Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1739 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Magsår, uppstressad??

Heej

Mitt en marsvin molly kissade för 2 vecor sen blod, vi var has vätrinär som trode det kunde ha varit en sten molly kissa ut, det sluta upp och kom tillbaks tills det slutligen slutade upp och har inte kommet till baka än (peppa peppa ta i trä). Vätrinären sa att vi skull kom till ak fall hon blev hängi gick ner i vikt och med mera. Hon är kry och glad och frisk nu..

Men min fråge är då kan det varit magsår hon hade för att hon blivet uppstressa?? Carla vår andra marsvin börja nämligen pricis inna molly börja kissa blod att para sig med henne, gå efter henne och gurra, för följde henne vart hon är gick, gurra och hoppa på henne..

Molly visa tydligt att hon inte vill genom att spruta kiss på carla , då hoppar carla surt unan, i försök att ungå kisset. Molly biter också efter Carla, men det stopper inte carla hon forsätter..

Tror ni att molly kan bli så uppstresad att hon får magsår?? kan över huvud taget marsvin få magsår? kan det varit det?? fast det kanske är lite konstigt om det gick över av sig självt…

MarsvinsGrisarna
0

Alltså inatt vakna jag av skrik från buren, jag tände lampan och kolla va det var satt Carla brevid molly och gurra. Molly pipp skrek .. molly gick sen in i huset då Carla följde efter henne, och molly börja skirika och bet efter carla, carla kom då utt springande och slutad ett tag. efter en halvtimme typ vakna jag igen av skrik det  var cala som höll på igen. Molly skulle drika och carla hoppad då på henne. sen satt molly uppe på över huset och jag slängd in lite hö så carla skulle få annat att tänka på (dem ha redan hö, men carla börj glat mums). molly vill inte gå ner så jag lade lite hö till henne på huset… Då var klockan kanske halv 5.. vakna flera gånger efter det tända lampa, då vart carla lungn ett tag och sen börja det igen.

Vi klckan 6 bestämde jag mig för att ta utt hagen till dem, för att ge molly lite störra plats att ta sig undan på.. jag tog ut hagen Carla forsatta ett jaga molly. men det blev bättre.. De satt i hagen och mums hö dem fick sen lade dem sig säker på sin madrasser och sov eller nått. vakna en gång till av att carla jaga molly men molly sprang iväg. sen somman jag och vaknade av mig själv. på morgonen sen när jag satt och titta på dem så kom carla och gurra då ställde sig molly och gurra i carlas öra typ, molly fick carla till att lägga sig ner. Betyde det typ, rör inte mig för jag är berädd att slås??

Men nu verkan allt var bra de sitter och äter ur samma skål, men rätt som det är kommer väll carla atakera molly igen.. det är så synd om molly, vad ska jag göra för att få carla att sluta??

[Maijah]
0

Läs gärna artiklarna Urinsten & Urinvägsinfektion om du inte redan gjort det. Det är aldrig bra att ett marsvin kissar blod och det kan t.ex bero på felaktig kost. Både Urinsten och UVI är smärtsamt för marsvinet och kräver behandling. Om det är en sten kan hon behöva opereras.

Det du beskriver är ett helt normalt dominansbeteende, och så kan de även hålla på vid brunst. Att Carla kurrar och försöker rida på Molly är inget farligt, inte heller att Molly skriker. Det ser/låter ofta mycket farligare ut än det egentligen är.

Sålänge de inte bröjar bråka på riktigt och biter varandra (vilket inte är särskilt vanligt, iaf inte när det gäller honor men heller inte speciellt vanligt hos hanar) så det blir sår så är det ingen fara. De kommer antagligen lugna ner sig inom kort. Du får ha is i magen, jag vet att det är svårt att inte lägga sig i när de tjaffsar, men du behöver nog inte oroa dig :)

Ang magsår. Jag har aldrig hört om något marsvin som drabbats av detta, och om de nu kan få det så torde det vara oehört ovanligt. Så nej det är inte så sannolikt att hon fått det.

MarsvinsGrisarna
0

det var inte urinvägsinfektion eller urinsten, för vet tog urin prov och tog ultar ljud på molly. Därför trodde vet att det var en sten hon kissat ut och fått ett sår eller att det var ett kärls som spruket, detta skulle läka av sig själv.. Han sa även att det kunde ha varit livmorden som spöka, men det trode han inte efter som hon inte var hänig elelr nått… Så därför så han att vi skulle komma till baka om hon blev värre dessvärre hänig, äter dåligt och viktnedgång…

Nu är hon bra och kissar inte blod äter bra och hon är pricis som vanligt.. Men då börja vi tänka fall det kunde varit magsår, efter som Carla håller på hella tiden och har gjort det ett tag nu.. Men inatt var det värsta jag vari med om..

Okej, dem har inte bråkat, men molly biter efter carla då hon håller på hela tiden och parar sig med henne, de kan också små tjaffsa iblan när det vill äta från samma skål.. Måste därför ha två mat skåller till dem..

Hoppas Carla slutar snart… Men hur länge är dem brunstige och hur ofta? för det var i sommaras då höll båda på och sprang efter varandra och kissa på varandra..

[Maijah]
0

#3 De brunstar ca var 14;de till 16;de dag i ca ett dygn. Men jag tror nog det är ett dominansbeteende som sagt. Inget att oroa sig över :)

isblixt
0

Jag märkte ingenting på min marsvinstjej när hon hade livmoderinflammation. När jag tog henne till veterinären blev jag chockad när vet berättade att hon haft det länge.
Men det är klart, har veterinären kollat ditt marsvin och inte märkt något så borde det inte vara livmodern :)

MarsvinsGrisarna
0

Mm, det är någ inget för hon är bra nu, kissar inte blod har inte ont.. Det var någ som vätrinären sa kanske en sten hon kissat ut och då börja det blöda, av ett sår.. eller kanske ett kärl som spruket.. Av livmodersinflamatation bord hon inte blvet bra, borde hon bara blivet sämre.. vet klämde på magen på henne och sa att dem inte var upp svullen eller nått. se det är någ inget..

men det har förestten typ slutat "bråka", alla fall inte lika mycket längre molly har börjat lite mer att gurra men inte på samma sätt, hon söger väll bara i från.