Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2391 ggr
[Tisslibiie]
0

Ska jag satsa eller inte?

Jag har legat sömnlös ett par nätter nu. Känner mig klyven, som ni kanske vet brinner jag för just skinnys. Har själv två honor. Och vill så gärna ha fler, kanske en eller två. Idag har jag 6 marsvinshonor varav två är långhår. Och eftersom jag inte haft något annat val har jag flyttat hem till mina föräldrar tillsammans med min son. Och mamma säger "inga fler marsvin!". Så nu har jag igen funderingar på att omplacera mina långhår till någon person som älskar långhår. Hur hade ni gjort, omplacerat och satsat på rasen ni brinner för? Hoppas att ni kan bolla tankar med mig och att jag placerat tråden rätt.

[Liinda]
0

Min åsikt är att jag skulle aldrig sälja ett djur för att köpa ett annat. Jag älskar alla marsvinen för hur dom är och inte för vilken ras, så jag skulle inte kunna sälja av sådan andledning.

[Tisslibiie]
0

#1Det är inte alls så enbart. Har gjort många trådar angående speciellt om min lunka. Jag har INGEN lust att bli smutskastad som någon "rasist".

Royalz
0

Är det skinny du vill hålla på med så ska du det :)

[Tisslibiie]
0

#3 Äntligen någon som förstår mig! :)

Moa-16
0

Jag tycker det känns fel. Väldigt fel, skulle aldrig göra så själv.

[Liinda]
0

#2 Oj vilken reaktion? Obestämd Du frågade ju vad vi tyckte och jag skrev klart och tydligt "min åsikt är". Jag har inte smutskastat dig eller på något sätt varit otrevlig? Jag sa vad jag skulle gjort.

[Tisslibiie]
0

Förlåt jag mår rätt dåligt över detta, men ett beslut måste göras då inte lunkan funkar ihop med de andra var inte meningen att ta ut frustrationen på dig Liinda hoppas du förstår.

[Liinda]
0

#7 Det är ingen fara jag förstårGlad

[Tisslibiie]
0

Så om det är någon som letar efter en lunkatjej PM:a mig och skriv vad just du har att erbjuda lilla Evie :) Sen vet jag inte hur jag gör med Unni min lilac roan sheltie… Frustrerande! Att det ska vara så svårt för dem att komma överrens :(

Nigella
0

Evie är ju alltid välkommen tillbaka hit, men då måste du naturligtvis själv ordna transport minst till Stockholm.

Moa-16
0

Kanske ska utveckla mitt svar lite.. Vad som känns fel för mig är att sälja sina marsvin för att sen skaffa nya. Känns inte som man gör så om man älskar sina djur som djur & inte som ras, om du förstår hur jag tänker. Du har ju ändå skaffat dig dom marsvin du har nu, då tycker jag man har ansvar för dom och inte säljer för att man vill ha en annan ras pga, utseende. Men du gör ju som du vill & verkar ha bestämt dig redan så, lycka till :)

Sofieproppan
0

Har lite svåart att förstå. Läste för ett tag sendan på din blogg angående Evie. Det är väl ingen skinny? "Hon kommer alltid att stanna hos mig livet ut. Aldrig att jag kan skiljas från denna underbara krullisen".

Tycker det känns lite konstigt att vilja byta ut sina djur mot något annat djur. Speciellt med tanke på vad du skrev för inte så länge sedan. Bara så du inte gör något du sen ångrar.

Visst funkar hon inte med de andra så är det jobbigt men det lät först som om det endast var pga rasen.

[Tisslibiie]
0

Jag är inte så duktig på att förklara saker och ting. Men det är inte enbart för hon är lunka utan hon är lite bitchig utav sig så hon bråkar med de andra. Självklart vill jag att hon stannar men får också tänka på att de andra ska ha det bra också.

HannaVastervik
0

Brinner du för skinny så ska du självklart satsa på den rasen!

Moa-16
0

#13 Ja, isåfall uttryckte du dig väldigt fel..

emelie92
0

Om du vill satsa på skinny så gör det. Men då har du också ansvaret för att dina långhår kommer till ett bra hem förstås så att de inte blir "bortslängda" :)

[Tisslibiie]
0

Absolut!^^ Väljer knappast första bästa hem. De som är intresserade får berätta dels vad de erbjuder för hem och deras marsvinskunskaper. Och om de i det nya hemmet inte funkar ihop så får de naturligtvis komma tillbaka hem till mig :)

[Maijah]
0

När du skriver "satsa", menar du då att du ska börja föda upp rasen och ställa ut dem? Och du behöver mera "avelsmaterial"? Alltså bli uppfödare. För så förstod jag det?

[Tisslibiie]
0

#18 Ja jag vill börja avla, men bara 1-2 kullar per år. Och ja, har även planer på att ställa ut också :)

Misarn
0

Jag skulle inte sälja någon för att börja med en ny ras med tanke på att du redan har skinnys, men fungerar dom inte ihop och dom bråkar så måste man ju göra något åt det för marsvinen kan ju inte må bra av all osämja heller.

[Maijah]
0

#19 Ok, men du hade väl redan en hona som du skulle ta kull på?. Isåfall förstår jag inte riktigt… För om din mamma inte vill ha fler marsvin i huset hur ska du då kunna ta en kull? För du lär ju spara någon/några ungar ur kullen (för vad är det annars för syfte med kullen..) och det kan ju faktiskt bli upp till 6 ungar som ploppar ut;)

Eller ska du vänta med att ta kullar tills du hittat eget boende igen? Och sålänge bara börja ställa? Förlåt för mycket frågor men jag förstår inte riktigt bara..

Jag ser inget direkt fel med att omplacera dina två tjejer om du verkligen vill börja med skinnys "seriöst", sålänge de kommer till bra hem :) Men om jag vore du skulle jag nog faktiskt vänta med att börja köpa in mer "avelsmaterial" till du själv kan bestämma hur många marsvin du vill ha (och får ha), och då skulle du ju faktiskt kunna ha kvar dina två tjejer. Att ha 8 marsvin istället för 6 är faktiskt inte så stor skillnad, iaf inte när man kommer igång med avel och du kommer ju ändå spara ungar så…..?

[Berglundshusdjur]
0

Skriver som många andra att du kan satsa på dne ras du känner att du brinner mest för. Igen annan än du har egentligen någon talan tycker jag…

[Tisslibiie]
0

#21 Jag får ta en kull om jag omplacerar långhåren.

teddybaby
0

Alltså ditt långhåriga marsvin (teddy?) på din blogg är nog det vackraste marsvin jag sett. Han/hon ser ju ut som en liten nallebjörn!

Lite kul att jag faller för teddymarsvin, jag har själv teddykaniner. :)

[Maijah]
0

#23 Okej.

Somsagt ser jag inte att finns något direkt fel i att omplacera för att göra mer plats för avelsmaterial, sålänge de kommer till ett gott hem. Lycka till hur du än gör!

FeliciaS
0

Att omplacera/sälja några marsvin för att köpa andra tycker jag är fel. Då känns det inte som om de enskilda individerna i sig har något värde utan snarare en viss ras.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Att sälja ett marsvin för att det inte fungerar ihop med dom andra marsvinen man har hemma tycker jag är okej.

Men när jag började fundera på att börja föda upp för ett par år sedan var jag mycket bestämd på punkten att jag inte skulle sälja några av mina dåvarande marsvin för att köpa avelsdjur eller spara ungar. Och det håller jag fortfarande fast vid, finns det inte plats för fler avelsdjur eller att spara alla ungarna om de inte blir sålda får jag välja på att vänta med att skaffa fler eller bygga fler burar men eftersom jag inte vill ha så många marsvin är det troligare att jag väljer att vänta. Vad är brådskan liksom? Marsvinen lever många år till så jag kommer ju inte kunna lägga av med marsvin de närmsta åren, och då kan uppfödandet vänta tills det finns mer plats och möjlighet att sköta uppfödningen riktigt - utan att behöva sälja några marsvin för att komma runt inom ramen av "tillåtet antal". Men det är förstås bara hur jag tänker och har gjort.

Hanna 

[Tisslibiie]
0

Hanna- Varför påstår du att det inte är okej att ta en kull? Omplacera de två honor som bråkar med de andra? Och varför påstår du att jag ej kan sköta det på riktigt? :(

Moa-16
0

#28 Hon skrev ju bara hur hon tycker & gjort? Och du skrev ju inte i huvudinlägget att du skulle omplacera dom för att dom bråkade utan pga, rasen. Du frågade ju efter åsikter!

Abico
0

#28 - Jag skrev "Att sälja ett marsvin för att det inte fungerar ihop med dom andra marsvinen man har hemma tycker jag är okej." och "Men det är förstås bara hur jag tänker och har gjort."
Jag har inte påstått någonting om din djurhållning men när jag var i en liknande situation resonerade och resonerar jag fortfarande som i #27. Jag tycker inte att det är värt att sälja några av mina vuxna marsvin för att ta en kull, vill jag ha ett till marsvin av en viss ras så köper jag ett till marsvin av den rasen, jag riskerar inte att bli sittande med 5 ungar av fel kön om jag inte har plats för fler marsvin.

Klart att du ska "satsa" på den ras du tycker bäst om! Det gör jag också, men det innebär inte att jag gör mig av med alla andra marsvin jag hade sedan innan som inte är av "rätt" ras eller färg. Alla mina marsvin är mina bebisar och de är inte utbytbara. Med tiden kommer mina äldre marsvin att dö, och då finns det plats för ännu fler dark eyed whites.

Hanna 

[Tisslibiie]
0

Okej då förstår jag :) menade inget illa