Utställningpoäng!
Hejsan igen :P
Fick just mail av en uppfödare som skrev om en marsvin kille hon hade till salu.
Han är utställd med 87 p.
Är detta bra poäng? Vad är maxpoäng i en utställning?
Tack tack på förhand!
Charlotta-B
Maxpoäng på utställning är alltid 100. Om det är bra poäng eller inte beror på vilken klass det är, rasklass eller petklass? I pet kan poängen gå till maximalt 93 poäng, vanligast är runt 90, men i ras brukar det vara lite lägre. Om det är bra poäng beror också på vilken ras han är, och olika domare dömer dessutom olika.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Maxpoängen i både Petklass och Rasklass är 100 poäng men vad jag vet är det omöjligt eftersom inget marsvin är så "perfekt". Poängen kan skilja jätte mycket beronde på marsvinets kropp, hur rent det är, välskött och hela patrasket! Jag som ställer i både ras och pet tycker att 87,88,89,90 är dom vanligaste poängen! Men visst finns det några 91:or och 86:or så det kan skilja sig ganska mycket! Men jag tycker 87 poäng är helt ok :-)
//Emma
Tack för era svar!
Han är ras och är en rex hane på 3,5 mån
Charlotta-B
#3 För att vara 3,5 är det ganska bra tycker jag! Rexar brukar ta tid på sig att få en sträv päls och bra kroppsstorlek så absolut. Jag har själv en rexkille här hemma på 5 månader och från hans första utställning 2,5 månad så har han växt jätte mycket!
//Emma
Om du kan få reda på vilka poäng och kommntarer han fått på respektive punkter så tycker jag personligen att det säger mer om hur det gått, än den totala poängen :)
Hanna
#4 Okej :) Ja man lär sej hela tiden! Det är min sambo som startade med marsvin, men har själv fastnat nu :P
#5 Ja det har du alldeles rätt i =) Har mailat tebax till henne. Hoppas vi kan träffa dom i helgen :)
Charlotta-B

Håller med att 87p för en så pass ung rex är helt ok! Det som är lite speciellt med rexar är att dom är sena i sin utveckling vad det gäller pälsen. Oftast är dom över 1 år innan dom är helt klara. Och som bäst är dom vid 2-3 års ålder.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......