Kanin & Marsvin?
Nu har jag kärat ner mig i alla underbart söta marvin överallt och undrar om man kan köpa ett marsvin att ha tillsammans med en kanin? Jag har en ensam kanin just nu och har hört att kaninen behandlar marsvinet som sin unge .. Jag vet ju att marsvin ska vara två och två men hur är det om det är en kanin i samma bur? Måste de ha bott tillsammans från början? Vad säger ni marsvinsexperter ? ;)
Jag har själv ingen erfarenhet. Finns andra trådar här som tar upp detta.
Efter vad jag läst andra skrivit så kan det funka, men det är inte alls säkert.
Ett marsvin har dock alltid bäst sällskap av ett annat marsvin då de inte pratar samma språk som en kanin. En kanin kan också skada ett marsvin om det skulle bli bråk.
En kanin ersätter oavsett inte ett annat marsvin.
Det kan fungera bra med kanin + marsvin men det finsn en massa nackdelar. Dels finns det sjukdomar som kaniner kan bära på som marsvinen kan bli sjuka av, dels förekommer det tyvärr inte sällan att kaninen lyckas skada marsvinen med sina kraftiga bakben. Dessutom har de inte samma krav på foder.

okej, kanske inte en så bra idé iallafall ..

#3 Nej, det tycker jag inte, tyvärr ..
Varför inte skaffa en till kanin istället? Kaniner bör faktiskt också hållas i par, även om det inte är ett måste. Men har man möjlighet så. :-)
Ett marsvin behöver en marsvinskompis och inte en kanin. Visst kan kaniner och marsvin bo ihop men marsvin behöver ha marsvinskompisar för marsvin och kaniner förstår inte varandra ett dugg. De kan ju vara kompisar, men absolut inget som ersätter ett marsvin. Dessutom kan marsvin lätt ta skada av en spark från kaninens kraftiga bakben - har man marsvin och kaniner ihop bör det vara dvärgkaniner (typ hermelin). Dessutom ska de inte ha samma sorts mat - pelletsen, och marsvin behöver mycket mer och andra grönsaker en kaninen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Kaniner ska inte hållas i par ^^ det är just därför jag funderade på ett marsvin ..
#5 Joo, #2 förklarade precis samma sak ;) men tack för hjälpen!

#6 SKA? Kaniner bör hållas i par/grupp om man har möjlighet, men det är inget måste!
"Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av
unga djur och hållas stabila."
Citerar ens inlägg som skrev detta, kunnig person:
"Det finns också en hel del skrivet om kanin men där är det mer urvattnat, klart är ju ändå att en målsättning är att kaniner inte skall hållas ensamma."
Alltså bör man hålla kaniner i par om det funkar och om man har möjlighet.

Kanske ska omformulera mig. Min kanin är en 2 år gammal okastrerad hane och har aldrig varit i långvarig kontakt med andra kaniner. Endast marsvin. Han bör inte paras ihop med en annan kanin .. Kaniner ska sättas ihop i tidigt stadium.
Denna diskussion hör däremot inte hemma här på marsvinifokus ..

#8 Okey! Då förstår jag. Jag trodde du menade att KANINER alls inte SKA hållas i par.
Det viktigaste fall du skall ha kanin och marsvin tillsammans är väl bland annat att båda måste få ha sitt egna utrymme, idealt vore väl om de skulle få ha en plats där den andra inte kommer in, utifall att den vill vara ifred. Kanske skulle du kunna ha två marsvin till din kanin? Svårigheten bir ju att buren då måste vara tillräckligt stor för dessa.
Och vad händer fall de inte går ihop? Sälja? Avliva? Eller behålla fast i en avskild bur? Det finns många som håller marsvin tillsammans med kanin, så omöjligt är det ju inte, men se till at ttänk genom det noga och läs på mycket om vilka behov jsut marsvinet har - då jag antar att du vet vad kaninen behöver.

Kaniner & marsvin passar egentligen inte ihop, de talar inte samma språk som sagt. Och som de andra sa ska de hållas minst två & två.
Du kan ju skaffa två stycken marsvin annars, & kanske inte ha i samma bur men låta dem träffas ibland?
Marsvin är helt underbara djur & tar inte så mycket tid eller plats. Kaniner och marsvin kan trivas ihop, min kompis har fyra-fem kaniner (vet inte säkert) och två marsvinshonor som bland annat är släkt med ett av mina. Och ena marsvinet, Pynta, trivs jättebra med kaninen Tulpanöra! ;D
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#7 Får jag bara rekommender dig att berätta vem det var som säger sakerna när du citerar. Ditt första citat borde du skriva vart du har läst dessa allmäna råd…eller? vems allmäna råd?
Och vid det andra citatet, vilken användare sa detta? Det är noga att man anger källor. Det är trevligt med citat så fortsätt gärna med det ange varifrån det kommer bara 

Ena citatet är från en på zoonen

#13 Jaha, men det är ändå bra att du skriver vem det är då, t.ex "Citat från användaren Kissekatte på zoonen.se"
Måste bara påpeka att kaniner trivs bättre ensamma, enligt mina erfarenheter och kaniner jag träffat.

Enligt mina erfarenheter mår kaniner (Lite OT)) mkt bättre av att vara minst två kaniner tillsammans. Har bara sett enstaka fall där ensamma kaniner mått bäst av att vara ensamma och ogillar att bo med andra kaniner.
Jag tror att det beror på kaninen,
min kanin bodde ihop med min andra som inte finns kvar längre, De var bästa vänner. Låg alltid och gosade mm.
men det är inte så att jag vill skaffa en ny kompis till henne, hon klarar sig själv också,bara att hon var lite gladare när Busan levde.
Alla kaniner går inte ihop och vissa gör det. Men det är nog bra om de alltid gått ihop från när de var små.
Vet att detta är lite OT, sorry 
- Mvh Emma
När jag hade kaniner kunde de vara tillsammans ute men de kunde inte dela bur. Nu hade jag inte köpt dom samtidigt så det spelade säkert in.

Jag är ingen marsvins expert, men enligt mina erfarenheter går det att ha marsvin tillsammans kaniner. Men dom pratar inte samma språk, och har därför inte lika roligt som 2 marsvin eller 2 kaniner tillsammans har.
Marsvin mår bäst med sina artfränder…. Men om du verkligen vill ha en kanin och ett marsvin tillsammans tror jag att du köpa det. Jag har aldrig hört att kaniner och marsvin bråkar.
Vilket kön har du på kaninen? Om det är en hona så har jag läst att det är bäst att ha en marsvins hane eftersom dom kan säga ifrån bättre om kaninen är lite "jobbig"
Även om jag tror att kaninen och marsvinet går bra ihop så tycker jag inte att du ska köpa bara ett marsvin. Själv skulle jag inte låta dem bo ihop i samma bur hela tiden utan bara låta kaninen träffa marsvinen, kanske i en sommarhage eller något sådant, precis som #2 säger finns det många nackdelar. Men låt inte detta hindra dig om du är intresserad av marsvin men då tycker jag att du ska köpa dig ett litet marsvins kompispar istället för att ha en kanin och ett marsvin :)
- Mvh Emma