Viktnedgång
Hej!
Min ena hanne som idag är 13 månader har börjat gå ner i vikt och har en bristande lust att äta grönsaker.
Det började för drygt en vecka sedan då han ratade vitkål, som han annars äter med mycket god aptit. Jag fick honom då att äta broccoli (favoriten) och det äter han fortfarande men inte alls lika mycket som vanligt.
Liksom mina andra grisar brukade han slänga sig över alla former av grönsaker men nu äter han betydligt mindre av det.
Den 27 oktober vägde han 954 och igår vägde han bara 888. Det är alltså 66 grams skillnad. Ingen stor dramatisk nedgång kanske men jag blir orolig eftersom alla andra grisar här hemma stadigt går uppåt och så reagerar jag som sagt på hans bristande lust för grönsaker.
I övrigt är han jättepigg och glad och beter sig precis som vanligt. Bajsar normalt och jag märker ingen skillnad alls i hans beteende bortsett från att inga grönsaker verkar duga längre.
Vad tror ni detta kan bero på? Har ni några erfarenheter av liknande problem? Bör jag ta honom till veterinär? Vad kan jag göra här hemma?
Det känns inte akut eftersom jag ser att han får i sig grönsaker iaf, det är ingen risk att han får c-vitaminbrist. Hö äter han precis som vanligt och även havregryn. Och han är som sagt precis lika pigg och glad som vanligt men jag blir ju givetvis orolig ändå.
Tilläggas bör att vi flyttade för drygt två veckor sedan och kanske kan det spela in? Ny miljö och den långa resan.
Hoppas någon kan hjälpa till!
För säkerhets skull ge honom lite askorbinsyra i vatten med spruta direkt i munnen så han får C-vitamin. Håll koll på honom det låter som något är fel men det är svårt att veta vad eller om det är allvarligt.
Det kan vara väldigt stressigt för marsvin att flytta. Han kanske är orolig på något vis? Det går nog över om någon vecka eller två:) Men håll ändå uppsyn:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.