Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 657 ggr
mar127
0

Hus i buren ?

Har precis skaffat marsvin för första gången . Vet någon hur man ska göra med huset i buren …hon gömmer sig där hela tiden . Ska man ha hus eller ta ut det ?

Chippers
0

Gömställe ska ALLTID finnas i buren eftersom att de är flyktdjur, så ta inte ut det. Men, därimot, hus med fyra väggar och ingång rekommenderar jag inte, iaf inte till skygga/otama marsvin. Sätt istället in en planka genom gallret eller något rör eller så. Eller en kartong utan framsida. :-) Man måste ha tålamod och låta det ta den tid för att få vissa marsvin säkra i buren. Lycka till!

Laban
0

Har du bara ett marsvin? det är olagligt :/ man måst erha minst två jag har åckså bara ett men jag letar desperat efter ett till.. när jag köpte min ludde så visast erjag int eom denna lag :'( djuraffärer borde informera om att de ska vara minst två :@

[MatildaW]
0

#2. Det är ingen lag som dom vuxan redan påpekat, det är en stark rekommendation (alltså man bör ha).

Chippers
0

Ja, man måste ha två. Det är en regel (lag?) som man kan straffas för! Jag brukar säga att det är en lag.

Finns det dock en anledning, som att marsvinet är agressivt mot andra kan man ha ett. Men det måste vara ngt extra för att man bara ska ha ett. Annars bör man ha minst två! :-)

mar127
0

T ack för alla svar .

Jag köpte min lilla "Lisa" för 1 v sedan ..dom hade endast 1 marsvin kvar …ska köpa ett till så fort de får in dem..nu på onsdag .   På djuraffären informerade de mig om att det ännu inte är lag på att ha 2 st, men att det ska bli så. Men att man bör ha det p.g.a av att de är flockdjur . Min egna åsikt är att de Självklart ska vara minst två …tycker inte ngr burdjur ska behöva vara ensam.

Chippers
0

Jo, det blev lag på det 2003. :) I juni tror jag.

Men bra att du ska köpa ett till, se bara till att båda är av samma kön, så att det inte blir en hona och en hane.Räcka ut tungan

[MatildaW]
0

#6. Det blev väl en stark rekommendation? Det finns en annan tråd då dom vuxna förklarar allt i minsta detalj och hur enkelt som helst.

Visserligen tycker jag att man ska ha två, men finns det en anldening varför man har en och inte kan skaffa en till, ja då får väl det vara då. Så länge inte mina lider utav det så får väl dom andra bestämma hur dom ska det, det är dom själva som avgör om dom vill vara en bättre/sämre ägare osv. (Ta inget personligt nu nån av er..)

Glad

mar127
0

Nej då jag ska ha en tjej till !! Lisa Längtar efter en burkompis.

En fråga till !? Är det ng som vet vad som är lämpligast som burmaterial? I djuraffären sa de att det var Ng slags "spånpellets" och hö det bästa  ? Jag kör med det nu , men vill att hon ska ha det bästa …och mest hygieniska .;o)

mar127
0

Japp det är lag på att ha två. Http://marsvin.se/FAQ/lagen.html
.

Tänk att de på djuraffären sa något helt annat !!! Det är deras jobb att informera. :o(

[MatildaW]
0

#8. Spån tycker jag är bra, det är mjukt och absorberar väldigt bra :) Sen hö ska dom ju ha att äta bara så där ändå för det får magen att fungera som den ska :)

[MatildaW]
0

"Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder. Gnagare ska hållas i par av samma eller motsatt kön eller i grupp."

Chippers
0

Detta har en mycket kunnig människa skrivit som håller koll på lagen:

"Det är inte en lag utan en myndighetsföreskrift men det är inte så viktigt, numera är det utan diskussion en bindande regel för alla och man kan straffas om man bryter mot regeln. Dock kan man hålla ensamma marsvin om det finns något speciellt skäl för det, sjukdom, onormal aggressivitet eller vad det nu kan vara. Det skall dock vara något alldeles extra om det skall hålla som skäl för att inte ha marsvin minst två."

Och ja, jag vet, det är ingen lag utan en regel. Men man kan straffas.

[MatildaW]
0

#12. Det är precis som Chippers säger :)

[sweetestperfection]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade ett hus åt mina marsvin först, men ena marsvinet satt där inne i över en vecka och gick bara ut och åt när jag inte var hemma eller sov (uteslutningsmetoden eftersom han borde magrat av annars.. :P ) Så jag vände det upp och ner och la in en massa hö som han kan krypa in i. Det har ganska höga kanter  så det blir ett bra skydd när han vill gömma sig, dessutom har han blivit modigare nu och rusar inte in i huset så fort jag öppnar ytterdörren.

På ena sidan av buren har jag lagt över en filt så de får en liten 'privat' del i buren, och så blir det lite varmare där som de verkar tycka är helt okej. 

Lite tips eller nåt. :)

[MatildaW]
0

#14. Det låter jätte bra Glad jag tror säkert att ditt skygga marsvin kommer komma fram så småning om, om du vill kan du göra så att varje gång du går fram till buren (en början i alla fall) ha med något han tycker är extra gott, kanske persilja eller något :) Då brukar dom snabbt fatta att du är snäll varje gång du är hos dom :)

FeliciaS
0

#7 Det behöver väl inte bara vara vuxna som har rätt heller ;) hihi..

#8 Spån är det mest lämpliga. Bra för marsvinet på alla sätt och vis så länge de inte är allergiska och har rent i buren ;)

Marsvinen kommer fram när de är redo. När jag har skaffat nya marsvin är de alltid försiktiga i början. Men man ska låta de ha sitt hus hela tiden… De är bytesdjur och blir stressade av att inte ha utrymme att skydda sig på :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

GroaLover
0

marsvin SKA bo två och två!

dom akn verka må bra av att vara ensamma, men det är för att dom inte vet hur det är att ha en kompis

ciss
0

Min Maja slåss med allt & alla, så hon bor själv. Men jag har två andra marsvin i en annan bur som sällskap. *

Bra att du ska köpa ett till litet marsvin i alla fall! Håller tummarna på att de kommer att gilla varandra.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se