Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4110 ggr
Mill4
0

Smala marsvin

Skulle gärna vilja veta vad man kan ge smala marsvin som behöver gå upp i vikt? :D Fick henne väldigt smal men hon har gått upp lite nu

fia-mia
0

Havregryn och kornkross (visst är det kornkross?) är bra, färskt hö och grönsaker Glad

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Maijah]
0

Havregryn, havrekross och helhavre är bra kraftfoder för marsvin som behöver gå upp i vikt! Även kligröt, kornkross, 4-kornskross, oxbow-pellets är ex på andra bra kraftfoder.

Men just havre gör att de lägger på sig snabbare, det har ett högt närinsvärde och är rikt på kolhydrater. Överviktiga marsvin bör därför inte äta havre alls men marsvin som behöver lägga på sig/rör sig väldigt mycket kan få fri tillgång på exempelvis havrekross. Normalviktiga marsvin kan få ca 1 msk havre per dag.

Mer info i artikeln: Alternativt kraftfoder.

Mill4
0

Vad bra^^ Min häst får havre så det kan jag fixa, tänkte även ge havregryn! (Detta endast till den smala)
Kornkross till båda.

Hur mycket ska man ge i början så hon inte reagerar negativt:/?!

fia-mia
0

Prova med en matsked och se om hon går upp något. Öka lite om det inte hjälper. Men ge inte får mycket, 80% av kosten ska fortfarande bestå av hö

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Mill4
0

Okej:D ska bli spännade att se vad flickorna tycker^^ Tack för hjälpen

[Maijah]
0

Jag föreslår att du ger fri tillgång på kornkross till båda. Och sen tar du henne åt sidan då och då också och ger lite havregryn och 1-2 msk havre.

Du behöver inte oroa dig för att hon inte kommer få i sig allt hö för att de har fri tillgång på kraftfoder, hon kommer äta mest hö fortfarande, de brukar bara gå och smaka på kraftfodret då och då.

Börja lite smått och öka sedan, just med kraftfoder är det dock inte så viktigt att man vänjer i dem som med exempelvis gräs, då de inte blir lika lätt dåliga av det.

Mill4
0

Okej:) ska gå och köpa allt idag så hoppas jag att hon kommer gå upp mer i vikt så småningom! tack för svar

alva-m-t
0

Ja det undrar med, men vad skall man ge nästan vuxna marsvin (elva månader) som bara väger 800 gram? :S

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Abico
0

#8 - Jag ger mina ungdjur fri tillgång på torrfoder, havrekross.

Hanna 

Mill4
0

Bara 800g? Min smala väger 686g  just nu..!? (vägde 679g för ca 2 veckor sedan då jag köpte henne) :(

Men hon äter väldigt mycket just nu och ÄLSKAR havre! Så känns som att hon kommer gå upp mer nu<3

Måste bara fråga gällande korn… Ska detta tillagas eller bara läggas i blöt? Mina marsvin verkar inte gilla att maten är "kladdig" :/

[Maijah]
0

Alltså: 

• Kornkross (blöt eller torr), helkorn (blötlagd).
  • Havrekross (blöt eller torr), helhavre (torr eller blöt)
  • Rågkross (blöt eller torr), helråg (blötlagd)
  • Vetekross (blöt eller torr), helvete (haha;) (blötlagd)

Havre är alltså ända sädesslaget man kan ge torr när det är helt.

[vildablid]
0

Kan man ge havregrynen torra eller kokar man gröt på dem? Jag har hittills inte gett mina grisar något spannmål, bara hö och grönsaker, men ena grisen är lite åt det smalare hållet så jag tänkte att han skulle få lite havregryn.

[Maijah]
0

#12 Nej man ska inte koka dem. Däremot kan man blötlägga dem om man vill. Men torrt går hur bra som helst.

alva-m-t
0

Jag brukar ge mina gulligrisar tre och en halv (små skopor) skopa om dagen. Fast det beror på ifall det är slut eller inte. Dom är galna i vitkål. Verkligen ÄLSKAR det. Och så får dom springa runt lite i huset ibland:) Har ganska stor bur, 100 cm. Skall försöka skaffa en större:D Någon som har någon idè???

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Maijah]
0

#14 100 cm är väl inte direkt stort? Många tycker att absolut minsta för två är 120x60 cm, (men 100x50 är lagligt mått) även jag. Men bra att du tänker skaffa större! Då får marsvinen det mycket roligare, stor bur = aktiva och välmende grisar :) Använd gärna sökfunktionen, det finns massor av burbyggestrådar här.