Matfunderingar... Råd någon?
Har lite foderproblem med mina två halvårskillar. De tycks inte äta som andra marsvin.
(Vill betona att de inte är överviktiga och nyss varit hos vetrinären och de är fullt friska, så jag borde inte oroa mig, men alltid bra fråga ju
man läser så olika rekommendationer.)
Tycker de har lite snäv smak gällande grönsaker/frukt. Läser på de flesta ställen på nätet att marsvin ska äta "si o så". Jag har inte skämt bort dem, men de tycker verkligen inte om någon sorts kål, förutom lite rödkål o bladen, men inte den tjocka bladstjälken, på blomkål och romanesco… Morötter, persilja, jordärtskocka, ärtgroddar, äpple rödbets- o morotsblast tycker de också om. Deras absoluta storfavorit är majsblast, nästfavorit majs och all sorts sallad och gurka.
Äpple får de inte för ofta pga. munsvampsrisken och rödbetsblast sällan pga. nitritet. Majs vågar jag inte ge för mycket av, då jag läste att det kunde göra dem feta, men blasten gör dem knappast överviktiga… Sallad är ju mest vatten o gurka har jag som belöning åt dem vid hinderövningar och liknande. Moroten gör mig kluven; vissa rekommenderar den varmt, medan andra varnar att för mycket kan göra marsvin feta pga sockerhalten.
Kligröt och liknande äter bara den ene, medan den andre är tokig i havtorn.
Givetvis har de fri tillgång till hö. Deras torrfoder är Vitakraft Vitaspecial.
Har provat allt från grönsaksdisken känns det som och givit dem tid att vänja sig etc. etc. men det vill sig inte med något annat.
Gör jag något fel? Utsätter jag dem för något ohälsosamt, eller oroar jag mig bara i onödan?
Tacksam för råd 
Smaken är som baken! 
Marsvin upplever jag som petiga med maten, speciellt om dom får något nytt. Mina behöver få det flera dagar i rad, oftast veckor innan dom börjar tycka om det. Så det är nog bara att fortsätta ge dom, till slut släpper det.
Om du är orolig att dom inte får i sig tillräckligt hade jag nog sagt att du skulle ge dom oxbow pellets ist. Ett betydligt bättre alternativ än allt annat som finns på marknden idag :)
Är dom hungriga så äter dom, du oroar dig helt i onödan! Men ge dom vitkålsblad varje dag t.ex, så kommer dom nog börja smacka i sig det! En höjdare hos mina har alltid varit fänkål, prova det! :)

Ha ha ja sant så är det 
Vet att man inte ska jämföra, men alla tycks ha marsvin som äter allt tycker jag… Får fortsätta stå på mig med vitkålen då. Har fått dem till att äta lite rödkål i alla fall.
De ratar tom Oxbow trots de ska vara det bästa
Så de kan äta fänkål? Då ska jag prova ge dem det. Upptäckte till min stora glädje att de äter koriander, basilika, solrosskott o vindruvor.
Ok ska sluta "experimentera runt" med maten o ge dem det de äter o vitkålen punkt o sluta oroa mig
Kanske mina små sötnosar helt enkelt bara är lite kräsna då. Ja de är ju friska och glada så matte ska lugna sig 

#2 Kan berätta för dig att jag har 4 tjejer som totalvägrar vitkål och kålrot. Rotselleri och kålrot går däremot ner.
Vitkålen får ligga över natten och då kan det vara någon som knaprat väldigt lite.
Mna 3 hanar däremot äter ALLT dem får oavsett vad det är dem får för grönsaker.
Så du är inte ensam med grisar som vägrar vitkål :D
MVH Erika :)

Åh skönt att höra att fler är kräsna. Jag tycks bara inte få i dem någon form av kål, kålrot, rotselleri eller liknande suck 
Är rödkål och vitkål likvärdig? Tycker att de äter lite, lite av rödkålen i alla fall.
Ge dom bara vitkål tills dom lär sig att äta det. Klart dom ratar vitkålen om dom vet att dom får något annat som är mycket godare.
Tillslut kommer dom äta vitkålen för att dom lärt sig att dom inte får något godare.
Jag ger alltid vitkål först och kanske efter en halvtimme få dom något godare som paprika eller broccoli.
Mina honor avskydde vitkål i början. Men jag gjorde som #5 skriver och nu äter de alla mer än gärna också upp vitkålet :)
Jag hade också för ett tag sedan lagt ut en likadan tråd och fick en länk som var väldigt hjälpsam då mn insåg att det faktist räcker med fåtal utav marsvnens favoriter för att täcka dera c vit behov. Min får numera aldrig vitkål då den faktiskt inte innehåller såååååå mycket cvitamn som min uppfödare tjatade om. Naturen äter det naturen behöver….och vill(gurka o sallad ) Mina får nu alltså: Sellerir,morötter,persiljerot,tomat,persilja,palsternacka,salladskål,rödbetor,paprika och grönkål vilket räcker alldeles utmärkt dock självlart i olika mängder! Skickar länken när jag är hemma (seg dator på landet) JUSTE GRÄS GRÄS GRÄS OCH GRÄS på sommaren såklart. Man behöver inte tusen olika grönsaker att välja mellan om man täcker marsvinens behov med hjälp av 5 olika :) finns säkert många som tycker annorlunda men jag har som du enormt kräsna grisar då får man anpassa sig ^^

Tack Aquelegia! Ser fram emot länken 
Jag har kört med ENDAST den där vitkålen på längden o tvären, men de äter den verkligen inte. Det var ett låååångt tag de endast fick vitkål och inte åt de den för det. (Har ju 5 barn irl så det är inte så att grisarna kan dra pendylare med mig
)
Jag är ytterst tacksam för alla åsikter och råd, så fortsätt gärna att kommentera 
länken fanns visst i min dator som kraschat men googlat runt och hittade min livräddare för kräsna grisar ^^ http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html
sedan ska det finnas en artikel här på forumet om just hur pass lite marsvinen faktiskt behöver för att täcka sitt cvitaminbehov. Blev tokig av allt snack om cvitamin men har nu lugnat ner mig tack vare tabellen nu vet jag ju hundra att grisarna får det dem behöver ^^ Lycka till och berätta gärna vilka sorter du lyckats hitta som just dina marsvin gillar :) bli dock inte förskräck som jag när dem ena veckan bara ÄLSKAR sellerie och totalvägrar det nästa vi gillar ju inte heller samma smak jmt :)

Vilken bra länk, tack! 
Ja jag har den inställningen också -kan ju inte vara roligt att äta samma mat jämnt varje dag, men det här vitkålspratet pressade mig enormt. Gav dem endast det under lång period för att se och ja… Inte blev det bättre.
Har läst tabellen nu och grisarna får ju i sig vad de behöver med råge och tydligen är de inte så snäva som jag upplevde det som. De är ju mina första grisar, så inte konstigt man blir lite orolig.
De äter ju faktisk:
- Morot
- Majs
- Majsblast
- Persilja
- Koriander
- Basilika
- Rödbets- o morotsblast
- Solros- o ärtgroddar
- Äpple
- Gul paprika började de äta idag hurra!
- Jordärts- o kronärtskocka
- Olika sorters sallad
- Gurka
- Vindruvor
Ja bara och se hur det utvecklar sig. Är inte så att jag bombar dem med olika sorters grönt hej vilt, men lite variation uppskattas säkert
Nu kan jag sluta nojja mig tack vare tabellen och allas goda råd här
Tusen tack! Och fortsätt gärna komma med råd.
När jag läste din insändare trodde jag nästan att de var jag, men mina marsvin gillar inte heller kålrot och sådana saker:) Jag brukar ge dom persilja, det gillar dom, men inte för mycket. Morot och Paprika:) Det gillar dom!:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Ok oj trodde först nästan jag var ensam om att ha marsvin med sådant mattyckande. Bra höra om fler.
Är persilja giftigt i för stora mängder eller?
Persilja innehåller mycket kalcium minns inte vad det inte var bra för men tumregel ge allt i måttliga mängder ! mina marsvin säger alltid ifrån när dem inte vill ha mera av en viss grönsak. Frukt har jag faktiskt inte testat förutom äpple och senast idag åt dem bara varsin liten bit och lämnae kvar hälften då plockade jag bort resterna. Dem tackar tom nej till sina favoriter ruccola och persilja ofta om dem får det fler ggr än dem behöver!
Jag tror inte att det är speciellt FARLIGT för marsvin att äta ganska mycket persilja. Men det är mycket c-vitamin i det så dom kissar ändå bara ut det:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#14 Jo, det kan faktiskt vara farligt i längden.
Persilja innehåller höga värden av både kalcium och oxalsyra, och bör därför inte ges ofta. Grönfoder som är rikt på oxalsyra och ej bör ges i större doser är t.ex: persilja, rödbetor, spenat & tomat. Mat som innehåller mycket oxalsyra ska man också undvika att ge i stora mängder eftersom att det kan vara giftigt och dessutom bidra till Urinsten vilket är mycket svårbotat och smärtsamt. Även mycket kalcium bidrar till Urinsten.

Oh okej det var väldigt bra att veta. Tack Maijah! Och mina grisisar älskar persilja… Men jag har inte givit dem det varje dag men de brukar få ca 3- 4 ggr/ veckan morgon och kväll. Hur ofta/sällan är lagom? Vill inte ge dem urinsten och sådant ju 
#16 Varsågod, är bara glad att jag kan hjälpa. :)
Jag skulle nog bara ge 2-3 ggr/per vecka och en gång om dagen. Men mina får oftast inte persilja alls, bara när vi har det hemma av nån anledning.
Jag skulle sluta ge dem kraftfoderblandningen och sedan lägga in så de får många portioner nytt hö varje dag. Sluta ge dem "godisgrönsaker" ett tag och ge enbart vitkål, broccoli, grönkål, morötter, rotpersilja, rotselleri, kålrot, palsternacka, samt paprika och persilja emellanåt. Persilja skulle jag ge högst 1-2 ggr/vecka, och då inte för mycket. Även pellets och färdiga kraftfoderblandningar kan vara en bidragande orsak till urinsten. Därför tycker jag du ska ge dem kornkross som kraftfoder istället, det ger lagom med energi och innehåller mycket fibrer och inte så mycket mineraler.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack Felicia 
Hö får de redan nytt flera gånger om dagen och det äter de bra av
Har enligt uppfödarens anvisningar givit dem endast vitkål, kålrot, boccoli etc sedan början, ett långt tag, med resultat att de gick ned i vikt. De åt inte. Fick rådet då att prova oxbow, det gick inte, fick då rådet att prova Vitakraft, det skulle inte vara så farligt, men inte lika bra som oxbow. Skulle då prova rödkål, vilken de nibbar lite av.
Ska ta bort kraftfodert och skaffa kornkross istället. Men vad ska jag annars ge dem? De verkar hellre svälta än äta kål… Och jag som älskar kål, men vad hjälper det grisarna? Börjar känna mig som en marsvinsmisskötare 
Som sagt det är inte enbart dem kålsorterna som #19 anger som innehåller cvitamin ! Kolla den länken vilka fler grönsaker du kan ge mina får varken broccoli,kålrot ELLER vitkål är runda och fina i kroppen springer som ett par tokar OCH fåri sig nog med cvitamin !

Ska köpa kornkross och hoppas de gillar det. Kålen funkar faktiskt inte. Har studerat tabellen ingående och de får ju i sig vad de behöver i C-vitaminväg enligt den. Givevis får marsvinen inte syrliga och vattenrika grönsaker/frukter för jämnan. Ska drastiskt minska på persiljan däremot och, som sagt, sätta ut nuvarande kraftfodert.
Jag tror dom kommer börja äta vitkålen om du bara ger det tid. Ge dom bara vitkål i en hel vecka så ska du se att dom tilllslut kommer äta det då dom vet att dom inte får något annat.
Är du orolig att dom inte ska få i sig tillräckligt med c-vitamin kan du bara ta i lite askorbinsyra i vattnet så är det löst.

De hade inte kornkross i affären, så det fick bli den med samtliga 4 sädesslag i. De tyckte mycket om den
Askorbinsyra är också införskaffat.