Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1672 ggr
Misarn
0

Ihopsättning, två honor med hane?

Har precis varit till veterinären med Peach och det har visat sig att Humba har varit i farten (igen) och att det är en blodblåsa hon fått pga att Humba har bitit henne. Så hon och Peach kan inte gå ihop. Men Tänkte om dom två kunde gå ihop med en kastrat, om han kunde lugna ner det mellan honorna.

Är jag helt ute och vimsar eller är det en bra idé!?

Abico
0

Vad skönt att det inte var något annat :)
Kastrater ska vara jättebra för att sprida lugn i en bur och hålla ställningarna, så det tycker jag är en bra idé.

Hanna 

Misarn
0

Då har vi ännu ett till problem, då måste vi sälja två av våra andra honor, Zooie och Luma. Dom går i en fullt fungerande flock och trivs super bra ihop. Dom är också våra små hjärtan men både jag och min sambo känner att det blir för mycket med 5 marsvin. Både Humba och Peach har vi haft längst och känner ett starka band till dom och känner att det borde vara dom som får stanna <3

Misarn
0

Kan det vara så att humba behöver mera motion än dom andra och blir så frustrerad så hon går på dom andra!?

gickan87
0

Varför inte skaffa en kastrat, låta honom gå med Zooie och Luma ett tag? För som jag förstår så är det dem som är problemet?

Det kommer förhoppningevis lugna ner dem och sedan sammanföra alla 5 med varandra. Vet flera som haft honor som slagits på liv och död med stora sår som följd. Med kastrat i flocken blev det frid och fröjd på 2 dagar. Han tog komandot i flocken.

Skillnaden mellan 4 och 5 marsvin är inte så stor som man kan tro. De håller ju varandra sällskap i buren, men de säger nog inte nej till gos ändå :)

Testa iaf med en kastrat innan du säljer 2 av dem. Så har du ju provat och behöver inte känna att gett upp för fort då ju marsvin har en tendens att själa ens hjärta väldigt fort.

Har ju själv 9 marsvin och från 7 till 9 var inte en så stor skillnad, man pillar ju och grejar med allihopa lika mycket ändå :)

MVH Erika :)