lite frågor om marsvin
Jag har en hel del frågor, eftersom jag precis fått hem ett marsvin och inte har någon erfarenhet av det innan. Väljer att lägga tråden i allmänt, då frågorna berör många olika saker som det egentligen finns egna delar av forumet för…
Först en liten bakgrundsbeskrivning: Var hos veterinären med min degu (förövrigt en gnagare som är släkt med marsvinet :p) i tisdags, lämnade honom tidigt på morgonen för att hämta honom på eftermiddagen. När jag var påväg dit igen ringde veterinären - de hade fått in ett marsvin som skulle avlivas, men då det var helt friskt, ville hon först kolla med mig fall jag kunde ta honom, eftersom ju jag uppenbarligen hade gnagare själv. Efter att ha sett det lilla livet, hade jag inte hjärta att lämna honom där, utan tog hem honom o letar nu nytt hem (upplagd i tråden köp, sälj)
Har lagt in marsvinspellets (har det hemma då min degu bland annat äter det), men lille Melvin, som jag kallar honom, har knappt rört det. Broccoli och morötter däremot åker ned illa kvickt, men håller jag fram pellets så nosar han knappt ens på det… brukar marsvin inte gilla pellets? Eller är det bara Melvin som kanske inte är van att äta det? Han lär ju inte riktigt få i sig allt han behöver med bara broccoli o morötter o hö, eller? :S
Dessutom undrar jag vad han kan ha för raser i sig, för jag anar att han är blandras. Han är strävhårig och har inte direkt lång päls, men inte heller kort. Längs ryggen ligger pälsen slätt mot kroppen, medan den på sidorna är mer krusig och står mer utåt. På baken har han även en hel del strån som är bra mycket längre än de andra, och där har han även mjukare päls. Morrhåren är krusiga på honom. Vad tror ni? :S
Jag undrar även vad det är för färg han har, eller snarare vad den färgen kallas. Han har tre färger - vitt, orange-brun och lite mörkare brunt. Och med en vit bläs.
Och hur snälla är marsvin mot andra djur? Jag har två innekatter som är väldigt intresserade av denna nykomling, och jag har låtit dem nosa litegrand på honom när han vart framme ett tag och känner sig trygg. De är rätt vana vid min degu, men han är jävligt tuff, och såfort katterna är framme vid hans bur skuttar han fram för att nosa på dem. Är rädd för att Melvin däremot skall bli rädd för katterna, och kanske göra ett utfall mot dem om de kommer fram till honom? Kan marsvin få "ryck" och hoppa på katterna o rivas och bitas?
Och så en sista fråga, som är lite mer en ställningsfråga: Tycker ni att veterinären gjorde rätt som lät mig ta hem marsvinet? Jag vet iofs itne riktigt hur det ligger till, men för allt jag vet hade ju ägarna lämnat in honom för avlivning… å andra sidan är det ju ett friskt marsvin i sina bästa år, och jag tycker själv att det är bättre att han får leva än att han skall dö. Men som sagt, tycker ni att det var rätt gjort?
Och jag bifogar en bild på Melvin, så ni kan se hur han ser ut… kanske lättare att ras- och färgbestämma då om inte annat :p
Kramar, Jonna och Melvin
Supersöt liten gosse! Ser ut att kunna vara lite teddy och någon långhårsvariant i honom. När det gäller maten till honom behöver du inte vara orolig. Hö och grönsaker är det bästa han kan äta. Pelletsen kommer han att plocka åt sig om han behöver det. Tänk bara på att också ge honom grönsaker som är rika på c-vitamin. Eftersom du inte vet vad han har ätit för foder innan bör du också vara lite försiktig när du introducerar ny mat så att han inte blir dålig i magen.
När det gäller om marsvinet skulle göra utfall mot katterna är risken minimal. Marsvin är väldigt fredliga djur. De kan visserligen bråka lite med varandra när det gäller att göra upp rangen i flocken, men jag har haft marsvin i 30 år och har faktiskt aldrig blivit biten. Däremot ska du vara lite försiktig när du låter katterna bekanta sig med Melvin. Marsvinet är ju ett typiskt bytesdjur och de kan bli väldigt stressade av att ha ett rovdjur i närheten. Jag har själv katt och visst har mina små "svin" vant sig vid honom, men de är ändå lite avvaktande när han närmar sig buren även om han aldrig rört dem. Har också hört om marsvin och katt som blivit kompisar, men som sagt, de behöver alla vänja sig lite försiktigt.
Tänk på att kolla så att Melvin får en marsvinskompis dit han flyttar. Marsvin är ett flockdjur och att han ska/får inte bo själv. Vill man inte ha ungar, brukar det fungera alldeles utmärkt med en annan hane.
När det gäller det etiska dilemmat om veterinären gjorde rätt tycker jag inte att det finns några självklara svar. Frågar vi Melvin är jag helt övertygad att han tycker veterinären gjorde rätt val, och när man ser honom kan man ju inte annat än tycka att han förtjänade en andra chans. För min del kan aldrig vara ok att avliva helt friska djur om man inte gjort vad man kan för att omplacera först, men å´andra sidan har inte veterinären gjort det han/hon fått i uppdrag att göra. Det är ändå ägaren som betsämmer över djuret och dess öde. Sen finns ju alltid möjligheten för veterinären att faktisk ta en diskussion med ägaren om andra möjligheter än avlivning. Det är kanske så i fallet Melvin? Hur som helst är det ändå skönt att veta att det finns människor med ett stort hjärt när det gäller djur. Då menar jag både dig och veterinären. Lycka till med det lilla livet!

pellets brukar dom gilla och de är mkt bättre än fröblandningar som gör dom feta!Ge mkt grönsaker med c-vitamin som t.ex persilija och broccoli
rasen och färgen har jag inte en aning om :S är otroligt dålig på sånt;P
nja tror inte att marsvin attackerar katter då är de nog snare tvärtom;P
Jag tkr de var bra av dig att ta honom, som du säger förkänar han att leva ett lyckligt liv när han är så frisk;P
Lycka till ;D
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Du har redan fått bra svar så jag har inte mycket att tillägga. Jag har mina marsvin med katter och dom är kompisar så jag tror mer på att marsvinet försöker fly än att attackera katten faktiskt.
Jag tyckter att veterinär gjorde rätt i att fråga dig och det var väldigt fint gjort av dig att ta emot honom. Men en liten fråga berättade veterinären för ägarna att dom gav honom till dig? Iaf så var det rätt val ni gjorde tycker jag och det tycker nog Melvin också. Söt var han också
Jag tycker att han ser ut som en riktig blandning. Svårt att säga om han har några bestämda raser bakom sig. Färgerna kan vara vit/golden/buffagouti (ser inte den mörka färgen så bra).
Som Varemis har nämt är marsvin fredliga och lugna djur. Chansen att han skulle attackera katterna är 1 på miljonen! Marsvin är bytesdjur så var försiktig och låt inte katterna komma för nära, det kan skrämma och stressa upp honom.
Det var helt klart rätt gjort att låta honom leva istället för dö. Speciellt då han varken är gammal eller sjuk.
Ang. maten. C-vitaminrika grönsaker och en massa hö räcker gott för marsvin. Mina pigga, glada och friska marsvin har inte haft en enda liten pelletsbit sedan en tid tillbaka. De innehåller oftast bara för mycket av något ämne som inte är bra för marsvinen… Pellets från zoo innehåller i sig i princip inget som marsvinen måste ha. Persilja, broccoli och rotfrukter är bra föda åt honom. Du kan även ge knäckebröd då och då så han håller sina tänder i trim. Och förstås - massa hö :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Vad bra att du tog dig an lilla Melvin 
Han ska alltid ha tillgång till hö och vaten och bör få grönskaer ca 2-3 ggr om dagen i inte allt för stora mängder. Blomkål, brococoli, persilja m.m. Sådant som är rikt på c-vitamin. Ha gärna ett hus i buren så att han kan gömma sig.
Jag vet ju att många katter blir intresserad av marsvin eftersom de ser marsvin som en råtta eller liknande. Man ska ju aldrig lämna de utan tillsyn om marsvinet är ute på golvet.
Lycka till!
Tack för alla utförliga svar!
Imorgon skall jag kolla upp hur lång tid han kommer vara kvar hos mig, och tänkte såfall ev. så lite kattgräs åt honom… då jag förstått att de under sommarhalvåret skall beta mycket. Går ju på några dagar bara för det att växa upp - vad tycker ni om det? Är det en bra eller dålig idé?
Och angående katterna så är de vana vid min degu Nnapoleon. Det enda som kan vara lite roligt och så med honom är den långa svansen, som ju ser ut som ett roligt leksakssnöre för dem, men det saknar ju Melvin :p Min honkatt är väldigt mammig och sådär, och brukar tvätta och lägga sig vid Napoleon såfort hon får chansen… men skall kanske inte låta henne få den möjligheten med Melvin då, utifall att han blir rädd - bättre att ta det säkra före det osäkra.
Och angående vad veterinären sade till den förra ägaren, så har jag faktiskt ingen aning. jag skall förmodligen rigna dem imorgon oavsett, skall nog se till att fråga då… känns ju konstigt fall förra ägarna tror att han är död, men sen helt plötsligt kommer in på exempelvis det här forumet, och får se sitt marsvin här!
#6. Jag sådde kattgräs till mina i vintras, det är precis som vanligt grös, bara med annan bottnen än jord :) Och en kunnig marsvins kille som jobbar på det zoo't (ägaren till zoo't) sa att det var helt okej och fiffigt tänkt :)