Gegga i ansiktet
Hej, idag hade jag ute mina marsvin och såg att theodor hade liksom vatten droppar i ansiktet. Dom var tjocka som någon liten gegga.Han brukar springa omkring och leka, samt äta grönsaker och dricka normalt. vad kan vara fel!? Jag behöver hjälp nu annars ringen jag vet!
_
Rubrik redigerad av administrator för att främja en välfungerande sökfunktion._
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Kan det vara så att han fått tårar i ansiktet av att han tvättat sig?
jag trori inte det, eftersom att han hade det bakom örat också:( Jag vet inte vad jag skall göra:(! Hade tänkt att vänta till morgon dagen och se ifall det har blivit bättre:)
Om du har 2 killar tillsammans kan det ju vara sperma. pojkmarsvin brukar försöka para sig med varandra och det är kanske det som hänt här
Okej, jag har två killar. Dom är bröder, men det är väl inte farligt på något vis?
Nä inge farligt alls. Du kan nog ta det alldeles lugnt. Sånt händer även om bägge är killar.
Tack, jag var så orolig:) Tack för alla svaren!:)
Om det är som vatten är det säkert kiss. När mina pojkar släpps på golvet brukar de ibland lyfta ena benet och spreja sin kompis med lite kiss, hemskt mysigt…
blä!
Kiss är ju lite mer likt vatten än sperma som torkar till hårda kakor.
Vilken färg har det?
När marsvin tvättar sig får de en vit vätska i ögonen som kan lägga sig som små droppar runt ansiktet och öronen om de tvättar sig där. Det låter inte som något allvarligt i alla fall :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag själv tycker inte man ska använda detta forumet som ett alternativ till veterinär men givetvis kan man ta emot tips och råd men vi kan aldrig fastställa en diagnos på vad som kan vara fel. :-)
//Emma
#9 Fast det är ju jättebra att kunna fråga andra marsvinskunniga, som i det här fallet när flera uppenbart kan säga att det inte är något allvarligt alls. Man ser ganska enkelt om det är akut - om de inte äter, är slöa, har brutit något, stora öppna sår etc. och då är det såklart veterinären direkt som gäller.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 Självklart! Det har nog vi alla haft nytta av någon gång. Men jag menar att vi kan aldrig se det en veterinär kan se vare sig det är akut eller inte.
//Emma
Det är svårt att förstå vad du menar för droppar,vi kan ju bara gissa, men det kan ju inte vara så mycket. Ingen fara som sagt (:
#9 Sålänge ingen skriver "mitt marsvin ligger & krampar i buren, vad ska jag göra" Så kan jag inte se något fel i att fråga innan man ev kontaktar veterinären, om man är orolig.
#13 Fast när mitt marsvin låg och krampade i buren hade jag ingen hjälp av vet. heller, de bara sa att jag skulle åka ner så kanske de kunde hjälpa henne. Hade de sagt vad de skulle gjort med henne hade jag åkt (13mil till närmaste jour) men de ville inte säga någonting, bara kom ner. Så hon fick somna istället, hon hade då krampat så länge att hon riskerade hjärnskador :-( Ingen kritik mot dig, bara kom på det när du skrev så :-)
Jag litar också mer på den samlade kunskapen på Mif, är det något jag inte kan frågar jag här först och ringer vet, sedan. Min vet. är bra, han kan inte särskilt mycket om marsvin men han kollar upp det jag ber honom om och om varken jag eller han vet vad de kan vara ringer han till Cecilia Trägårdh och frågar :-)
#15 Precis, hade min vet. haft öppet hade jag slängt mig i bilen men jag ville inte utsätta henne för en timmes bilkörning i det skicket. Jag såg att hon ryckte lite men trodde det var för att hon var nybadad, efter en halvtimme började hon krampa och krampade konstant, hade hon slutat hade jag åkt in men iom att hon krampade konstant fanns ingen chans :-(