Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1583 ggr
Dolly-Fifi
0

Aquaholic?

Goder afton!
Har en liten fråga angående vår Dolly. Hon dricker jättemycket! Och kissar ju då lika mycket.
Hur mycket är det "normalt" att ett marsvin dricker?
Fifi tar ett par klunkar och smaskar lite efteråt. Men Dolly kan stå hur länge som helst, känns det som, och dricka.

Kan det vara nåt som är fel med henne? Nåt tvångsbeteende?

Tacksam  för svar!

/Dollys o Fifis mamma =)

alva-m-t
0

Jag tror inte det, men marsvin skall nog inte dricka alltför mycket. Om du ser till så att båda dricker lik mycket, skall det nog inte vara någon fara:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Dolly-Fifi
0

Men det är ganska svårt att se till att de dricker lika mycket ju..

Emmsann
0

Har själv ett hanpar som dricker jätte mycket! Det har dom börjat med nu på senare tid att göra. Jag själv har ju relativt varmt element på där dom står och funderar på om värmen påverkar att dom behöver mer vätska. Sedan kan det säkert bero på vad dom äter, hur mycket dom rör sig osv. Jag tror inte det är någon fara :-)

//Emma

Dolly-Fifi
0

Okej, nä det är kanske ingen fara.. Men man är ju en orolig grismamma =)
Jag trodde faktiskt också i somras att det berodde på värmen. Men nu står de inte precis vid nåt element. Men hon dricker mycket ändå.

Dolly-Fifi
0

Ingen mer som har nån aning?

FeliciaS
0

De dricker olika mycket, beroende på eget behov och vad de får för mat. Men att de dricker mycket är sällan något tecken på sjukdom eller liknande.

Vad menar du med jättemycket?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Dolly-Fifi
0

Tack för snabbt svar.

Kanske var femte minut eller något. Ibland går det ju såklart lite längre tid. Och så vid varje tillfälle står hon kvar länge och dricker. Ibland stoppar vi henne och då går hon och gör nåt annat ett tag.

Sen kissar hon som bara den också =P Måste byta i kisshörnan varje dag för att det inte ska lukta. Och jag har ju bara två grisar.

[Liinda]
0

Dom dricker mycket ifall dom har diabetes, livmodersinflammation, tandfel (min hane drack jättemycket vatten för att han var så hungrig och inte fick i sig tillräcligt med mat)  mm. Det var dom jag kom på såhär bara. Men som dom andra säger så dricker marsvin olika mycket och man behöver oftast inte oroa sig. Men var femte minut lät ju väldigt ofta.

Dolly-Fifi
0

Usch då, det låter inget vidare.. Men mat får hon i sig, för hon äter lika mycket som Fifi. Och lika mycket som hon alltid har gjort.

Ja, både jag och min man tycker det är ofta. Nu har vi ju iofs inte tagit tiden exakt. Det var mer en ungefärlig uppskattning. Jag vet ju inte alls hur det är på natten t.ex.

Dolly-Fifi
0

Alltså…ligger hon o vilar springer hon ju inte upp var 5 minut. Men det är liksom när hon är "vakeb" eller vad man ska säga =P

[LoveBaloo]
0

Min drack också mycket och det visade sig vara problem med njurarna. Ta henne till en duktig veterinär och kolla upp det!

Dolly-Fifi
0

# 11 Oj då..
Ja, jag får kanske ringa en veterinär.
Hur mycket drack din då?

[LoveBaloo]
0

# 12 Hon drack väldigt ofta och jag kunde aldrig ha henne uppe mer än 10 minuter, för sen ville hon gå på toa. Jag reagerade aldrig över detta, för hon gjorde så redan när hon var liten.

Men så för en månad sen upptäckte vi att hon var sjuk av andra saker och tog henne till en veterinär som var jätteduktig. Hon tog blodprov och fann dåliga värden på njurarna. Hon frågade om vi lagt märke till om grisen drack mycket och det hade hon ju alltid gjort.

Ville inte måla upp skräckscenario, men nu är jag efterklok och nu har ju du chansen att kolla upp det =)

alva-m-t
0

Mina marsvindricker sådär… Jag ha ingen aning om hur mycket marsvin skall dricka. Men mina kan "hålla" sig i nästan en halvtimme. tror jag…

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.