Funderar på att sälja.
Jag har tre grisar, alla flickor. Och jag funderar på att sälja den ena. Vitan kallas hon eftersom hon är nästan helt vit. Hon är också den som bestämmer över de andra.
Anledningen till att jag vill sälja henne är för att hon ger sig på en av de andra två grisarna. Belle heter hon. Detta ger mig magont när jag hör Belle skrika. Hon har även bitmärken längst med ryggen. Därför misstänker jag att Vitan inte riktigt går ihop med grisar. Hon kan vara ganska "bitchig", men jag har inte plats för en till bur.
Hur skulle ni göra? Jag tycker väldigt mycket om alla tre och har lite svårt att släppa Vitan, men jag vill det som är bäst för dem.

Är det bara Belle hon ger sig på!?
Hade samma problem med våra tre honor dock var två av dom syskon. Det slutade med att systrarna fick gå ihop så hittade vi en ny burkompis åt den utstötta. Vi kunde inte sälja henne just för att hon var våran lilla tjej och hon tillhör våran familj.
Om jag var du och hade tid och plats så skulle jag skaffa en till hona och dela upp så att det blir två flockar.
Hur stor bur har du? Vitan kanske tycker att det är för trångt?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Det har hänt att Vitan hackar på den andra grisen också, men hon är mest på Belle. Att skaffa en till gris är lockande, men jag tror inte det är ett alternativ för oss.
#2 Buren är ganska stor. Ca 2x1 meter. Tre grisar får lugnt plats där i.
De verkar ju ha gott om plats så det är nog inte det…, en kastrerad hane skulle kanske kunna hjälpa?. De brukar gå emellan när tjejerna tjaffsar och lugna ner dem.
Bitchig hona+kastrat brukar funka.
Hur gamla är de alla?
Som Maijah säger brukar det lugna sig med en kastrat. Var bor du? Jag har Udo som letar nytt hem och han är kastrerad, bor du i närheten får du gärna ha honom på prov :-) Jag bor i Sölvesborg, Blekinge
Buren är ju stor och bra så trångt borde hon inte tycka det är…
#4 Belle är yngst ca 2 år, medan Vitan och Coffan är ca 3.
#5 Vad snällt av dig! Det hade nog varit bäst att ha en på prov först så att man vet att det fungerar. Jag bor dock en bra bit ifrån dig. Utanför Stockholm.
#6 Ja, det är ju lite långt :-/ Min bror bodde där innan men han bor i Örebro nu, har en syster i Eskilstuna som brukar skjutsa men hon ska inte ner förrän till jul, jag ska till Bollnäs den 14/12 och ska då byta tåg i Stockholm. Så om du bara har möjlighet att få honom till Eskilstuna om det inte funkar borde det gå att ordna. Men det är ju först om en månad.
Annars om det finns någon annan som kan skjutsa upp kan jag ta med honom ner om det inte funkar när jag åker hem från Bollnäs den 16/12
Hur länge har hon haft sår?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu har jag iakttagit mina tre flickor i ett par dagar och jag tror mig ha funnit orsaken till problemet.
Det är husen. När jag tog ut dem så bråkade de inte alls, men när jag sedan ställde in husen igen efter några dagar började Vitan återigen ge sig på Belle och nu även Coffan. Jag förstår inte varför för de har alla ett varsin ställe att gömma sig i.
#9 Större hus med flera ingångar kanske skulle hjälpa? Då kan ingen bli trängd utan flyr ut i närmsta öppning. Helt utan hus kan de ju inte vara…
Testa att ta vanliga matpappkassar och klipp bort en sida så det inte blir något golv kvar, gör ev en till öppning på ena sidan. Eller ta nått skynke och häng över buren (vad har du för bur? har du bokhylla blir det ju lite knepigare) så det blir en stor "grotta".

Jag tror det kan vara en stor fördel om det finns flera utgångar på husen, kommer själv såga flera hål i våra hus
#9 Det låter som en trolig orsak.
För att lösa problemet kan du börja ha enbart öppna hus, dvs. med tak + 4 ben så de kan springa ut/in under huset från flera håll. Då kan ingen bli trängd och bråkad med :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 Det är sådana hus jag har, förutom ett. Så fort Belle är i det slutna huset dvs med bara en dörr så ger Vitan sig på henne. Som om hon favoriserar det huset och ser det som sitt eget.
Måste bara skriva att jag har upplevt precis samma sak.. Candy har börjat attakera de som ligger i "nya" huset..har varit bimbo och kissmet som fått sig..stackrarna piper som bara den.. Men när hon fått ut någon av dem så går hon inte in själv.. Men det är också ett hus med en ingång så jag skall såga till mer in och utgångar så att det blir lugnare i buren..
Har ett hus till med bara en ingång men med det huset har det inte varit några problem med, så det är bara det här ena huset det är problem med..
De andra husen är med tre väggar så där kommer de lätt bort om de blir trängda..