Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 3201 ggr
isblixt
0

Alices tassar är irriterade :(

Ja, som rubriken lyder… Alices tassar är fortfarande irriterade, röda och nu har det även bildats lite "sårskorpor" på baktassarna. Det är hennes baktassar och ena framtassen (dock inte lika allvarlig) som är röda.
Hon går på ett tjock lager spån från granngården. Jag gör rent buren dagligen då jag plockar bort kiss och bajs. I ena hörnan är det massa hö som byts ut dagligen.
Smörjer med en tassalva för hundar men det verkar inte hjälpa. När jag trycker på ena tassen reagerar hon, hon har ont.
Jag har smörjt med Helosan ett tag men det slickade hon i sig och blev dålig. Jag såg inte heller någon positiv effekt på tassarna.

Jag var hos veterinären med henne för ett tag sedan för att kolla ifall hennes livmoderinflammation återkommit och passade även på att fråga om hennes tassar.
Veterinären sa att jag kunde massera in lite Eeze, men då jag berättade att hon gärna slickar i sig det man lägger på tassarna var det inte längre ett alternativ.
Hade Jodopax varit ett bra alternativ? Något annat bakteriedödande? Uppenbarligen är salvorna jag kletar på alldeles för svaga.

Jag misstänker att hon har ganska ont och därför ligger hon stilla en hel del i buren, det blir liksom en cirkel av det hela. Jag hade gärna sett henne röra på sig lite och inte ligga ner hela tiden. Hon är fyra år gammal men hon borde röra sig mer än hon gör…

Har ni något tips om vad jag kan göra för min älskling?
Tack på förhand :)

Blomkrukan
0

När jag har smörjt in mina marsvin (med vaselin) så brukar jag hålla i dom ett tag efteråt så att det kan sugas upp av huden. Risken finns annars att vaselinet/salvar försvinner på underlaget i buren. På så sätt kanske du även kan förhindra henne att slicka i sig det. En tanke bara…

isblixt
0

Ja, jag har testat det också, med de olika salvorna jag prövat. Men det verkar inte "bita" på det röda… Så hon behöver nog något starkare. :(

Blomkrukan
0

Om hon är försäkrad kan man ringa och prata med en veterinär via försäkringsbolaget. Tror jag…

isblixt
0

Ingen försäkring här inte…

Kom på att jag har PROB salva hemma, kan inte det vara ett alternativ?

Blomkrukan
0

Ingen aning, vet inte vad det är.

Testa att smörja in, ha henne kvar ett tag i knät och torka bort överflödet. Då kan hon inte slicka i sig speciellt mycket.

Arinah
0

Jag har använt Silonsalva på röda tassar med bra effekt. Tror inte det smakar så gott. Det lägger sig som en skyddande hinna ovanpå och mildrar inflammationen. Det är lite segt och det sittar kvar ett tag.

Kanske något att prova. Finns på apotek.

isblixt
0

#6 Tack för tipset :)

hultburger
0

Hon kan bli irriterad av spånet med. Har du provat annat underlag? :)
Jag hade provat att ha toalätt i botten och en stor fleecefilt över hela buren ist, kräver daglig städning och byte utav fleece iofs, men kan vara värt ett försök nu när salvorna inte tar det hela vägen.

Lycka till!

isblixt
0

#8 Ja, jag har funderat på det också… Dessvärre bor jag fortfarande hemma och mina föräldrar vill inte ha marsvinskissad fleece i tvättmaskinen… Kan ett lager spån och sen halm ovanpå fungera? Eller något annat underlag? Bara inte sånt som behöver tvättas i maskinen ;)

hultburger
0

Du kan ju alltid prova så att hon ligger på fleece ialf. Om hon nu är väldigt stilla i buren pga tassarna :)

Vad är det för spån du har? Är det "häst-spånbal"? Isf ska du vädra spånet några dagar innan du lägger ner det i buren. Så det torkar ordentligt, mina erfarenheter (har själv sådant spån) är att det är uttorkande för marsvinstassar, de får lättare t.ex. förhårdnader utav det. Speciellt om det är så färskt att det är lite blött när man får hem det!

Och det tror jag låter bra, lägg halm så är det ett litet skydd ialf. :)

isblixt
0

#10 Jo, det är hästspånbal ifrån Granngården. Jag förvarar den i växthuset men tar in en påse (Typ två st ICA-kassar storlek) och förvarar den inomhus.
Jag misstänker faktiskt att det kan vara spånet från Granngården som gör hennes tassar irriterade, iaf till viss del.
Det kan vara som jag inbillar mig, men det verkar som om hennes tassar har blivit mer irriterade sen jag bytte till Granngårdens spån.

Hur som helst har jag börjat smörja med PROB salvan idag, så får jag se ifall det blir bättre. Ska även iväg till veterinären och köpa hö, så då ska jag passa på och fråga henne om lite andra alternativ… :)

Blomkrukan
0

Lycka till! Berätta gärna hur det går med hennes tassar… Glad

isblixt
0

Nu börjar jag sakta men säkert se resultat :) Har smörjt med PROB salva varje dag, ca 2-3 gånger per dag sen 26/11. Det är såklart långt ifrån bra men det röda har lagt sig en aning och hon reagerar inte lika starkt när jag smörjer hennes tassar. :D

Blomkrukan
0

Vad bra!! Glad

[vildablid]
0

Testa att ha halm ovanpå, då kommer ju inte tassarna i närkontakt med spånet och det blir stora luftfickor i ströet så det är riktigt mjukt och skönt =)

Mina grisar blir också lite röda (inte så att de ömmar dock) av bara sågspån, även om jag har 10 cm tjockt lager. Men med ett rejält lager halm (eller hö om jag inte har halm hemma) så tycker jag att det lugnar sig!

isblixt
0

#15 Ja, jag ska ta och köpa hem halm.
Hon började ömma efter att hon varit sjuk och i liggande läge under långa tider. Eftersom hon fick ont i tassarna valde hon att ligga stilla längre och på det viset har det bara fortsatt…
PROB salvan hjälper definitivt men jag tror att det kan bli ännu bättre med halm.