Ändringar i SMFs regelverk
Har ni läst ändringarna i SMFs regelverk? En länk finns på deras hemsida.
Det roligaste tilläggen, tycker jag, är att det from nästa år kommer de Klippta Långhåren kunna tilldelas silverkort, och efter 3 silverkort blir marsvinet GuldKlipptLånghår, förkortat GK. Placeringar tilldelas oxå poäng och räknas som Årets Klippta Långhår 
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Åhh ja jag har hört om det här! *hör det jag vill höra och detta har jag hört rykten om* Det ska bli kul! Hoppas flera ställer ut i klippt nu! :-)
Åh vad roligt :-) får se hur min lunkas päls växer ut så kanske hon gör comeback ;-)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#2 - Och då kanske vi kan slåss en dag? ;)
Min alpaca är ju också nedrakad just nu, men vi väntar på pälsen att komma ut! :D
Så kul! :)
Jag som kanske ska försöka ställa mitt långhår nästa år! :D
// Ida och marsvin.
"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"
#3 Haha ja kanske det ^^
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Det här gillar jag som just ska regga mitt långhår! GO SMF!
//Emma
Kul med en statushöjnig av klippt långhår, men blir det inte förvirrande att det heter silverkort precis som i pet?
Hanna
Läste igenom allt förut :) Ska börja ställa mina klippta peruaner näst år så det är roligt att man kan få titlar osv.

ja, jag tycker det är roligt att de klippta långhåren får lite högre status. Det visar ju oftast himla fina djur i just den klassen.
När jag hade min alpacahane Happy Days Filip Havtorn fick han som mest 93p! Full pott med andra ord =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Min alpacka har fått som mest 92p i klippt men det var för flera år sedan. Det roliga är att hon köpptes från djuraffär.
Tycker också det är kul att klippt LH får högre status och att fler ev ska börja ställa…

Skoj med att dom ändrat lite, tycker jag :)
Jag läste de faktiskt precis innan jag loggade in här, haha :)
Synd bara att det ska heta silverkort till KL, det hör ju till pet. Hade föredragit att de också kunde få cert eller någon annan utmärkelse. Men det är ju jag :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Håller med Felicia. Typ klipptck? Det är ju rätt bra. Men ja det är vad jag tycker! Men vi ska inte klaga när vi får sådan här lyx! :-)
I flera länder, t.ex. Norge, delar man ju ut cert och championat till både pet, klippt och ras och det går - utan förvirring. Så varför skulle det bli förvirrande bara för att vi har samma i pet och klippt? Personligen tycker jag att det vore tokigare att ha cert och championat både i ras och klippt då det faktiskt är skillnad på ett raschampionat och ett "klipptchampionat".
Rent praktiskt (och ekonomiskt) så är det också bra att kunna använda samma klistermärken och inte ha ett tredje märke.
Och CK är ju något helt annat som aldrig leder till en titel.
Fast på silverkorten till petklass så står det "pet class silver" så det måste ju ändå göras nya.
Eftersom titeln kommer vara GULDklippt så borde man ju få guldkort istället för silverkort.
#15 - då skulle man väl få guldkort i petten också..? Det heter ju GULDpet där ;P
Haha :p Glömde bort det^^
#17 - Du är inte riktigt vaken va? :P
Fast petclass-silverkorten ska användas till både pet och klippt tills de är slut och sen ska de nya som trycks upp bara heta silverkort.
Man ser ju ändå skillnad iom att det är helt olika bedömningssedlar.
Åh, vilken rolig förändring! :-)
Nästa år får bli ett seriösare klippt långhår-år!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.