Planerar att skaffa grisar, behöver lite hjälp
Hej!
Planerar att skaffa mina första grisar.
1. Jag undrar man ser på många bilder, ffa amerikanska så har många byggt egna burar av små burgaller som går att fästa samman. Finns dessa att köpa i sverige någonstans?
2. Bor i en etta så vi har inte så mycket utrymme, men vill ändå ge grisarna så bra tillvaro som möjligt. (kommer jag fram till att jag inte kan det så blir det inga grisar) Enda platsen vi har för en bur är under köksbordet. Då kan den vara 100 x 53. Är det för litet för 2 honor, som får springa fritt i lägenheten varje dag ( ca 1-2 h)?
3. Om marsvinet springer fritt ca 1 h, hur många gånger hinner den kissa ute på golvet ungefär? bara så att man får en uppfattning..
4. Måste man verkligen ge pellets? Räcker det inte gott med fri tillgång på bra hö och tillskott av folsyre och c-vitaminrika grönsaker dagligen?
Hoppas på svar!!
Med sunt förnuft kommer man långt!
2. Buren räcker till två honor med daglig golvtid. =)
3. Oj, det där är jätteolika, allt från en gång till fem haha =))
4. Nej, vuxna marsvin som håller sitt hull behöver du inte ge pellets. Däremot marsvin som har svårt att hålla sin vikt, växande, dräktiga och ammande marsvin behöver pellets.
4. Tänkte väl det. Tycker att det är så mycket trams hos alla djuraffärer. Man kan ju inte fråga dem om något, de vill bara sälja så mycket som möjligt.
Har alla ni som läser detta köpte era grisar från uppfödare? Jag vill egentligen inte köpa från en djuraffär men det är sååå invecklat med alla uppfödarhemsidor och annonser. Alla långa meritlistor och konstiga namn. Jag vill bara ha 2 friska fina honor för sällskap. Känns så svårt att få tag i marsvin från uppfödare.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag skulle inte vilja ha en bur som är mindre än 120x60 cm till två marsvin, de ska ju ändå spendera 22-23 timmar varje dag där. Dock är sådant väldigt individuellt, där måste man känna efter själv vad man själv tycker och vad som känns rimligt.
Dessutom är det där med golvtid väldigt lätt att överdriva. Jag tror att det är få marsvinsägare som har sina marsvin ute på golvet varje dag. Det behövs (oftast) skydd mot golvet för urin, inhägnad/skydd mot sladdar etc. Dessutom bajsar marsvin ofta otroliga mängder på kort tid, som förstås behövs tas bort efter golvtid.
Som ny marsvinsägare är det lätt att ha stora ambitioner, som ibland kan blekna med tiden.
Att få tag på marsvin från uppfödare behöver inte vara svårt. För min del kan det vara svårt för att det inte finns så många uppfödare där jag bor, alltså måste jag åka x antal mil för att köpa ett marsvin.
Meritlistorna behöver du egentligen inte bry dig om ifall du inte vill ställa ut eller avla. Skicka iväg ett mail till uppfödarna som finns där du bor och beskriv vad du söker.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Välkommen hit :) Roligt att du bestämt dig för att skaffa marsvin, de är underbara kompisar. Jag hoppas verkligen att du köper marsvin från uppfödare! Då får du vad du tror - ingen Ohyra, rätt kön och du vet vilken bakgrund det finns bakom dina marsvin. Förutom uppfödare finns omplaceringshem (Eragons i Göteborg och Marsvinshjälpen i Stockholm) samt privatpersoner.
1. Nej, det är svårt att hitta den typen av galler här i Sverige tyvärr. Jag har också varit på jakt efter dem för några år sedan.
2. Precis som #3 svarat skulle inte jag heller ha en så liten bur till 2 marsvin. Åtminstone 120*60 cm är att rekommendera. Har du inte plats för det kanske du bör se dig om efter djur som tar mindre plats, ex. hamster eller gerbiler. Dock kan man ta sig plats om man saknar det, ingenting är omöjligt :P Under köksbordet är inte någon plats att föredra med tanke på att det lär bli väldigt mörkt där. Marsvinens bur bör stå upphöjd från golvet så att de kan se sin omgivning och personer som närmar sig. De är bytesdjur och kan lätt bli skrämda annars.
3. Ungar kissar oftare, och för alla marsvin är det individuellt. Jag tror det blir ungefär 5-6 kisspölar då mina fyra honor är ute 1-2 timmar.
4. Absolut inte, pellets måste man inte ge. Kraftfoder däremot kan vara bra till ungar eller djur som har svårt att hålla vikten. Då är kornkross bra, eller att ge kligröt (kli + kallt vatten som blandas ihop) ett par gånger/v. Tillskott av vitaminer och mineraler ska de inte ha utan c-vitamin ska de få genom en varierad grönkost.
Återigen, du kommer verkligen göra både marsvinen och dig själv en tjänst genom att köpa dem från uppfödare. Det är inte krångligt :) Om du skriver vart du bor kan du få hjälp att hitta uppfödare nära dig.
Jag vill också passa på att tipsa om artiklarna vi har på sidan - om burbygge, foder, skaffa marsvin m.m. Där finns mycket läsvärd information.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Var bor du någonstans? Om du meddelar det kan vi här på MiF tipsa om uppfödare som är aktiva i dina trakter.

jag har sånt där galler det finns att köpa i grizzly, en amerikansk djuraffär.
Jag köpte en bur på tradera den hade två våningsplan, du kan ju köpa en mindre bur på längden men högre på höjden med två våningsplan om du har ont om plats. Ett tips bara.
Lycka till
Mel
#7 Det skulle dock inte jag rekommendera. Marsvin får inte ut samma sak av ytor på höjden som på längden. Små många ytor kan inte räknas som samma som en stor, ex. är 70*140 ett mycket bättre burmått en två våningar som är 70*70.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
säger som #8
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.