Månadens marsvin november 2010
För Månadens marsvin 2010 har vi infört en del nya regler samt tagit bort en del gamla, därför är det viktigt att du läser genom reglerna noga.
Den största förändringen för i år är att det varje månad finns ett speciellt tema knutet till tävlingen som både bild och beskrivning på något vis ska anknytas till. Det är dock upp till var och en att själv tolka temat och göra sitt bidrag utifrån sin egen tolkning. Om det inte går att ana någon koppling till temat (exempelvis en påskbild till temat jul) så kommer dock bidraget att diskvalificeras.
Regler:
Du måste vara medlem på Marsvin.iFokus för att delta i tävlingen.
Ett marsvin per bild (om inte annat anges).
En kort beskrivning av marsvinet (och eventuell förklaring för temat) ska finnas med varje bidrag.
Samma marsvin får bara delta en gång per månad.
Ett marsvin som vunnit Månadens marsvin en gång under året får inte delta i tävlingen igen samma år.
Samma bild får bara delta en gång per år - en bild som tidigare vunnit Månadens marsvin något år får inte delta igen.
Övrig information:
Någon dag efter sista inskickningsdag startas en omröstning där medlemmarna kan rösta om vilket av de tävlande bidragen som ska bli Månadens Marsvin.
I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2010.
November
Tema: Öppet
Den här månaden är det ett helt öppet tema, marsvin i alla former och utförande är välkommna, det finns alltså inget bestämt tema. Bara fantasin sätter gränserna.
Sista datum för inskickning av bidrag: 7 december
Hanna
Bidrag nummer 1 - Ice Blue
Marsvins pappa på 5,2 månader!
Otroligt lugn och tyst liten filur som gärna gnager på gurka :)
Har man honom på golvet sitter han kvar på samma plats tills man flyttar på han någon annanstans eller tar fram något att äta.
Skyddar gärna sonen när han fått för sig att någonting är farligt! Då kan man alltid komma och gömma sig bakom pappa.
Behövs det längre beskrivning? Har lite dålig fantasi c:
**Bidrag nummer 2 - Ixias Jinx
**
Ixias Jinx, han dricker vatten på ett lustigt sätt. Jo genom vrida huvudet runt på ett speciellt sätt. Det ser både roligt och opraktiskt ut! Gosig kille, mycket frammåt och låter mig gärna vara med och ta kort på alla hans knas saker han hittar på! Liten är han, verkligen jätte liten för sin ålder! Men söt, söt som socker och han charmar alla i våran famlij den sötnöten! ?

**Bidrag nummer 3 - Peach
**
På våran marsvins hona Prinsessan Peach, en otroligt gullig men lite försiktig tjej som har poppat rakt in i våra hjärtan. Hon är vårat allra första marsvin och även fast hon får stå ut med mattes galenskaper så sitter hon ändå på mattes axel vid dagens slut och myser och pussar en på mun.
Bilden är tagen när Peach för första gången fick se och äta gräs, nog tyckte hon att det var lite underligt grönt hon hamnat på men ack så gott det var. Då hon endast är 6månader gammal så hoppas jag att vi kommer få många roliga år framför oss och med mycket mer marsvins galenskap som kommer sluta i många glädjetårar <3
Bidrag nummer 4 - Bus
Här måste ju min papegojgris vara! Bus är en väldigt speciell gris som egentligen skulle säljas då jag har både hans 2 systrar och 1 bror, men Bus har busat (och tjattrat) sig in i mitt hjärta! Han snackar och snackar och snackar och snackar, hade passat perfekt som hårfrisörska eller annat yrke som är känt för att pladdra och svallra om allt och ingenting :-P
Så fort jag kommer ner till djuren är det Bus jag hör! Han kutar runt och verkligen skriker: Se mig se mig se mig! Jag har jättemycket viktigt att berätta! Ja, men lyssna nu då! Matte, jag måste säga något! Matte, nu har du pratat med de andra i 2 sekunder, jag då! Titta på mig! HALLÅ?! Hör du mig inte? Jag sitter ju här! MATTE! Lyssna nu då! Det här är jätteviktigt! Och så tittar jag på honom och så är det ungefär lika viktigt som: Igår bajsade farsan i vattenskålen, visst är jag duktig som berättar det!
Och så fortsätter det, det är helt omöjligt att vara ledsen med Bus i närheten :-D
Bidrag nummer 5 - Perry
Min älskling Artemis Pereira, Perry, en gris jag aldrig kommer att glömma! Han kom in i mitt liv och stal mitt hjärta från första stund!
Hans uppfödare hade med honom på 2 utställningar och han var hos mig hela tiden, men jag ville inte köpa på mig fler marsvin än vad jag klarade. Nästa utställning frågade jag om Perry skulle med, men det skulle han inte, men om jag ville ha honom fick jag gärna byta honom mot ett hus (han kostade 600kr egentligen, en anledning till att jag tvekade, det är mycket pengar…) och jag ångrade mig aldrig!
Jag startade en tråd härinne kort därefter för jag hade dåligt samvete för Perry hade på mindre än en vecka hemma charmat sig till förstaplatsen!
Han var en riktig clown, blev aldrig riktigt vuxen :-P Han fick HP för trevligast humör på en utställning, en Cuma! Det säger allt!
Jag har aldrig träffat en enda levande varelse med så mycket livsglädje och så mycket styrka! Jag fick bara ha honom några få månader och jag gråter när jag skriver detta, jag saknar honom något fruktansvärt!
Tack Perry för den tiden vi fick ihop!
Jag vill också tacka hans uppfödare Diana för att jag fick äran att få en sådan underbar gris!
Tack också till alla här som stöttade och gav råd under hans sjukdom!
Detta är tyvärr den enda bra bilden jag har av honom, jag hoppas den får vara med trots att jag är med
Bidrag nummer 6 - Hugo
Nästa gris jag vill nominera är Oops Djungel-Hugo, Hugo, som fick avlivas bara några dagar efter Perry.
Hugo blev 51månader, en hög ålder på en satin. Jag har haft honom sedan han var liten med bara ett kort avbrott när han flyttade ner till sin uppfödare när jag blev sjuk.
Han blev ställd i Pet första gången som 3-åring och gjorde storslam när han blev Guldpet på bara 3 utställningar! Han blev också Mr Sydväst 2009 där han var "utklädd" till lejon, han vann inte tacka var sin kostym utan pga att han inte hade någon, han kom som sig själv :-) Han var alltid lejonklippt med lång man och kortare bakdel
Hugo var en väldigt blyg kille mot människor och även mot marsvin, han höll sig helst i bakgrunden, men var en helt kanon avelshane! Han finns hos nästan alla mina egenuppfödda djur bla Bus ovan och även Perry för Perrys farfarsfar var helbror till Hugo.
Sista 2 åren levde han som kastrat, först med honorna och sedan med sin bästis Birk. Birk och Hugo var som ler och långhalm och låg gärna och sov tätt tätt ihop.
Hugo stal aldrig mitt hjärta helt men han har gett mig otroligt mycket och han kommer alltid finnas i sin barn, barnbarn, barnbarnsbarn och nu även 4 barnbarnsbarnbarn, Bus och hans syskon :-)
Utan Hugo hade jag missat allt detta och även äran att få ha denna vackra herre i 4år!
Jag saknar dig Hugo!
Bilden är på hans "kostym" när han blev Mr Sydväst
**Bidrag nummer 7 - Dumle
**
Dumle är född här hos mej, och kom till genom att en familj kontaktade mej och bad om hjälp då deras marsvinshona fått en kull ungar för ett tag sedan och i samband med detta kastrerades pappan till kullen för att inte det skulle komma fler.
Veterinären könsbestämde då ungarna och familjen behöll en hona ur kullen. Men familjen tyckte det var konstigt att mamman ökade i vikt så mycket och frågade om jag kunde kolla könet på deras unge.
Mycket riktigt när jag kollar könet är denna lilla flicka en liten pojke och han hade dessutom gjort sin mamma dräktig när jag kände igenom henne.
Familjen frågade om jag kunde ha mamman hos mej så att hon kunde föda kullen här för dom visste inte alls vad dom skulle göra om det uppstod komplikationer och var rädda att mamman inte skulle orka med en förlossning till då hon var 5år.
Och så kom lilla Dumle och hans syster till världen. Blev helt kär i Dumle när jag såg honom så det var ingen tvekan om att han skulle stanna kvar hos mej.
Namnet Dumle fick han för att han är så godissöt=) Och som ni ser på bilden kan man göra vad man vill med honom och han är som en liten nalle=)
På bilden ligger han på rygg i min hand och ska få klorna filade av husse=)
Tyvärr förlorade vi vår lilla Dumle i somras, och vi vet inte vad som hände. Han var som vanligt kvällen innan och på morgonen när min sambo ska kolla till djuren hitta han Dumle död. =(
**Bidrag nummer 8 - Ålga
**
Ålga hittade jag i en djuraffär och jag kunde inte motstå henne så hon fick följa med hem och det är något jag verkligen inte ångra.
Ålga är en väldigt härlig tjej som vet vad hon vill, hon är väldigt duktig på att posera framför kameran vilket kanske syns på bilden.
Ålga har varit med på ett flertal utställningar och fått mycket bra kritik och flera silverkort.
Hon står alltid vid burkanten och tigger godsaker när jag kommer och vem kan motstå att ge en sådan sötnos något att tugga på. Hon älskar att springa runt på golven och utforska och gömma sej. Men även att kela är väldigt uppskattat.
Ålga är född februari 08 och jag hoppas att jag få några år till med henne då hon betyder så mycket för mej och hon ger mej så mycket glädje och kärlek. <3
**Bidrag nummer 9 - Alice
**
Lilla virveltrollet Alice hämtade vi hem ifrån Slättebackes omplaceringshem för cirka en månad sedan. Hon är en bestämd men snäll liten dam och har redan intagit rollen som husets prinsessa :)
Hon har en skön inställning till livet, äta och sova är hennes största hobbys. Hon har även visat sig vara världens linslus och ingen bild blir dålig om hon är med på den. Har funderat på att ställa ut henne i Pet någon gång framöver, för jag vet att hon har en himla potential :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
**Bidrag nummer 10 - Totti
**
Min älskade Totti, alltid full rulle på honom!
Nyfiken men ändå lite rädd av sig. Köpte honom av min mamma då vårat förra marsvin Lucifer dog (troligvis av värmeslag) i somras. Ångrar inte det en sekund! Superhärligt virveltroll! Min lilla charmör:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
**Bidrag nummer 11 - Morris
**
Underbara Morris
Min pojkvän tog hand om honom då en hans familj kände inte ville ha honom kvar, då hon hade tröttnat på han. När han kom till oss hade han förlånga klor, var tjock och hade levt på lite grönsaker och GODISSTÄNGER! Plus att han bodde själv!Han nafsade gärna och ville nästan bara äta pellets och sallad. Nu äter han både paprika, broccoli och mycket annat;) Och så nafsar han inte heller längre! Ett mycket socialt marsvin. Skriker nästan varje gång han ser en gå förbi för han tror att han ska få grönsaker då ;)
**Bidrag nummer 12 - Blixten
**
Blixten McQueen, alias Blixten, kom till mig nu i november tillsammans med Luigi, som födelsedagspresent till mig :) Blev superglad! Personlig och roligt marsvin. Blivit förtjust i Skinnymarsvin. Pratar mycket, älskar att springa under täcket och filtar:)
**Bidrag nummer 16 - Taavi
**
Taavi är det bästa som hänt mig. Det är han som fick mig att bli intresserad av marsvin. Han är en klumpig och gammal gubbe som man bara kan bli förälskad i!
Han är mera av den lata sortten och skulle hälst bara ligga och sova. Men det fattar man ju, int behöver man mera i 4 års ålder springa som små barn ;) Men då när klumpiga herren far så kan man ju inte vara utan att skratta, han verkligen är klumpig! Om han inte fastnar i handduken när han provar springa över den så blir han fast med bakbenen i långa höstrån. Ja, han sitter nästan alltid fast när han rör på sig :)
Det är inte konstigt att han mera tycker om att ligga i famnen och viska hemligheter i örat. Jag vet inte vad jag skulle säga om honom, han bara är det mest perfetka marsvin det bara kan finnas!
Fyra år har han varit hos mig och minst fyra år ska han ännu få vara här. Min älskade gamla gubbe!
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Bidrag nr 17 - Maja
Deltar för första gången med mitt marsvin Mumindalens Maja.
Maja som hon kallas till vardags eller rättare sagt Majsan/Majsen kom till mig den 17 Maj 2007 som sällskap till mitt andra marsvin "Bönan" som veckorna innan mist sin burkamrat (mitt första marsvin Sheela). de blev vänner direkt.
Maja var runt 1½ år när jag hämtade henne hos uppfödaren, hon hade inte blivit dräktig trots flera försök så tillslut fick hon gå som sällskap och när jag ringde och letade marsvin så fick jag ta över henne :-)
Maja är lite speciell, hon har väldigt utstående ögon, påminner lite om en guldfisk faktiskt. Världens snällaste, faktiskt så snäll så hon blir menlös vid andra marsvin - hon säger aldrig ifrån utan de andra marsvinen får säga åt varandra. Hon har stora röstresurser och älskar mat i alla slag.
Det finns massor att berätta om denna dam - bland annat att hon alltid blir bra på kort - hon är lite av en linslus.
Jag hoppas jag får behålla Maja länge till men hon är ju den gamla damen här i hemmet och det märks att hon blir äldre och äldre även om hon fortfarande kan göra lite popconskutt lite då och då.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
**Bidrag nummer 18 - Arkimedes
**
Detta är Arkimedes, de första 2 månaderna av sitt liv trodde jag verkligen hon var ett marsvin men det visade sig att hon egentligen är en pygmé-säl! Fantastiskt söt är hon i alla fall med glansig fin päls och livlig som få. Nu är hon hela 5,5 månader gammal och börjar bli en stor tjej. Förhoppningsvis förvandlas hon åter till ett marsvin när hon blir lite äldre ;)
Bidrag nummer 20 - Sídhanar
Nu när första snön lagt sig så kan nog alla hålla med om att ingen vill gå ut. Kylan iser på läpparna och kinderna blir alldeles röda. Men det finns en sorts snö som aldrig visar sig kall och ger inte ifrån sig kyla. Den iser inte läppar eller gör kinder röda. Denna snö värmer och sprider kärlek! Den smälter aldrig själv men får andra att smälta, det är helt enkelt en magisk snö. Och finare snö än Sídhanar får man leta efter. Vackrare pojk med det största hjärtat av mjuk pudersnö kommer aldrig att hittas!
//Emma
Bidrag nummer 21 - Polly
Jag vill nominera Polly. Hon är en blyg virvel på ca 2 år. Ofta är hon inte speciellt kramig men hon har sina keliga stunder. Hon älskar att busa och gå på upptäcktsfärd med sin vän.
Tillsammans med sin burkompis Molly har hon många gånger hjälpt mig genom en mycket mörk period i mitt liv. Djup depression med självskadebeteende ledde till inläggning på sjukhus några gånger.
Att få sköta dessa små djur gav mitt liv mening igen. Jag märkte att jag klarade av att ta hand om dom, bättre än mig själv. Dom lyssnade på mig när jag ville prata och deras ögon visade att dom lyssnade. När jag grät så slickade dom upp tårarna, berodde antagligen på saltet, men jag försökte intala mig att det var för att trösta mig. Varje gång jag fick tankar på att göra mig illa kramade jag någon av dom och jag fick andra, snällare tankar.
Jag har så mycket att tacka henne för!
**Bidrag nummer 22 - Molly
**
Jag vill även nominera Molly som är Pollys burkompis. Molly är en slätis på ca 2 år. Hon är extremt kelig och mycket busig. Hon har nyligen kommit på att det faktiskt går att klättra på mig. Tillsammans med Polly kan hon hitta på vad som helst.
Precis som Polly så har hon hjälpt mig många gånger och jag är otroligt tacksam mot henne!

**Bidrag nummer 24 - Ville
**
Här har vi min Ville, eller Polka Pig's Summer-Breeze som han egentligen heter. En liten(stor) krabat på 5 månader.
Den där dagen i augusti. Det var kärlek ved första ögonkastet. Han fyllde 5 veckor precis på dagen när jag skulle kolla på hanar hos Ewa. Hon lyfte ur honom ur buren som den första jag fick titta på, och wow! Han var så liten och söt. Vi stannade i över en timme, men jag visste redan från början. Den här lilla killen skulle jag bara ha.
Nu är han stor som ett hus (fast mest på längden
) och extremt dominant. En liten elaking mot andra marsvin, men en riktig charmör mot människor!
Mvh Alexandra