Resa med marsvin?
Funderar på att skaffa två marsvin åt min dotter. Undrar därför om det går att ta med sig dem i bilen när vi åker bort (18 mil enkel resa) nå'n helg då och då eller klarar de sig själva fredag till söndag.
Mvh.
Mattias
Du kan ju inte lämna dem ensamma fre-sön, tänk om något händer? T.ex börjar slåss, fastnar, blir akut sjuka osv.
Tror personligen att det blir för stressigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det bästa är att låta någon granne/kompis se till dem och ge dem mat när ni åker bort. Är det inte så många dagar är det inte något krävande arbete att ge dem grönsaker och hö precis.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Är det bara någon helg då och då så borde det väl gå att ta med sig marsvinen? Bara de får en så stressfri resa som möjligt?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
jag och min sambo är iväg nu.. Åkte till en vän idag och ska hem på söndag.
Så har vi en liten kille hemma på 7 v. Och han fick följa med oss. Funkar jätte bra, han är lugn och fin äter och allt :)
(och innan nån påpekar det, så ska han inte vara ensam men hans kompis gick inte ihop med honom så vi söker nu en hane i hans egen ålder. under tiden har han "lekträffar" med bruden & kastraten vi har hemma, tills hans nya vän kommer nästa v)
Charlotta-B
Tack #3 och #4. Hade känts tråkigt att neka dottern pga att vi inte kan ta med djuren de gånger vi inte kan få hjälp med passning.
Hur stor bur ska man ha? Får för mig att det blir trångt för 2st om den är mindre än 100cm i längd.

#5 jag skulle rekommendera en bur som är minst 120 cm lång, helst större…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Om ni åker till samma ställe kanske ni kan ha en permanent bur där? och ha en mindre bur som får plats bra i bilen?
Charlotta-B
#5 Jag håller med om att 120*60 är det minsta som känns OK, men då måste de få komma ut på golvet och springa av sig helst varje dag.
Jag började med en 120*60-bur till mina två men tyckte snart att den kändes trång och byggde en bokhyllebur istället. Den har förutom större yta (180*60 cm) fördelen att man kommer närmare sina marsvin eftersom man då inte behöver forcera ett galler vid varje kontakt, och så är den ju snyggare också! :-)
120-buren ställde jag på landet istället. (Där finns det katter som går omkring så då har ju gallret en ganska trevlig skyddande funktion.) Då behöver vi bara ha med oss marsvinen i sina transportburar och grönsaker, hö och strö till dem. Om marsvinen får hö och en gurkbit för vätska så är det inga problem att resa. Om man har en kattransport så kan man sätta fast en liten vattenflaska i gallerdörren om man skall resa riktigt långt.
Några enstaka tillfällen har jag lämnat marsvinen ensamma hemma över en natt, men det har inte känts riktigt bra i magen så det blir som sagt inte så ofta.
Även jag köpte marsvinen åt mina barn, med det har visat sig att jag är den som blivit hårdast smittad av marsvinbacillen! ;-)
#7 Ja det är ju bäst att ha en stor bur hemma och en stor bor på det stället ni åker till om ni nu åker till samma ställe varje gång. Men skaffa en transportlåda, inte en liten bur att transportera dem i, för det är inte säkert för marsvinen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.