Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2410 ggr
gickan87
0

Sura? (ihopsläpp honor)

Som endel av er vet så satte jag ihop Lexi och tuva med mina 4 honor igår.

De fick springa på golvet i 3 timmar medans jag städade deras bur + en del andra burar. Det gick bra på golvet, lexi kurrade lite mot de 4 andra men det var ändå okej.

Nu idag när jag kom hem på lunchen så låg det lite päls från Lurvan på burbotten. Kan inte säga till 100% vem det är som varit framme. Iaf så Tuva, lillungen är gärna bland mina äldre honor och tuggar hö och bara umgås. Dock är hon lite feg så när någon kommer för nära från "fel" håll så sticker hon till sin mor. Men hon kan lugnt sitta mitt i matskålen och äta utan att de 4 bryr sig, de skuffar undan ungen när de ska ha lite mat.

Men lexi ligger bara i huset längst bort och de andra 4 går inte heller i närheten av det huset. För tuvas skull så har jag lagt både hö och mat på den sidan då hon inte gärna lämnar sin mors sida. Men är man och klappar på henne kommer hon igång och då går hon till de andra.

Hur gör jag med lexi? ska jag bara vänta ut henne? har sett henne framme flera gånger när hon äter sin mat och sitt hö. Men hon lmnar inte den vänstra halvan av buren.

Känns ju som att en kastrat hade varit perfekt att ha i buren nu men Gangster är inte ens kastrerad ännu :/

MVH Erika :)

Abico
0

Låt det var, det tar ett tag innan det blir lugnt i buren efter att man satt in nya marsvin. Förmodligen har Lexi inte riktigt gått med på att vara allra ranglägst och det är därför hon råkat i luven på någon av dom andra. Tuva är såpass liten att hon utan snack är ranglägst och accepteras säkert mycket lättare av dom andra honorna. Med tiden lugnar det sig :)

Hanna 

gickan87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Misstänkte att det var så. Men det är ju bara det att lexi inte kommer i kontakt alls med de andra honorna bara för att hon sitter i det stora huset. Men hon kommer nog ut om någon/några dagar.

Bonusbild på Tuva när hon busade med Lyckan på golvet

Abico
0

#2 - Sötnosar :)
Förmodligen har hon blivit bortkörd av dom andra och håller sig på sin kant, med tiden kommer hon att bli så illa tvungen att säga sitt om hon vill ändra sin position i flocken, eller så ger hon sig lätt. Räkna med åtminstone en vecka innan dom fungerar fint ihop :)

Hanna 

gickan87
0

Och det är alltså i det här huset (där lilla tuva tittar fram) som lexi har placerat sin ända. Ingen annan än tuva som går till/från detta hus.

De 4 andra går som längst till vattenflaskan.

gickan87
0

#3 Ja, det får ta den tid det tar :) Det säger ju inte emot att man kan ta upp lexi i famnen och mysa en stund ändå.

gickan87
0

Lexi hackar tänder, reser ragg och går lite stelbent när hon går in till de andra honornas avdelning. De andra svarar upp med tandhack och små hugg mot henne. Nästan så de också ryker ihop :/

Binajis
0

#6 Det är helt och hållet Lexi som står för tjafset. Vill hon vara med dom andra får hon fint lägga ner garden. Det kommer hon göra så småningom, det är definitivt ingen fara :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

gickan87
0

#7 Jag har upptäckt att hon är lite smått rädd för de andra honorna. Men ikväll när jag gått för att fylla på vattenflaskor så möttes jag av denna syn när jag kom tillbaka Kyss

Binajis
0

#8 Hon kände nog sig väldigt utsatt, men det blir inte bättre av att gå in defensivt, och det var något hon behövde lära sig. Så fina marsvin du har! Riktigt läckra, och så härligt att de tycker om varandra till slut :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

godisgrisen
0

Det blir nog bra det där. Men det jag skulle säga var att jag håller med #9 vilka jättefina marsvin du har!

Här hemma har vi också sex honor i en likadan bur och det går bra. Lite grälar de ibland men det gör ju alla tanter.

gickan87
0

Grisarna tackar och bockar för komplimangerna Skrattande

Det blir mer lugnt i buren för varje dag som går. Det enda är att lilla Tuva går runt och "mat" skriker väldigt mycket. tror det beror på att mamma Lexi inte längre har någon mjölk till henne.