Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 3243 ggr
urfaren
0

nu har jag hört kvittret!

Hörde ett skumt kvitter för någon minut sedan. Det var min högdräktiga hona som kvittrade för fullt :P

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

[Tisslibiie]
0

Åh vad roligt grattis!^^ Min lakelandhona Snövit kvittrar varje kväll, och länge med. Det är verkligen ett speciellt läte Tungan ute

urfaren
0

ja jag blev helt paff, trodde aldrig jag skulle få höra det :P

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Fridaaaa
0

Det är härligt att höra! Har hört det ifrån vårat förra marsvin som tyvärr dog nu i sommar. Härligt :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gickan87
0

Tycker det är ett hemskt läte Skäms

Vaknar av det ungefär varannan månad när Tuffsan här hemma får för sig att hon är kärlekskrank.

MVH Erika :)

HannaVastervik
0

Vad för kvitter är det ni pratar om??

FeliciaS
0

#5 Chirping, ett högt kvitter som låter som ett slags "varningsläte" eller brandlarm. Sök på YouTube :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HannaVastervik
0

Haha låter ju som fåglar på morgonen en skön sommardag haha =)

Lattjo
0

Jag vaknade en morgon av att Nils satt och kvittra det lät väldigt speciellt:)

Abico
0

Haha, jag tycker verkligen inte att det låter som fåglar. Det låter ju som om någon håller på att ha ihjäl marsvinet, dödsskrik… Fruktansvärt obehagligt.

Hanna 

Fridaaaa
0

#9 min lät precis som en fågel :)

Royalz
0

Nu har jag precis hört chirping.

Råkade välta ner 3 kompostgaller på golvet så det skrammlade rejält och efter det blev det som raketer i rumpan på samtliga honor så fort man rörde sig och sen började Donna chirpa. Så det borde vara ett negativt läte.

Nu är hon dock tyst när jag tog upp henne i knät.

alva-m-t
0

Jag tittade på den som var inne på sidan för ett tag sedan. Det låter som öronbedövande fåglar:) Men det är riktigt gulligt, synd att det är ett negativt läte:(

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Maijah]
0

Jag hörde någon chirpa för första gången för några veckor sen. 

Kan inte fatta hur någon tycker det är kul att de gör det. Låter/ser ju ut som att de får panik och inte får luft, jätte obehagligt. Och jag ser det som ett negativt läte. Har flera gånger hört om honor som är dräktiga som chirpat och kort efter det drabbats av toxicos t.ex. Jag antar att stressade och rädda marsvin gör detta. Men säkert är det ju inte.

godisgrisen
0

Nej det tycker jag inte är något att gratulera. Det är det obehagligaste ljud jag vet det låter illa och jag ser det som en varningsklocka. Det är bara vissa marsvin som chirpar men jag tror att även de bara gör det under stress antingen för att de inte mår bra eller är skrämda.

Fridaaaa
0

#14 Det är inte alls för att dem mår dåligt eller är skrämda, Älskar det ljudet, mitt förra marsvin kunde det ljudet, lät som en fågel.
Vet ett marsvin som gör det när hon är dräktig bara:)

godisgrisen
0

#15 Är du säker på att vi pratar om samma ljud? Chirp är korta gälla stötar som kommer från ett marsvin som ser ut att vara frusen i trans. Jag tycker verkligen inte chirp låter som fågelkvitter. Skrämmande är det.

Fridaaaa
0

#16 Finns det något annat ljud som marsvin kan göra som har ett speciellt namn då?

godisgrisen
0

#17 Jag vet inte.

Det jag funderar över är att folk uppfattar det så olika För mig är det så självklart att det är ett negativt ljud för att jag uppfattar marsvinen som extremt stressade när det chirpas här och inte sällan har det visat sig att något marsvin varit sjuk. Jag kan liksom inte förstå hur detta ljud som jag uppfattar som värsta avgrunds-ångest-smärta ljudet kan uppfattas som gulligt av andra. Det är därför jag undrar om det verligen är så att vi pratar om samma ljud?

Fridaaaa
0

#18 Hmm Kanske låter olika hos olika marsvin?? För då när mitt förra marsvin lät som en fågel mitt i natten vad heter det då? Likaså den honan som gör det när hon är dräktig med det ljudet? Ägaren spelade in det och det lät precis som fågel/kyckling ungefär inte alls obehagligt

[Tisslibiie]
0

När mina två honor gör det så låter det ljust och vackert precis som kvitter. Inte alls som Godisgrisen beskriver det! *förvirrad*

godisgrisen
0

#20 Ja det är just så jag känner mig också "förvirrad"!

Antingen är det väl helt olika ljud som vi förväxlar eller så uppfattar vi samma ljud så väldigt olika.

#19 Ja den skarpa ljusa tonen kanske låter som en fågel men den snabba pulserande rytmen låter mer som en liten maskin. Ja kanske de chirpar på olika sätt. Jag tycker att de kan vara mer eller mindre inne i transen, ibland är det jätteläskigt när det inte går att få kontakt med dem.

Binajis
0

Jag håller med #20 och pratar om samma "brandalarm" som många länkar till när de ska beskriva det. Jag tycker det också är vackert och upplever det som att marsvinen är i trans, men att inget annat marsvin runt omkring reagerar nämnvärt. Vet andra som har samma erfarenhet.

Negativt läte eller inte, jag kommer alltid tycka det är vackert. Smaken är som baken, och jag vill inte sitta och känna mig elak bara för att jag råkar uppfatta ett ljud som fint, även om det kanske visar sig vara negativt senare.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Fridaaaa
0

#22 tycker med att det är vackert :D

Abico
0

Fy sjutton, vaknade klockan tre inatt av att någon började chirpa - rusade upp ur sängen för att ta reda på vem som höll på men den skyldige slutade när jag tände lampan. Efter att det börjat om tre gånger lät jag lampan vara tänd resten av natten och oljudet började inte om igen. Men jag kunde inte somna på flera timmar för hjärtat rusade och jag låg och väntade på att det skulle börja om.
Jag tycker att det är ett fruktansvärt, fruktansvärt ljud och majoriteten av marsvinen som gjort det hos mig har varit sjuka och/eller senare dött…

Hanna