ur buren började den andra ropa och leta efter sin kompis (?) och dom håller på så än idag, ett år senare! Är man så bundis så trivs man nog ihop misstänker jag :)
Känner igen beteendet att dom "ropar"¨på varandra när de skiljs åt :) har två hannar även jag, en på ca 6 mån och en på 2 mån.
När de är ute och springer på golvet så följer alltid den minsta efter den äldsta som en svans :) Och kommer han för långt efter så börjar han tjuta och skrika på kompisen :)
Mina två marsvinshanar är bröder och varje gång jag tar upp Marwin så börjar Theodor springa omkring och skrika och leta efter honom, men dom får faktiskt tåla att ena marsvinet inte är i buren för jag måste få bra konstakt med båda två. ¨:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.