Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1787 ggr
[Tisslibiie]
0

Vad ska jag göra?

I början av sommaren i år fick jag hem min lilla lunka-tjej Evie, och nu känner jag att jag inte riktigt vet hur jag ska göra med henne. Hon är väldigt agressiv mot minstingen Unni, som nu har kala fläckar över hela ryggen! Gråter

Jag älskar verkligen Evie, men nu känns det som att hon varken trivs med mig, för hon skriker så fort jag ska hantera henne osv. Sen så får inte lillsnuttan äta eller röra sig i buren utan att bli attackerad utav Evie,

Så nu behöver vi er hjälp! Hur hade ni gjort? Gråter

Abico
0

Oj, över hela ryggen? Är du säker på att det inte är Ohyra?

Om det är nödvändigt med omplacering skulle jag omplacera den yngsta… Går dom absolut inte ihop är väl annars en ny bur ett alternativ. Honor brukar dock gå att få ihop, om inte första gången så andra. Men dom är väl ganska unga? Då borde det verkligen inte vara något problem. Är Evie den ranghögsta i buren?

Hanna 

Abico
0

Förresten, kom jag på nu, en kastrat kan ju vara en lösning… Hade du bägge två när du hade Ior? Fungerade det bra då?

Hanna 

[Tisslibiie]
0

#1 Nej det är redan kollat, och sen så har jag sett Evie "in action". Nej omplacera den yngsta vill jag inte, och inte Evie heller … Älskar ju mina damer. Men ingen kommer överrens med Evie, och nej hon är inte ranghög. Hon är typ i mitten någonstans.

Fast jag har sett att hon gärna går och kurrar runt i buren, vilket Tissla (ledarinnan) absolut inte accepterar och tjuvnyper direkt. Inte hårt eller så utan bara för att markera att det inte är okej för henne.

[Tisslibiie]
0

Det var frid och fröjd när Ior levde

Misarn
0

Jag har haft exact samma problem med mina tre tjejer och jag kände att jag inte kunde göra mig av med någon av dem. Så våran yngsta ska få gå i en egen bur med en ny kompis som ska komma ev nu i helgen. Glad

Emmsann
0

#4 Kanske känner dom att det blivit oordning i buren när Ior försvann och lämnade sin plats? En ny kastrat med lite krut i sig som kan sätta lilltjejen på plats kanske hade varit bra? :-)

//Emma

Lyan
0

Jag har ju Udo som är till salu, du får gärna ha honom på prov om du vill och se om han får ordning på bråkstakarna :-) Han flyttar fram och tillbaka mellan mina flockar då Fiffe själv bestämmer var han vill bo för tillfället och då får jag flytta Udo efterhand. Udo är supersnäll vid damerna nu när han känner sig hemma :-)

[Tisslibiie]
0

#6-7 Jag vet inte om jag klarar av att skaffa en kastrat just nu, det är precis bara 1 mån sen Ior gick bort och det gör för ont i hjärtat Gråter

Tack Emmy! Det ska jag komma ihåg, men just nu gör det för ont.

Lyan
0

#8 Jag förstår att det gör ont, det är flera år sedan min tax gick bort och jag har fortfarande svårt för taxar för de påminner mig om honom. Men du vet att Udo finns här :-)

[Tisslibiie]
0

#9 Tack så mycket! Du är en ängel Emmy. ^^

FeliciaS
0

#8 Jag förstår verkligen hur du känner, men en ny kastrat ersätter inte Ior utan gör förhoppningsvis enbart dina andra marsvin lyckligare genom att flocken blir lugnare. Du får se det så istället, för jag är övertygad om att Ior aldrig skulle se det som att du inte tänker på honom, han skulle säkert vara glad över att någon håller ordning på hans tjejer :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Tisslibiie]
0

#11 Tack Felicia!^^ Du förstår mig verkligen! :) Jo, jag ska fundera på saken, men det är just det med själva operationen jag är osäker till … Det är ju alltid en risk att söva de små liven :/

Lyan
0

Jag gör så gott jag kan iallafall :-)

Det finns ju färdiga kastrater (inte bara Udo) så då behöver du inte vara orolig för operationen, då är det redan någon annan som tagit den risken.

FeliciaS
0

#12 Som redan nämnt så kan du ju skaffa en "färdig" kastrat redan :)

Mvh Felicia

[Tisslibiie]
0

Jo det vet jag mycket väl :) Får se hur jag gör ^^ Evie kan ha eventuellt sellnic också, så ska ta kontakt med veterinär. Och efter behandling, om hon inte har lugnat ner sig då .. Tja då får det bli en kastrat eller omplacering.

Lyan
0

#15 Har hon sellnic kan det ju vara så att hon blir "galen" av klådan. Har man ont eller inte mår bra ligger irritationströskeln mycket lägre och dessutom med massa hormoner som spökar nu när hon börjar bli tonåring så kan det inte vara lätt att vara lunkatjej för tillfället :-(

Hoppas allt ordnar sig!

[Tisslibiie]
0

#16 Ja precis, och nu när jag tänker på det så faller fler och fler pusselbitar på plats i mitt huvud :( Usch jag önskar att jag hade tänkt i de banorna tidigare! Fast jag är väldigt grön när det gäller sjukdommar osv på marsvin.

[Tisslibiie]
0

Jag åker till veterinären idag klockan 11:30, men enligt dem så skulle jag ta med alla marsvinen! :O Men det tänker jag inte göra, utan jag tar med mig Snövit och Evie för att det är (än så länge) enbart dem som visar tydliga symptom. Lilla Snövit är kal (fläckar) på sin mage :(

Önska oss lycka till!

Lyan
0

Lycka till! Hoppas att det är sellnick för det är iallafall lätt att bli av med

[Tisslibiie]
0

Nu är vi tillbaka :) Det blir en behandling med Stronghold för mina damer :) Men det hette Stronghold Stick On, som jag tydligen skulle kleta(?) på i deras nackar!

Någon som har använt det förut? Och är det farligt för dem att få i sig? Mina putsar varandra (och självklart sig själva!) väldigt mycket.

Misarn
0

Nu har det iaf visat sig att det har varit Humba hela tiden då det har blivit samma visa med Peach så nu ska vi sätta in en kastrat till damerna så håller jag tummarna att det går vägenGlad

FeliciaS
0

#20 Stronghold har jag använt mot Sellnic, men inte stick on. Men det borde ju vara samma innehåll. Den "vanliga" droppas ju i nacken istället.

När jag fick det utskrivet sa veterinären att marsvinen skulle sitta åtskilda i en timma för att de inte skulle få i sig det så det är nog bra om du gör detsamma med dina.

#21 Härligt, då håller vi tummarna!

Mvh Felicia

FeliciaS
0

Oops, såg nu att inlägg #20 var rätt gammalt *s*

Mvh Felicia

[Tisslibiie]
0

#23 Hihi ja nu är alla mina godingar friska och glada igen!^^